Gå til innhold

Hvordan clutch med b230FT som chip og M46?

Ranger emnet

Ekren Performance

Anbefalte innlegg

Fins lameller med gromt organisk belegg.. har en liggende med fine splines.. fulgte med sachs race engineering trykkplate til BMW..men bytta til Getrag og sinter med grove splines så lamellen ble til overs gått maks. 500 mil.. 228mm tror jeg

Ellers så kan sinterlamell brukes.. biter bedre begge disse som er nevnt,men neste steg er sef. hardere trykkplate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor, tåler nok turboclutchen mer enn m46 gjør :P

Dvs. slurer clutchen av og til, varer kassen lengre.

Det sies m46 skal duge til 200-220hk, men hvor mye NM (som er det viktige), vet jeg ikke. Men man kan vel gjette at 200-220 volvohester er rundt 270-300nm? Jo bedre clutch, dekk, diffbrems du har, jo fortere ryker kassen din.

Spørsmålet er da om det er rette kassen å bruke mye penger på clutch til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor, tåler nok turboclutchen mer enn m46 gjør :P

Dvs. slurer clutchen av og til, varer kassen lengre.

Det sies m46 skal duge til 200-220hk, men hvor mye NM (som er det viktige), vet jeg ikke. Men man kan vel gjette at 200-220 volvohester er rundt 270-300nm? Jo bedre clutch, dekk, diffbrems du har, jo fortere ryker kassen din.

Spørsmålet er da om det er rette kassen å bruke mye penger på clutch til...

Boksen er fin den, har du lært deg pedalbruk så er det ikke store problemet.

Med B21ETL (Intercooler) "Grupp A-sats" så var det vel 220 hk og 340 Nm, da var oljetrykket på overdriven justert opp i tilfelle sluring på 5. gir.

Dette holdt, forbeholdt at en brukte hodet når en girer og clutcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle volvokasser er vel igrunn generell dritt untatt m90 som er noe bedre...

Jeg også kan anbefale den 440nm saken fra sachs, har kjørt lenge med den.

Jeg har tilegnet meg litt info om M90.

M90 har angivelig samme innmat som M56 (som burkes på 850, v40, v70, m.m. (fwd kasse)).

Om synkroen ikke sveises på 3 gir, så kan den ryke etter så lite som 1 bomgir inn i 3, om han er uheldig!!

Men det ser heldigvis ut som en "ok" prosedyre å sveise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider