Gå til innhold

Åpen eller lukket kasse?

Ranger emnet


Rmodalen

Anbefalte innlegg

Jeg er dypt imponert over alle som kan gi råd om kassebygging uten engang å vite hva slags elementer det er snakk om ;)

 

Dette er Bilforumet i et nøtteskall!:yak:

 

Kasseløsningen kommer an på T/S-dataene på elementet.

Ut ifra dem så blir volum, portstørrelse og dempebehov funnet. Da har man et utgangspunkt til en kasse.

Så gjenstår det timer med prøving og feiling med endringa av volumet, portlengden/diameter og demping. Plasseringen av subwooferem har også mye å si.

 

Håper dette var litt mer konkret enn de første svarene du fikk, kjære trådstarter!

 

 

OT:

epifant: Fått bygget noe med dine Supremo 130 ennå?

 

 

God sommer fra Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng der, men vil tro de fleste subwoofere fungerer vell på samme prinsippet? Ikke alle sikkert ikke, men de fleste..Og uansett, så vil jeg tro båndpasskasse fungerer best i sedan. Lukka kasse med elementene bakover fungerer iallefall ikke i de bilene jeg har hørt i..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de fungerer på samme prinsippet. Men det gjør biler også, og det er forskjell på hva slags dekk man skal velge til en Chevrolet Matiz og en Aston Martin DB9. Som Pål påpeker, er det det aktuelle elementets T/S-parametre som avgjør ting som kassetype, -størrelse, -tuning, demping, osv.

 

Jeg er i prinsippet enig med deg i at båndpasskasse (på generelt grunnlag) vil være et godt valg i en sedan, hvor det ofte er en veldig tett barriere mellom bagasjerommet og kupèen. En bassreflekskasse med porten opp gjennom hattehylla kan også være en grei løsning i mange tilfeller.

 

Men; det er veldig viktig å huske på at båndpasskasser er avhengig av en kunnskapsfull konstruktør for å yte optimalt, ettersom det er en ganske kompleks og "kresen" konstruksjon. Å ha WinISD e.l. installert på maskinen gjør ikke at man kan trylle frem gode kasseforslag, på samme måte som at man ikke blir en strålende forfatter bare ved å installere Word ;) Det er kunnskapen til brukeren av kasseprogrammet som avgjør resultatet, ikke programmet i seg selv. Og selv da kan endel prøving og feiling være nødvendig.

 

OT@Pål: nei, jeg er så treg at det er flaut.. Tiden har stort sett gått til jobbing, og pengene har gått til morodeler til Puntoen. Men forhåpentligvis blir det bestilt litt Flexunits før jul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de fungerer på samme prinsippet. Men det gjør biler også, og det er forskjell på hva slags dekk man skal velge til en Chevrolet Matiz og en Aston Martin DB9. Som Pål påpeker, er det det aktuelle elementets T/S-parametre som avgjør ting som kassetype, -størrelse, -tuning, demping, osv.

 

Jeg er i prinsippet enig med deg i at båndpasskasse (på generelt grunnlag) vil være et godt valg i en sedan, hvor det ofte er en veldig tett barriere mellom bagasjerommet og kupèen. En bassreflekskasse med porten opp gjennom hattehylla kan også være en grei løsning i mange tilfeller.

 

Men; det er veldig viktig å huske på at båndpasskasser er avhengig av en kunnskapsfull konstruktør for å yte optimalt, ettersom det er en ganske kompleks og "kresen" konstruksjon. Å ha WinISD e.l. installert på maskinen gjør ikke at man kan trylle frem gode kasseforslag, på samme måte som at man ikke blir en strålende forfatter bare ved å installere Word ;) Det er kunnskapen til brukeren av kasseprogrammet som avgjør resultatet, ikke programmet i seg selv. Og selv da kan endel prøving og feiling være nødvendig.

 

OT@Pål: nei, jeg er så treg at det er flaut.. Tiden har stort sett gått til jobbing, og pengene har gått til morodeler til Puntoen. Men forhåpentligvis blir det bestilt litt Flexunits før jul :D

Er fullstendig klar over det du sier ang T/S-Parametre, for best mulig kasse. Men det finner fortsatt folk her på forumet som virkelig kan dette, eller han kan eventuelt høre med et firma f.eks som kan dette..Må nødvendigvis ikke være han selv.

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som reagerer på "åpen kasse" eller??? Er det en kasse som mangler en vegg eller noe sånnt???

Åpen montering vil jo si at du ikke har kasse, men monterer i feks hattehyllen, så en åpen kasse må jo da være en kasse som mangler en vegg..??

 

Regner jo selvfølgelig med at det er PORTET kasse han mener, men her inne er det jo så mye rart, så her gjelder det å vite hva man skal spørre etter ;) er langt ifra de fleste som vet hva en "åpen" kasse, eller en "portet" kasse er... eller båndpass for den saks skyld, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng der, men vil tro de fleste subwoofere fungerer vell på samme prinsippet? Ikke alle sikkert ikke, men de fleste..Og uansett, så vil jeg tro båndpasskasse fungerer best i sedan. Lukka kasse med elementene bakover fungerer iallefall ikke i de bilene jeg har hørt i..

 

Går jo an å ha lukket kasse med elementene forover. Både Kenneth med sin 740 og Jonny med sin Cosworth har vel dette og de bilene fungerer meget bra lydmessig.

 

Samt at subbene mine vil ha to meter lange rør i båndpass for å få litt båndbredde, så båndpass ble ikke aktuelt kan man si.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å ha lukket kasse med elementene forover. Både Kenneth med sin 740 og Jonny med sin Cosworth har vel dette og de bilene fungerer meget bra lydmessig.

 

Samt at subbene mine vil ha to meter lange rør i båndpass for å få litt båndbredde, så båndpass ble ikke aktuelt kan man si.

Det er jeg fullstenig klar over. Skal man ha lukket og yte mest mulig ut av en lukket kasse, så bør elementet(ene), peke forover mot eventuelt skipose hull, og tettes rundt kassa. Spiller utrolig bra i bilen til Jonny faktisk, men han hadde ingen sjangs mot meg i ESPL i Molde..(bruker båndpasskasse selv). Jeg bruker Hertz HX300D x 2 og en Genesis Five Channel (70w pr HX300D).

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstenig klar over. Skal man ha lukket og yte mest mulig ut av en lukket kasse, så bør elementet(ene), peke forover mot eventuelt skipose hull, og tettes rundt kassa. Spiller utrolig bra i bilen til Jonny faktisk, men han hadde ingen sjangs mot meg i ESPL i Molde..(bruker båndpasskasse selv). Jeg bruker Hertz HX300D x 2 og en Genesis Five Channel (70w pr HX300D).

 

hmmm,ifølge emma sine resultater så kom jonny på 4.plass med to.stk 10" og Tom erik skaret på 6.plass med to.stk 12"

en litt merkelig uttalelse vil jeg si.:knock:

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår