Gå til innhold

Grusom tikking

Ranger emnet

Audisb4

Anbefalte innlegg

skiftet olje\oljefilter på min 2,3 ng motor i begynnelsen av uken.hev på 3,5 liter med semisyntetisk 10w40 olje,og bilen tikker som ett uvær.før va det litt tikking som varte ca 1-2 minutter,no e det mye mer tikking og den gir seg jo heller ikke.

Noen tips?

Tikker eller klakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, om du fylte på 3,5 liter så har du fylt på 1 liter for lite. Motor med filter skal ha 4,5 liter, går ut i fra at du husket å skifte filteret...

Men om du nå har tikking (og ikke så mye før) så er problemet som det allerede er 100vis av tråder av, slitte løftere. Du kan fylle på QMI innvendig motorvask iht bruksanvisning. Etterpå renner du av alt, setter på nytt filter og fyller opp med 5W-40 eller 5W-50 olje. På Europris selger de Fina First 5W-40 til 200 for 4 liter, bra olje til lav pris.

Om det fortsatt tikker så kan du bestille 10 nye løftere og sette inn. Er ikke noen stor jobb å skifte disse! Etterpå kan du nyte stilllheten, aldri ett tikk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

4,5 liter? i instruksjonboken står det 3.5 liter og det er med filter bytt,er det feil altså? Men bestiller likevel nye løftere så tar eg kammen isammeslengen;)

Rart. Har skiftet olje flere ganger på NG- og AAR-motor før og fylte på 4,5 liter. Sjekket i mine papirer, der står det også 4,5 liter på alle 2309.

Men å skifte løfterene (og gjerne kammen) er nok det lureste. Jeg har lagd en enkel 'howto' i DENNE TRÅDEN.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte mine løftere i ferien med noen uoriginale løftere til ca 60kr stykket. Det hjalp mye på, selv om den tikker noe dyrisk ennå mens den er kald, så har den blitt bedre når den får tempratur.

Går det foresten an å se på løfterne om de er slitt?

Hvilken olje bruker du? Finner det uansett rart at den tikker når den er kald når det er nye løftere. Er de uoriginale ikke helt som de skal være?

Mine biler kan stå i ukesvis og gir ikke fra seg et eneste tikk ved oppstart. Nå har jeg nokså nye originale løftere.

Om løfteren er slitt (ikke holder tett) kan sjekkes. Løfteren skal alltid ligge opptil kammen (loben) når den peker oppover, og skal ikke gi etter for trykk nedover. Kan måle med følerblad. Det er visuelt ikke mulig å se om løfteren er slitt eller ei.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

genial ``howto`` tråd:D

Takk takk, du får se om den duger.

Kan anbefale DENNE KAMMEN. Originale løftere fra Velox Motor.

Uoriginale hos NBS og KM CAMS.

Sistnevnte løftere er kanskje tvilsomme, er gjerne de Audi RS80 har brukt som fortsatt tikker? Men jeg skal ikke si noe for sikkert her...

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de siste jeg brukte ja. Innmaten på løfterne var litt ulike i forhold til de originale. Det ble ihvertfall endel bedre, men neste gang kommer jeg til å bruke originale løftere.

Oljen jeg bruker er valvoline max life. Skal bytte olje igjenn snart, og skal prøve å tilsette noe lurium da

Mulig de uoriginale løftere ikke holder mål da ja.

Prøv å fylle på Fina First 5W-40, selges på Europris for 199,- for 4 liter. Alternativt Mobil 1 5W-50 (min favoritt). Begge er helsyntetiske. Longlife, en 0W-30 olje da?

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro'n (20v) til Dama tikka noe helt vilt på en ventil før jeg hadde på 909 motorrens og noe 909 oljetilsetting (kjøpte ei pakke med rens tilsetning og bensintilsetning/dyserens) bytta olje og filter, Fram filter og Comma 10/40. Tikkinga forsvant momentant og har ikke tikka siden. Går jevnere på tomgang å. Anbefales!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider