Gå til innhold

Lukket eller portet sub-kasse?

Ranger emnet

TuneUp256

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er egentlig forskjellen mellom lukket og portet sub kasse?

Er det slik at det kreves mer effekt for å drive et element i en lukket kasse?

Høyere SpL i portet?

Mer hi-fi preg i lukket?

Vil det bli bedre med en lukket kasse så lenge forsterkeren er bra nok? (med tanke på mest mulig SpL)

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Dette er noe du kan finne ut av å lese eldre tråder. Søkefunksjonen fungerer faktisk veldig fint. Kan svare deg kjapt.

Kassevalg avhenger av hvilken basstype du vil ha, og hvilke element du har. Porta kasser gir typisk, litt etter hvordan du tuner porten, en mindre pen basslyd med noe høyere bass i et visst frekvensområde. Et element blir ikke tyngere/lettere å drive avhengig av hvilken kasse du har.

Fortell oss hvilket element du har, og hvilken bass du vil ha.

Mitt beste tips til deg er, dersom du ikke har mye penger, å kjøpe bedre forsterker enn elementer slik at du kan drive elementene så hardt som mulig.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 stk 13" Focal som drives av en MDS monoblokk på 1600W og 80A tror jeg.

Disse elementene sitter i 2 kasser på ca 47 liter, portet.

Ønsker en strammere bass.. har hørt det da er bra med en liten som mulig kasse. Står på manualen at jeg vil oppnå det ved et kasevolum på ca 30 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et element blir ikke tyngere/lettere å drive avhengig av hvilken kasse du har.
Blir ikke tyngre å drive? Kan du forklare meg hvorfor det ikke blir det? Et element vil bli tyngre å drive i ei lukket kasse enn i ei bassreflekskasse, sier seg jo selv det, alltså trenger en del mer effekt på en 12" i ei lukket kasse, iforhold til samme element i bassreflekskasse. Ergo vil du oppnå høyere dB ut av en bassreflekskasse med samme forsterker..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider