Gå til innhold

Lære å "mekke"?

Ranger emnet


burnoutking

Anbefalte innlegg

Er helt blank når det gjelder bil, men har lyst til å lære litt. Noen som vet om noen gode bøker, eller nettsider, som forklarer litt hva det forskjellige delene i motoren er og litt generelt om skruing?

 

Vil liksom ikke gå løspå Golfen min og skru den i stykker.

 

Har Haynes-manualen, der står det hvor mye man skal stramme muttererne i NM, hvordan vet jeg hvor mange NM jeg har skrudd.

 

Litt flau tråd.:violin:

 

:p

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt blank når det gjelder bil, men har lyst til å lære litt. Noen som vet om noen gode bøker, eller nettsider, som forklarer litt hva det forskjellige delene i motoren er og litt generelt om skruing?

 

Vil liksom ikke gå løspå Golfen min og skru den i stykker.

 

Har Haynes-manualen, der står det hvor mye man skal stramme muttererne i NM, hvordan vet jeg hvor mange NM jeg har skrudd.

 

Litt flau tråd.:violin:

 

:p

http://auto.howstuffworks.com/ står mye fornuftig

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å være flau over, vi har alle vært der, en eller annen gang.

 

Rådet mitt er å skaffe deg en bil du kan skru på, uten at du blir billøs av den grunn.

 

Finnes flust av biler som er gjennomrusta, men som starter og går ennå, i 1500-kronersklassen.

Skaff deg en slik, og begynn å skru :D

 

Førstebilen min skrudde jeg totalt ned, og byggde den opp igjen, bit for bit. Tok tiden til hjelp (vi snakker år her :P) og byttet ut deler etterhvert som jeg holdt på.

 

Bilen brukes nå omtrent daglig, og det er ingenting som slår følelsen av å kjøre bilen jeg slev har bygd opp. Da jeg startet kunne jeg ikke stort, nå kan jeg, tja om ikke alt, så hvertfall mye mer enn før jeg begynnte! Og jeg har ingen utdanning etc. som tilsier at jeg skulle klart den jobben.

 

Forutsetter at man har plass og lyst selvfølgelig :)

 

Uansett, lykke til!

 

(PS: det blir alltid dyrere enn du først tror...)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Haynes har du et brukbart hjelpemiddel.

 

Selv hadde jeg i sin tid motor som valgfag på ungdomsskolen, men bortsett fra det begynte jeg vel å skru Volvo B20 ganske tidlig. Den første motoren jeg overhalte var en Chevrolet 305 V8 og da kjøpte jeg ei bok som het "How to rebuild your small-block Chevy". Jeg var 20 år på den tiden og hadde ikke allverdens erfaring med teknisk engelsk, men det gikk likevel. Den boka er mye mer omfattende enn Haynes og var til stor hjelp.

 

Du burde skaffet deg en billig Golf-motor fra 80-tallet som du skrudde i filler og tilbake igjen. Den er enkel i sin konstruksjon, men samtidig moderne nok til at du vil kjenne igjen alle de tekniske løsningene i dagens motorer. Med unntak av motorstyring og tenning velogmerke...

 

Mine nåværende momentnøkler ser slik ut (de to nederste), men er unødvendig dyre:

tools01.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. :) Likte godt den Howstuffworks-siden. Jeg ble jeg en del klokere i dag også, selv om jeg har fri fra skolen. :p

 

Er det noe i motoren man bør være veldig obs på, før man åpner. Kan man f.eks. skru av topplokket (skal pusse og lakkere det) uten at bilen går i tusen knas. Hvis dere skjønner hva jeg mener. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. :) Likte godt den Howstuffworks-siden. Jeg ble jeg en del klokere i dag også, selv om jeg har fri fra skolen. :p

 

Er det noe i motoren man bør være veldig obs på, før man åpner. Kan man f.eks. skru av topplokket (skal pusse og lakkere det) uten at bilen går i tusen knas. Hvis dere skjønner hva jeg mener. :)

 

Det er vel bare toppdekselet du skal lakkere antar jeg?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det, nå er det misfarget og fælt. Er ikke helt stø på hva alt i motoren heter enda.

 

Å lese engelsk er no problemo, har britisk familie - så det er rimelig plankekjøring. (:

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det, nå er det misfarget og fælt. Er ikke helt stø på hva alt i motoren heter enda.

 

Å lese engelsk er no problemo, har britisk familie - så det er rimelig plankekjøring. (:

 

Hvor gammel er Golfen din? Å skru av toppdekselet burde ikke by på problemer, men du må passe på å trekke det jevnt til etterpå, ellers kan du få lekkasjer. Og bytt toppdekselpakning med det samme du er i gang. Se etter i Haynes om de anbefaler en viss rekkefølge muttrene skal trekkes til i.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1992 modell Golf III med en råsterk 1,8 på 90hk. :p

 

Skal sjekke Haynes-manualen. Har de kurante toppdekselpakninger på Biltema og lignende steder? :)

 

De har toppdekselpakninger på Biltema, men etter det jeg kan se bare til Golf opp til 91. Hva som skiller 91 og 92 vet jeg ikke. Dessuten sa en kar i en annen tråd forleden at du bør bruke pakningen av gummi og ikke kork.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at du tar deg tid til å svare meg. :)

92' modellen var den første i Golf-III-serien, 91' er Golf II. 1,8-literen er dog den samme, så vidt jeg vet. Skal høre med en kamerat som jobber som VW-mekaniker. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel allerede tenkt på det, men du kan lære en god del av å lese prosjekttrådene her på forumet:) For eksempel reodor f sin tråd om sin volvo 850.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår