Gå til innhold

Motorlampe lyser av og til

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1988 Opel Omega A Caravan C20NE som motorlampen lyser på av og til. Motor starter fint, er sprek og sviver sånn tålig på tomgang. Lampen går på i et minutt og av i ca to min, og så holder den på sånn hele tiden.

 

Det jeg mente med at motoren sviver sånn tålig er at den får et bittelite tenningskutt på en av sylinderene annehvert sekund. Har byttet plugger men hjalp ikke. Har hørt at tennkablene kan være dårlige.

 

Men det egentlige poenget er at jeg lurer på hvorfor motorlampen lyser?

 

Kan jeg prøve å resette ECU'en, og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at bilen din har motronic? Da vil i så fall ECUn resettes av å legge av batteriet en halvtimes tid. Du kan jo prøve å lese ut feilkoder med en binders, men når lampa er slukket skal det i teorien ikke ligge noen der.

Alt du trenger å vite for å sjekke koder ligger her:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

 

Får håpe det dukker opp noen folk med peiling her etter ferien:)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på hjernen, uten at jeg vet hvor den er på en A. Utfra linken jeg viste til skal du ha motronic 1.5. Hvis du bare finner diagnosekontakten, så er det bare å følge instruksjonene på linken. Du har antagelig en 10 pins ALDL-kontakt. Enten sitter den i nærheten av hjernen (antagelig under panseret), et eller annet sted under et deksel ved håndbrekket, evt. under rattet hvor den sitter på B. Kortslutt pin A og B med en binders og sett på tenninga. Da skal motorlampa begynne og blinke ut "morsesignaler" som forteller deg hvilke feilkoder som er lagret. Hvis det ikke skjer noe med tenninga på må du starte motoren.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakten sitter foran ved støtdempertårnet på pasasjersiden.

 

Du setter en binders i hull A og B.

b001.gif

Sett deg så inn i bilen og vrir på tenningen.

 

Tell så antall ganger motorlampen blinker, noter dette ned.

(Eventuelt filmer du det med mobilen, kan være lettere å telle etterpå)

Den gir samme feikode tre ganger før den går til neste feilkode.

 

*-** (1 flash, 1 pause and another 2 flashes = code 12)

*-** (12)

*-** (12)

 

**-*** (23)

**-*** (23)

**-*** (23)

 

*-** (12)

*-** (12)

*-** (12)

 

**-*** (23)

**-*** (23)

**-*** (23)

 

*-** (12)

*-** (12)

*-** (12)

 

For å se hvilken sensor dette tallet indikerer så ser du på listen her:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#bosch

 

Siden motoren ikke går når du leser av kodene, så vil du få feil kode 31 automatisk.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår