Gå til innhold

Min '86 240 - no diesel shit, just LPG power

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 240 som går på gass. Har tidligere hatt en 940 som gikk på gass, det er billige saker =) Må ha billig bil når jeg blir student.. Tråden blir sikkert kjedelig egentlig, er mest for å skryte av at det fins 240 LPG og se om noen andre har vært borti sånne.. ;)

Bilen:

'86 mod (reg '85), godkjent ut april '09

B230A og M47

bussratt og servo

takboks (kjøp&salg neste)

og ingen utstyr utenom gassanlegg fra '94

Kjøpte bilen 40 mil hjemmefra, målte den til ca 1,15 liter/mil på gass med en del gassing for å holde følge på en hakket raskere 240 over fjellet.. Satser på at den ikke ligger så mye høyere på vanlig kjøring. 940en brukte mer faktisk, men den sleit med feil i motorstyring. Med 1,15 liter per mil koster det 5,23 kroner per mil, og det er her gøyen ligger ;)

Bilen har rust i bakdører og en veldig stygg bakluke, pluss at bakskjermene er lakket opp igjen og er mørkere enn resten av bilen.. Satser på å få lakket all krom sort, bilen må litt nærmere bakken og blinklys må byttes.. Satser på noen 17" og, får se hva pengene strekker til nå som jeg skal bli student.. Har også et greit stereoanlegg fra gamlebilen som skal i, ikke noe dyre greier men får litt lyd hvertfall. Og har frekk skinnbelg til giren liggende etter den forrige 240en av en eller annen grunn..

Bilde0022.jpg

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 82mod 244 som gikk på gass... stor tank baki.

sånn sandwitch sak mellom forgasser og plasten som luftfilterslangen sitter i. og en svær boks som kjølevannet gikk innom...

avanserte greier!:P,

edit: var foressten en b21a med 360.000 på tellern når jeg handla.

motorene går mye lenger på gass.. forbrenner mye renenere så en slipper koks og sot i oljekanaler osv.

Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn sandwitch sak mellom forgasser og plasten som luftfilterslangen sitter i. og en svær boks som kjølevannet gikk innom...

motorene går mye lenger på gass.. forbrenner mye renenere så en slipper koks og sot i oljekanaler osv.

gamlemotoren min hadde rullet 840.000 og det fantes ikke noe slam i toppen, ikke i bunnen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg har merket, jeg mener bestemt at denne b230a-motoren går mye dårligere enn min forrige. Både på bensin og gass.. Men tror kanskje den er stilt så den går best mulig på gass og dermed litt dårligere på bensin.. Samtidig er det 1,5 år siden jeg hadde 240 sist så hvem vet.

Og bilen liker å gå litt ekstra etter at jeg har slått av tenningen innimellom. Trodde først det var pga gassen, men så gjorde den det egentlig mer når jeg kjørte kun på bensin :P Noen raske ideer her?

Fylte forresten full tank i går, ca 215 kroner for 47 liter :D Er nok mindre trykk i anlegget der jeg fyller enn det var i Gjøvik, for der fikk de på 49,5 liter.. 60 liters tank da, men greit..

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er digg ja, får regning en gang i måneden.. I vår lå jeg på mellom 800 og 1000 hver mnd med 940en, kjørte da en del.. Kommer til å kjøre mer nå, men virker som om 240en er snillere på gassen faktisk så det blir kanskje rundt 1000 i mnd igjen:D

Er litt redd for å styre med tenning og blanding, kjipt om det er stilt sånn så bilen skal tåle å gå på gass.. Får evt. levere inn bilen på service hvis det tar av.. Er jo ikke hver gang.. Hehe, service på en 21 år gammel bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenner mye renere så man slipper sot i oljekanalene?????? kremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som gikk på gass? Fjernet gassen altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny måling av forbruk: ca 47,5 liter på 41,6 mil, runder ned til 41 siden jeg kjører litt på bensin om morgenen.. Dvs forbruket ved vanlig kjøring ligger likt eller under det vi fikk til på langkjøring :D

Gasstanken er forresten så høy at jeg ikke fikk plass til 6*9" mine, så jeg har laget til en hattehylle rett under bakruten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hatt motorer som har gått både 480 000km og 580 000km og vil nå ikke påstå at det har vert noe problem med koks og sot.

men, har intrykk av at innsprøytningsmotorene varer litt lenger da (jeg har bare hatt F motorer).

Skal bygge om V70'en til gassdrift også men ser an om det kommer noen gasspumper i nærheten først. er 12 mil til nermeste pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider