Gå til innhold

Demontering av oljepanne med motor i bil (77 Caprice)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen, har noen erfaring med å ta av oljepanna når motoren står i bilen? Dette er altså en 1977 Caprice classic sedan. Goodwrench 350 motor. Sysler med et lite trimmingsprosjekt om dagen, og tenkte at bunnpanna kunne hatt godt av en rens. Chilton (manual) sier at motoren må jekkes opp, noe jeg også ser igjen på diverse forumer. For meg virker det som om det kan gå. Tingen er vel at pakningsrester kan falle i panna hvis den ikke går klar, og da må man opp med motoren uansett. Bilen står forøvrig på grav.

 

En ting til: Er det vanlig at ventilløftere sitter fast i hullet? Får trekt dem et stykke opp, men så stopper de. Tenkte å prøve med litt olje i morgen. Hvis jeg må presse dem inn, er det vanskelig å fange opp de innerste (nærmest fordeleren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det bare koks og sot på den nederste delen som gjør at løfterne ikke vil opp.Men de kan av å til være så slitt at de er "eset" ut nede.

Hvis du likevel skal av med bunnpanne og slikt tror jeg jeg hadde tatt ut motoren.Mye lettere å jobbe og du får rengjort alle veier og slikt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke værre enn å ta ut de to lange boltene i motorfestene og jekke opp og kile f.eks. to treklosser mellom fester i blokk og ramme, men pass på så fordeler ikke knekker mot torpedovegg. Da har du nok plass til å ta ut bunnpanne.

 

Men som det er sagt, vurder heller å plukke ut hele motoren, er ikke spes mye jobb...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viste seg å ikke gå ja, som både instruksjonsbok og forumfolk ymtet frempå med. Men motoren er så nedplukket som den kan bli uansett. Var bare tull at jeg ikke heiset den ut i utgangspunktet. Skal skifte topper og kamaksel, kjappere å jobbe med den ute som folk sier. Ene loben på den gamle kamakselen var nesten helt rund. Kan ikke ha vært mye løft på ventilene der. Skal legge ut et bilde etterhvert. Løfterne er også rimelig stuck, så de må presses ned i blokka.

 

Motoren dras forhåpentligvis ut i morgen. Noen som har tips til festepunkter? Siste jeg tok den ut skrudde jeg kjetting med feste fast i toppene (diagonalt). Men disse er av nå. Kan vel fikse et eller annet med stropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår