Gå til innhold

turbo spm.

Ranger emnet


Revolvo

Anbefalte innlegg

hei. lurte litt angående dette bilde.

 

twinturbo.jpg

 

står på bildet at dette er twin turbo, men jeg hadde en liten ide om at dette var d som kaltes bi-turbo?

 

og hvordan virker dette optimalt? lader den nederste litt mindre bare for å få igang den øverste fortest mulig, og så lader den øverste enda mer?

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi nok diesel og ekstreme ladetrykk. Kjenner igjen konseptet fra Traktor pulling. Personlig tror jeg at biturbo og twin turbo er forskjellige betegnelser på det samme, nemlig 2 turboaggregater.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi-turbo, twinturbo... Det forteller bare at det er 2 stykker.

 

Men å koble turboene i serie som på bildet er ikke så vanlig. Som Reodor kjenner jeg også til det på syke dieselmotorer i traktorpulling.

Begge turboene lade sikkert ganske mye, og siden de er koblet i serie vil trykket totalt være trykket fra turbo #1 pluss turbo #2. Feks om begge lade 2.5bar kan du oppnå opptil 5bar ladetrykk. Noe som er veldig vanskelig med en konvensjonell turbo.

Legg merke til at turbo #2(nederste) ikke ser ut til å ha noen wastegate. Mens #1 ser ut som den har mekanisk VNT(variabel nozzel).

Fare for at den motoren er ganske drøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kan jeg INGENTING om turbo, men for meg ser det ut som at turbo #1, starter, med lukket wastegate, suger gjennom #2, så den "får start"..

 

Når så trykket er kommet høyt nok, tror jeg #1 åpner wasregaten, og bare spiller med mens #2 lader for fullt..

 

er dette helt på jordet ? Bare et festlig innspill fra min side.. Er de kanskje for like i størrelse til at dette går ?

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kalles Hyper-Bar overlading det...

Begge turboene lade sikkert ganske mye, og siden de er koblet i serie vil trykket totalt være trykket fra turbo #1 pluss turbo #2.

Niks. Trykket adderes ikke. Det multipliseres utifra trykkratioen eller noe sånt... Se om jeg finner formelen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to turboer som leverer luft ved et trykk på f.eks 1bar blir ikke totalt 2bar.. er den økte luftmengden som gir økt effekt?

La oss si du tyner den org. turboen din maks. på 1,3bar og har en effekt f.eks 250hk. så bytter du til en større turbo som også lader 1,3bar men da har du kanskje 350hk.! dette pga. den økte luftmengden den større turboen leverer og den betraktelig kaldere ladeluften pga mindre kompresjon av luften som går gjennom kompressorhusets større a/r forhold..

 

Twinturbo er to turboer som får eksostrykk separat.. dvs. fra hver sin sylinderrekke eller tre og tre syl. som på en rekkesekser(supra og skyline f.eks.),biturbo er to turboer i serie, som på bildet før i tråden viser.. men alle skjønner som regel hva du mener med enten twin eller biturbo.. og på nyere biler så er biturbo utrykket brukt,som på audi 2,7 som er en v6.. vet ikke hvordan det er satt opp med de to aggregatene der, men er det to seperate turboer som ikke er ført sammen på eksossiden på et vis så er det etterhvert blitt hipp som happ om det kalles twin eller biturbo så lenge at det er snakk om flere turboer

er bare som vanlig litt pirkete her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And shoot me if i'm wrong..
Har du på deg kevlarvesten?

 

Twin Turbo: Obvious. To snurrer i (nesten) lik størrelse som mottar hver sin mengde eksos,og begge mater inn i motoren.

 

Bi-Turbo: En større forskjell i turbostørrelsene. En turbo får mer eller all eksosen inntil den "overmannes" når motoren begynner å lage mer effekt/eksos. Da kommer den større igang,og tar over/ samarbeider. Alfa hadde vel noe sånt mener jeg.

 

Hyper-Bar-lading.: Som her; To turboer som lader i hverandre. En turbo får all eksosen,drar igang kompressoren sin,eksosen sendes så videre til neste turbo som så komprimerer luften før den sendes til innløpet på neste turbo. Den ene turboen viderekomprimerer luft som allerede har PR på;si 3... og ganger trykket opp med seg selv (hvis den andre også lader med en PR på 3 blir resultatet PR=9,altså 8 Bar overtrykk..) TP-gutta lader opptil 18 Bar med sånne oppsett...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man skutt for halvgærne svar altså :)

Er vel på de tre første linjene i innlegget jeg bommer totalt!

 

må vel være slik at en liten turbo gir mindre effekt enn en stor turbo ved samme overtrykk.. og da er det vel den økte luftmengden som gir effekten?? hvis ikke det er tilfelle så setter jeg alltid pris på å få tekn. info. så jeg får ryddet opp i harddisken..

 

twinturbo kontra biturbo.. der sier jeg vel stort det samme som deg.. supra og skyline som jeg brukte som eks. har to like store sotvifter som blir drevet av to separate manifolder.. biturbo henviser jeg til bildet i tråden,og det forklarer jo det meste.. er liten vits i å ha to like turboer i ett biturbooppsett.. så jeg vet at når den ene mister pusten så tar den andre over hvis størrelsene mellom dem stemmer sånn ca. ellers vil det vel bli et hull i registeret inntil den store får opp farten !?

biturbo og hyper bar charging må vel bli noe av det samme da bortsett fra turbostørrelsen mellom de to snurrene eller?? Scania lagde noe som de kalte turbocompound.. og det er ikke så ulikt biturbo osv.. er det bare kjært barn har mange navn?

once again shoot me.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man skutt for halvgærne svar altså :)
Niks. Derfor jeg spurte om du hadde på deg kevlarvesten...jeg lader lett og bruker blyspiss .22...
må vel være slik at en liten turbo gir mindre effekt enn en stor turbo ved samme overtrykk.. og da er det vel den økte luftmengden som gir effekten??
Det er en faktor til... Den lille kan flytte mer luft enn den store på si PR=2...hvis den har høyere adiabatisk virkningsgrad ved den aktuelle luftmengden enn den store. Så det er ikke bare størrelsen som har noe å si. Grunnen til at "store gir mer effekt enn små" er som oftest det at små turboer,selv om de ikke lader stort,har veldig smale virkningsområder hvor de er optimale. Dvs,en stor kommer ikke like langt uti bakevja hvor den "chokes" som en stor,den store har bredere register med høy virkningsgrad så den kan flytte en luftmengde med bra virkningsgrad (si 72-75%) hele veien fra A til B,hvor den lille kan flytte samme luftmengde men går fra under 60% opp til kanskje 78% på midten og så ned igjen til 60% eller mindre... kartet er bare ikke bredt nok.

 

twinturbo kontra biturbo.. der sier jeg vel stort det samme som deg.. supra og skyline som jeg brukte som eks. har to like store sotvifter som blir drevet av to separate manifolder..
Jepp,twin turbo's.
biturbo henviser jeg til bildet i tråden,og det forklarer jo det meste..
Bildet i tråden er IKKE et Bi-Turbo-oppsett... BiTurboer har en felles eksosmengde som de mates med "parallelt" (ofte styrt av en ventil av et slag) og begge mater inn i en felles IC eller et felles plenum. Ikke i serie som her.
er liten vits i å ha to like turboer i ett biturbooppsett.. så jeg vet at når den ene mister pusten så tar den andre over hvis størrelsene mellom dem stemmer sånn ca. ellers vil det vel bli et hull i registeret inntil den store får opp farten !?
Hvis det er ventilstyrt kan man ha to like store og fremdeles ha Bi-Turbo og ikke Twin-Turbo.
biturbo og hyper bar charging må vel bli noe av det samme da eller?? Scania lagde noe som de kalte turbocompound.. og det er ikke så ulikt biturbo osv.. er det bare kjært barn har mange navn?
Niks. BI-Turbo er "paralell-lading" mens Hyperbar er "serie-lading",for å si det enkelt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er Maserati Biturbo konfigurert? Jeg mistenker nok at betegnelsene er brukt om hverandre som boXer og Reodor himself påstår. Her må det googles fram de mest groteske billedbevis som etterlater den tapende part i gapestokken på ubestemt tid. Det blåser hardt på toppene... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i GIK-katalogen mener jeg... Bi-Turbo og Sekvensiell er vel ment som det samme.

 

Den har jeg liggende fra min brors korte karriere hos huset GIK. Må sjekke...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår