Gå til innhold

Hvordan montere kondensator og 2 forsterkere??

Ranger emnet


e-tanbe

Anbefalte innlegg

Gjest sicarlse
Får vel bare ha på hjelm når jeg skal montere

 

lykke til. puttet en kondis på 6,8 microfarad i ei padde på skolen, slo riktignok av padda først:) spruta godt med elektrolytt og drit av den. men blei litt skuffa over "smellet". det er seff noe annet med en kondis på 1 farad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lykke til. puttet en kondis på 6,8 microfarad i ei padde på skolen, slo riktignok av padda først:) spruta godt med elektrolytt og drit av den. men blei litt skuffa over "smellet". det er seff noe annet med en kondis på 1 farad!

 

Oki, hva må man gjøre feil for at den skal gå kaboom da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et spm :)

 

"En tommelfingerregel sier at du trenger:

0,5f kondensator for effekt på inntil 500 watt

1f kondensator for effekt på inntil 1000 watt

1,5f kondensator for effekt på inntil 1500 watt"

 

Hvilken watt er det de mener ? ? Er det max effekt på forsterkerene de mener eller ?

Max effekten er igrunn meningsløst å oppgi..Så ja, det er RMS watt man mener. Men bedre å gå for et skikkelig batteri først. Og husk, watt er ikke alt..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
Oki, hva må man gjøre feil for at den skal gå kaboom da?

 

man kobler for eksempel om + og -, eller kjører en 12V kondensator på 230V slik vi gjorde.

 

Da stikker du på fortknox soundpeople og hører om de kan hjelpe deg!

Hvertfall med en god forklaring, så du eventuelt ikke fucker opp om du velger å gjøre det på egenhånd!

grunnen til at han vil gjøre det sjøl, er jo at han er gjerrig:)

prisen på en bilstereosjappe er ikke akkurat gunstig, i forhold til å gjør det sjøl.

 

mitt forslag kan være å legge opp alt av kabler sjøl, montere forsterkere og kondis der du vil ha den. så gå opp på bilstereosjappa og spør om de kan ta resten for en grei penge.

DET kan da ikke bli altfor dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte alt mitt bilstereoutstyr på fort knox og de sa at det var bare å komme hvis jeg eller noen jeg kjenner trenger hjelp, å spørre er gratis. så du burde absolutt stikke innom å få fagfolk til å se på det. skummle greier slike kondensatorer, lærte litt da elektrolærern på mekaniske fag sprengte en for moro, bitteliten kondis, stort smell og mye vond lukt...;)

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble en kondersator er nå ikke noe problem da. Det er jo bare og koble + på + og - på -. Nærmest mulig forsterkeren. Husk og lade den opp først, det gjør du med lademotstanden du forhåpentligvis fikk med. Da kobler du bare en ledning fra + på batteriet, gjennom motstanden og inn på + på kondensatoren. Så ut på - på kondensatoren og til jord(-). Når du har gjort det så er den ladet og bør ikke kortsluttes. Da er det bare og koble den inn og spille musikk...

 

Tror det skal litt til før den smeller, det pleier å være en slags sikring på dem.

 

Enkelt og greit.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte alt mitt bilstereoutstyr på fort knox og de sa at det var bare å komme hvis jeg eller noen jeg kjenner trenger hjelp, å spørre er gratis. så du burde absolutt stikke innom å få fagfolk til å se på det. (redigertbort masse blablabla..)

 

Det er derfor jeg tipsa han om dette!

Gutta der vet hva service er.. Jeg vet ikke hvor lenge det endte med att jeg sto der og skravla da jeg stakk innom sist bare for å høre hvordan det var med integrerte høytalere til hjemmekino..

 

Men men, nok reklame!

Gjør som sicarlse sier..

Også tilbyr du dem en 200,- lapp for å lade kondisen for deg, jeg personlig tror de vil avslå å ta betalt og heller se på det som god service!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to forsterkere og en kondensator. Tenk dette som 3 enheter som skal ah + og -. Skaff deg derfor en fordelingsblokk med en stor kabel inn fra batteriet og 3 mindre videre til å fordele - og en sikringsholder for minst 3 sikringer i tilsvarende konstrukson som fordelingsblokken til å fordele +. Koble så en leder + og en - fra blokkene til hver enhet. Koble + og - fra batteri til blokkene. Husk¨å bruk hovedsikring for + i motorrom. Sett så i en sikring i sikringsholderen for hver enhet eller bruk en metallaksling i samme dimensjon som en sikring i stedet for der du har koblet til kondensatoren. MEN før du sett i sikringen/akslingen til kondensatoren så tek du ei lyspære å stikk ned i sikringsholderen for kondensatoren og holder den der til det slutter å lyse.

 

Håper dette var til hjelp, viss ikke må du få noen med erfaring til å koble dette sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å koble kondensator, er som og koble forsterker... og det skal stå markert på kondensatoren hva som er + og -..

Til og lade kondensatoren kan du også bruke en blinklyspære, da den har ca samme resistans som motstanden alle snakker om..

da setter du motstanden eller pæra på kondensatoren og kobler + kabelen til lyspæra slik at strømmen går gjennom pæra på normal måte.. minus skal seff være koblet til jord..

Når da kondensatoren lader, vil lyset i pæra bli svakere og svakere, helt til det er helt borte.. DA er kondensatoren oppladet..

Da er halve jobben gjort, og du kobler pluss på pluss, og minus på minus.. Så går du ut med nye kabler fra kondensatoren til forsterkeren.. (pluss og minus)

Simpelt?

 

Skal en god del til for en kondensator sprenges i en bil!

Den kan ødelegges eller ta livet av batteriet og eventuelt sikringer om den kortsluttes, så det må du være veldig nøye med!

Det samme gjelder for ekstra batteri bake i bil.

Vær nøye med kablingen, så går alt bare fint :)

Lykke til!

-Audioteam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen gikk det da a-tanbe? Fikk du kopla inn kondis?

 

Jeg vil uannsett si at med 2 forsterkere hadde du vært bedre rustet med et ekstra batteri i steden for en kondensator som har langt minde kapasitet (bokstavelig talt he he[nerdehumor])

 

Og siden du vet så mye om elektro, har du fått til å justere anlegget ditt slik at låter bra? Det er jo ikke bare å smekke det inn og la det spille, da blir det ikke særlig.

Vi hjelper deg med det og vettu!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår