Gå til innhold

Brunox test

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Jeg driver å tar en del rust på prosjektmerca nå. Og for hånden har jeg Brunox, men mange her sier at den er for dårlig. Så jeg vurderer å skaffe rustbullet.

 

Har tilgang på sandblåser nå så det er mulig jeg ikke trenger noen av delene?

 

Uansett, mens jeg venter på en mulighet til å handle rustbullet så skal jeg foreta en liten test av Brunox stoffet i en stund fremover. :)

 

240707-01TestobjUB.jpg

 

Her har jeg to biter fra samme type tynnplate som brukes i personbiler. 1,0-0.8mm. Den ene er merket U for ubehandlet, den andre B for behandlet. Så skal platbit B sprøytes med 4 lag Brunox, mens platebit U skal være urørt.

 

240707-02TestobjBsprytes.jpg

 

Her er Platebit B sprøytet og den andre biten ligger litt unna for å ikke få noe på seg. :)

 

240707-03TestobjUBklar.jpg

 

Her er de klar for testing. :)

 

Jeg tenkte lenge over hvor jeg skulle plassere dette for et mest mulig ugjestmildt miljø for stål.

 

Så la jeg de under risten ved trappa til huset. ;) hehe

 

240707-04Testsite.jpg

 

I tillegg nå, så har jeg lagt litt skitt over, og strødd salt på. :op:

 

I dag regnet det, så litt fukt har også fått slippe til. :D

 

Skal sjekke bitene om en uke å ta bilder, hvor lenge disse skal få ligge er uvisst enda. :)

 

Noen som har forslag for å forbedre testen? :)

 

Ellers kan vi diskutere rustmiddel mens vi venter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde testet et produkt til med det samme du var i gang.

 

Dessuten er jo ikke grunninger ment å stå uten videre behandling i form av lakk e.l., så du burde testet en med sluttstrøk også.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du....

 

Det finnes en bruksanvisning på Boksen, ikke sant?

 

Å der står det vel muligens at den SKAL overmales med lakk og slikt...

 

Står vel også noe om hvordan en skal behandle overflaten det er RUST på....

 

Så siden dette midlet ikke er ett toppshiktslag... ja da er det vel bortkastet?

 

Den ubehandlede platen vil jo selvsagt bli griserusten, men den med Brunox på...

Som er ett tynt Epoxylag, vil være mere motstansdyktig mot korrosjon... men den vil sannsynligvis aldri bli helt fri for korrosjon siden den ikke har 2K lakk over seg..

 

Bare min lille mening...

 

:happyhappy:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig av den oppfatning at det IKKE finnes gode midler som skal drepe rust eller hindre den i å spre seg videre. De eneste gode tiltakene mot rust i min bok er å erstatte den rustne delen med en ny del eller sandblåse/syrebade det rustne partiet. Ved lett overflaterust er sliping og påfølgende ny overflatebehandling greia si.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde feilen med brunox med og ikke lakke over. Eller jeg lakket over, men med 1k lakkboks som jeg trodde var luftett. Fy så kjipt. Alt kom tilbake.

 

Nå har jeg hørt på bead lock lenger oppe her og kjøpt meg den wurth melka. På de stedene det ikke blir synlig har jeg tatt wurth på bart metall, så noen strøk med rustbullet med pensel og så blir det lakk eller tektyl oppå det.

Der det ikke skal være pensel striper, har jeg gått for wurth melka først så 2k syregrunning og så lakk oppå det.

Blir spennende og se hvor lenge det holder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste primeren etter sandblåsing er epoksy zinkprimer..

hadde tilgang til det når jeg jobba som industrimaler.. bør påføres med pensel for å mette porene og bare i ett tynt strøk for å unngå at den flaker av,så må man ha et par barrierestrøk med epoksymaling og til slutt et strøk med vanntett epoksytopcoat.. det er nå min mening.. er vel ikke realistisk for de fleste å komme over sånne produkt da de koster flesk og selges i store spann.. brukte dette malingssystemet på min bil på steder hvor det ikke skulle være lakk og hvor det er mest utsatt for rust og holder det 20-30 år på nordsjøen så holder det på land :)

men kan fortsatt ruste fra innsida sef. og da er penetrerende voks o.l fint.. spillolje funker også.. tenker kanaler og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste primeren etter sandblåsing er epoksy zinkprimer..

hadde tilgang til det når jeg jobba som industrimaler.. bør påføres med pensel for å mette porene og bare i ett tynt strøk for å unngå at den flaker av,så må man ha et par barrierestrøk med epoksymaling og til slutt et strøk med vanntett epoksytopcoat.. det er nå min mening.. er vel ikke realistisk for de fleste å komme over sånne produkt da de koster flesk og selges i store spann.. brukte dette malingssystemet på min bil på steder hvor det ikke skulle være lakk og hvor det er mest utsatt for rust og holder det 20-30 år på nordsjøen så holder det på land :)

men kan fortsatt ruste fra innsida sef. og da er penetrerende voks o.l fint.. spillolje funker også.. tenker kanaler og slikt!

 

når du er inne på zink. Har en boks med noe som heter Galvafroid(tror jeg).1 liter veier vell 2,5 kg. Dette er "kaldgalvanisering", er det noe i den duren du mener? Den du snakker om er sikkert dyrere og bedre. Men den står det på er til industriellt bruk. På rørsystemer osv.

 

Tenkte å å bruke denne, men er litt usikker! Tenkte på der jeg har sandblåst hvor det er små porer, og på sveiseskjøter, så over med 2k epoxygrunning.

 

Hva tror dere om det? Eller ville dere bare brukt 2k epoxy rett på?

 

Takker for svar:)

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jotunmaling jeg brukte.. basen var i pulverform og herderen var flytende.. husker ikke navn :) sterke saker vøtt! men finnes noen typer som må være dynket i vann etter påføring for å herde også.. finnes flere fabrikat men den førstnevnte er vel av de bedre og dyrere.. det på boks vet jeg ikke om er så veldig bra i sammenligning.. men inneholder den offermetall (zink e.l) så er det vel bra sef. men kost er å anbefale for å mette porene.. og den er så tynn at du ser ikke penselstrøkene etterpå.. var maks 50my når vi sprøyta den.. men da måtte det males med rundbørste på alle sveiser.. faktisk for hvert strøk.. unntatt topcoat Pyton! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja de fleste av dere faste brukerene har vel fått med seg min forkjerlighet for "melka", men det er bare så at den har funket...

 

Men det må ting oppå for å lage tett hinne...altså 2K lakk...

 

Det trenger også brunoxen...

 

Men om en tar en rustflekk, så må en som regel sparkle...

og Slipe, å da kommer problemet...

For brunoxlaget er som regel tykkere enn selve lakk laget på bilen, noen plasser der en har kostet på, å da blir det problemer når en sliper på sparkelen, for da kommer en som regel ned på brunoxhinna å riper i den.... da er jo beskyttelses laget ødelagt.

 

Ting som reagerer MED rusta, Melka/zink og flere produkter...

Ja de trekker jo ned i rustflekkene som er igjen etter sliping/blåsing...å da gjør dt ikke så mye skade når en kommer borti/nedi stoffet en har lagt på...

 

 

 

 

Så en tanke...en får ALDRI bort all korrosjon på en snag/glass/nøtteblåst flate...så da tror jeg det er viktig å ha på en type zink...

 

Å legger de på noe som holder i industrien/lastebiler...

Ja da håper jeg det er bra saker på entusiastbilene våre, som ikke ser så mye saltlake m vinteren...

 

Problemet er heller når vi småflikker på rustflekker på bruksblen og tror det skal holde evig...:yak:

Noe det vanligvis ikke gjør,...

 

Men dette har vel med ett generelt vedlikehold å gjøre...

 

Gjør en som meg å bruker Starletten min skikkelig på alt slags føre... ja da ruster det...

Pensjonisten som våkset bilen, sprøyta olje å dulla med bilen i en helg i september å nesten ikke bruker bilen utover vinteren... ja den har det mye bedre enn min bil...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Plukket ut platebitene idag, hadde nesten glemt de. :lol:

000_0497.jpg

Den uten Brunox er som normalt rusten, trodde først det var brun jord oppå, men når jeg skrapte på det så var det faktisk rust. Den med brunox ser ikke så ille ut.

 

000_0498.jpg

 

Jeg la platene hver sin vei så jeg etterpå, for den ubehandlede platen du ser her lå med den siden ned, mens den under lå med den synlige siden opp.:shake

 

000_0496.jpg

 

Her er forresten min mazda som fikk innsveiset nytt blekk i døra for to uker siden. Har begynt å ruste litt rundt sveiseskjøtene allerede. 1K primer grunning ville sikkert løst dette. Men hadde ikke dette vært en bil uten verdi så hadde jeg fortinnet og lagt karosseritinn over og lagt litt jobb i det. Men her er var det bare ett hull som måtte fikses raskt.

 

Men er jo kjekt å se hvordan stoffet virker på sånne ubetydelige jobber før man begynner på noe viktig.

 

edit: På grunn av at jeg bruker verkstedet på jobben så fikk ikke bilen så innendørs lenge nok til at jeg kunne legge på grunning, og den dagen jeg skulle grunne så var det selvsagt regn ute og null plass inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt brunox en del , og synes det fungerer greit, men har bare brukt det for og stoppe rusten.. blankt stål har jeg aldri brukt det på.. jeg hadde en stålkasse til et bateri som var så rustent at det egentlig ikke hang sammen.. men jeg fikk lirka det ut og spraya den med brunox,kasta den ut bak garasjen og tok den inn igjen etter en halv sommer og en hel vinter. rusten hadde ikke kommet opp igjen og den var like dårlig som når jeg kastet den ut.. konklusjon: ikke reparert, men heller ikke rustet videre.

kjør hardt kjør stil kjør amrikansk bil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår