Gå til innhold

spm om: ladetrykk peak o eksos

Ranger emnet


Elling

Anbefalte innlegg

hei, har to spm:

 

1. jeg har ecomax chip, er en lavtrykksturbo, og en pysventil. hvis jeg stiller inn ventilen så jeg lader feks 0.6 så peaker ladetrykket til 0.9 før det stbiliserer seg på 0.6 samme med høyere trykk, 0.9 feks, da spretter det opp i 1.4 og sånn... og hører tenningsbanken, men den blir justert ned og trykket havner på 0.9. dette irriterer meg litt fordi liker ikke tenningbanken... noen ide hvoror den peaker sånn? kan det være WG-klokka som er sliten?

 

2: hvor mye mer effekt er det ved bytte til et JT anlegg? sånn ca... og har hørt at man kan få ustabilt turbotrykk av dette, stemmer det?

 

håper på og takker for svar:)

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysventilen "lurer" wastegate aktuatoren til å tro at den lader mindre.. Men fjæra er såpass svak, og det kommer så mye eksos inn i turbinen at wastegaten blåses rett og slett opp, og eksosen går ut i wastegate hullet istedenfor rundt i sneglehuset.

 

Er derfor man får ustabilt trykk.

Løsninga er å kjøpe en wastegate med strammere fjær.

Du kan jo selvsagt modifisere den du har nå med litt "jalla-mekk", men det gidder jeg ikke å gå inn på nå.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha... så en slike en bsr klokke må på handle lista ja... mye koster den sirkus? får man en klokke med litt mindre grunntrykk enn 0.8 eler kan man slakke den så den lader under 0.8 og?

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo... sant... men er bruks bil og, og har ikke plass og tiden til å skru lengre omtrent, er minimalt, så er hypp på at den skal gå en stund før turboen raser;)

 

men noen som vet om bsr klokka går ann å justere ned? eller er "start" trykket på 0,8?

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar her! har hjulpet masse!

 

åssen olje bruker dere? jeg har dårlig samvittighet for har ikke byttet siden jeg fikk bilen hehe :)

OG; vet noen her åssen det går med plassen til oljefilteret om jeg setter på en sånn sandwich så jeg kan få oljekjøler...? tenkte på orginal anlegget og eventuelle andre trimanlegg?

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn oljesandwich.. er den noe særlig tykkere enn den som sitter der...? har liksom ikke kikket så mye nedi der for sitter bre og fantaserer litt hehe... har en oljekjøler som jeg har på 245'n..

 

hvor er du fra a?

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår