Gå til innhold

Varebil stag..

Ranger emnet


Teebob

Anbefalte innlegg

Okay, er de stagene som Volvo1983 viser bilde av..

Har det noe for seg og montere disse på 244 sladdevognen min?

Vil jo tro de stiver opp forstillingen ?

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Okay, er de stagene som Volvo1983 viser bilde av..

Har det noe for seg og montere disse på 244 sladdevognen min?

Vil jo tro de stiver opp forstillingen ?

 

IPD lower tie bars, eller sam stag bærebru, kompinert med OMP hjulhus tårnstag og "gt stag", så er den rimelig stiv i karrossen i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPD lower tie bars, eller sam stag bærebru, kompinert med OMP hjulhus tårnstag og "gt stag", så er den rimelig stiv i karrossen i front.

 

og vil du egentlig ha den så stiv foran? lukter mengder med understyring.

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vil du egentlig ha den så stiv foran? lukter mengder med understyring.

 

Du bekjemper ikke understyring ved å la karrosseri flexe mer da :-)

Det her har ingenting med understell å gjøre sådan, bare med å hjelpe bilen å holde sin hjulstilling under krengning.

 

For å hindre krengning, må man ta tak med krengestag av grovere kaliber, bedre støtdempere, senkefjærer, m.m.

 

Overstyring/understyring vil i større grad bli påvirket av slike faktorer, såvel som feks. diffbrems, spacers, m.m., men man kan jo da, om man har sportslig kjørestil kompansere til dels med for eksempel negativ camber i området rundt 1.5 grader.

 

Da får man bedre grep fremme, samt man får fordelt dekkslitasjen ved aktiv kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vil du egentlig ha den så stiv foran? lukter mengder med understyring.

 

Slike stag vil bidra til at hjulvinklene holdes konstante ved forsert kjøring. Graden av understyring regulerer man med krengningsstag og fjærer. Stivere stag og fjærer bak gjør også bilen mer overstyrt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike stag vil bidra til at hjulvinklene holdes konstante ved forsert kjøring. Graden av understyring regulerer man med krengningsstag og fjærer. Stivere stag og fjærer bak gjør også bilen mer overstyrt.

 

Correctomundo!

 

Men bør nevne at stivere stag bak også gjør at det er lettere å få hjulspinn / sladd (i sving), i og med at 240 har rwd og stiv aksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correctomundo!

 

Men bør nevne at stivere stag bak også gjør at det er lettere å få hjulspinn / sladd (i sving), i og med at 240 har rwd og stiv aksel.

 

I VOC Rally plukker man ofte bort det bakre staget har jeg forstått. Nettopp for å kompensere for manglende diffbrems.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VOC Rally plukker man ofte bort det bakre staget har jeg forstått. Nettopp for å kompensere for manglende diffbrems.

 

Ja, selv om vi ikke kjører VOC, så må man ikke angripe ting i feil ende. Det er bedre å øke grep fremme, enn å forværre grepet bak for å få balanse :-) Min tanke iallefall!

 

Unntaket er jo om man vil drifte/sladde og herje mye, da er det jo grovt stag bak og gjerne sveist aksel som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPD lower tie bars, eller sam stag bærebru, kompinert med OMP hjulhus tårnstag og "gt stag", så er den rimelig stiv i karrossen i front.

 

svaret mitt var ment på dette, ikke om de varebil stagene...

skal man stiva av såpass i front, bør man gjøre noe bak og!

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omp fjertårn og dieselstag samt 23mm kreningshemmer fremme.

Og 25mm krengningsstag bak. Kappede lesjøfors fjærer, og bilstein sport fremme, og gule koni bak..

Bilen er overstyrt som faen, sinsykt bra til dagligdags herjekjøring..

Men, har det noe for seg og montere varebilstaget ? Eller er det bare bortkastet vekt ?

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at staga jeg har på min er avbilda her...hehe...

De veier ikke stort, er jo bare firkantrør med 2mm gods eller noe. Mellom disse satt det en liten stiver og ei plate med 2 lodd på. Jeg har kun staga foreløpig, skliplate kan en montere på denne ganske lett.

De stiver av godt, sånn som jeg har understellet på min nå så er den skikkelig gokart.

Slipper også problemet med at sveisene i karosseriet foran gir seg.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du sikter til reodor.. Men det er som sagt bare 2-3mm tykket firkantrør som er galva. Er ikke noe piss inni døm.

Jeg har 2x21mm stabstag foran, det er fine greier ¨å kjøre med, ligger som er overkjørt torsk. Har foreløpig std 19mm bak.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du sikter til reodor.. Men det er som sagt bare 2-3mm tykket firkantrør som er galva. Er ikke noe piss inni døm.

Jeg har 2x21mm stabstag foran, det er fine greier ¨å kjøre med, ligger som er overkjørt torsk. Har foreløpig std 19mm bak.

 

Sikter til og sikter til fru Blom, jeg siterte deg og ba Teebob løpe ut i vognskjulet og veie staga sine. Vi må uten ugrunnet tap av tid finne ut hvor mye disse stagene veier. Enkelte ser ut til å ha et romantisk syn på hvor mye 2 stk 2-3mm firkantrør i halve bilens lengde veier. Jeg har ikke peiling, men jeg innbiler meg at de veier nærmere ti enn null kilo.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår