Gå til innhold

Hvilket alternativ bør jeg velge?

Ranger emnet


2fast4u86

Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

 

 

Jeg skal snart gå til innkjøp av en Audi A4 B6 (2002-2004 mod.), da jeg har vært meget fornøyd med min Audi A4 B5 Limo.

Før jeg foretar kjøpet, har jeg noen spørsmål:

 

-Hvilket motoralternativ bør jeg velge?

-Bør jeg gå for Avant eller Limo? Hva er fordelene/ulempene?

 

Jeg vurderer veldig 1,9TDI og evt chippe den, som jeg har forstått er mulig. Men samtidig så har jeg også veldig lyst på 1,8T :yummy:

I hovedsak så ønsker jeg alternativet, som trekker best. Samtidig så må det ikke ha et for stort forbruk. Diesel er jo som kjent mer miljøvennlig, samtidig som drivstoffet generelt er priset billigere.

Når det gjelder spørsmålet om jeg bør gå for Avant eller Limo, så lurer jeg på dette fordi jeg har eid Limo, og dermed har lyst til å prøve meg på Avant. Ettersom jeg ikke har egne barn, så vil nok Limo være mer tilrettelagt for meg. Bruker forresten Avant mer drivstoff enn Limo? Jeg liker sølv-stengene på Avanten, som går langs begge sidene av taket. :m'm:

 

Fint om flere kan komme med råd og tips angående dette, da jeg ønsker å fatte en best mulig beslutning vedrørende dette kjøpet.

 

PS! Vil det lønne seg å ta innbytte med B5'en, og evt. betale et mellomlegg hos en forhandler, fremfor å kjøpe fra privatperson? Altså med tanke på ulike garantier o.l, som man ikke får ved privatkjøp?

 

På forhånd tusen takk, folkens. ;)

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt;

I Norge er det utelukkende stasjonsvogn og diesel kombinasjonen som selger. Også på bruktmarkedet. Dog, 1.8TQ er en yndet plattform pga trimmulighetene til denne motoren.

 

Så om du ikke har noe forskjellig verditap tror jeg du iallefall er mer garantert et hurtig salg av A4 om den har TDI og helst er stasjonsvogn.

 

Så, de sølvstengene kalles rails ;)

En stasjonsvogn har litt mer støv grunnet hjulhusene bak ligger mer åpent ift kupeen, men igjen er en stasjonsvogn mer praktisk. Hva som passer DEG best er ikke så greit for meg å si, det blir jo nesten en vurdering av hvilke biler du ser deg ut som gir deg mest for pengene ved kjøp - kontra ulempene ved salg.

 

Dieselbil er ikke nødvendigvis mer miljøvennlig. Personlig er jeg litt skeptisk til hvor forbanna miljøvennlige de er i reell bruk kontra bensinmotorer, SPESIELT ved chip. Uansett, man kommer ikke utenom at en diesel gir fler km per liter drivstoff.

 

Husker ikke helt hva som har vært, og når, på nye A4en.

1.9TDI 130hk fikk man vel på 8E før facelift, og denne ble vel erstattet av 2.0TDI 140hk etter faceliften. Siste er å anbefale da den er mer turtallsvillig, men ingen av disse er å forakte ved kjøp. 130hk utgaven kan iallefall chiptrimmes til ca 170hk/380Nm om jeg ikke husker helt galt. Det er bare å sjekke http://www.mtm-online.de, http://www.hohenester-sport.de o.l. og se hva som er tilgjengelig.

 

 

Hvorvidt du skal gjøre et kjøp hos forhandler med innbytte eller at du foretar et privatsalg blir en sak du selv må veie fordeler og ulemper.

Innbytte gir aldri lik salgssum som å gjøre privat salg, men det kan tenkes du blir fortere eller enklere kvitt nåværende bil. Grunnen til prisforskjell er at forhandler skal ha dekket evt garantikostnader o.l. ved senere salg av bil som byttes inn. Dessuten pleier de fleste oppegående selgere ta litt høyde for snille salgspriser/innbyttepriser om en bil er velholdt og veldig kurrant.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg a4 '04 tdi 130 hk og den er villig til det meste. en liten kristiansandstur fra oslo og tilbake målte 30 liter diesel i forbruk. og det var med småkjøring i oslo og kristiansand. det er faktsik under 0,5 på mila tro det eller ei! Nå er ikke denne chippet eller noe, men jeg veit det er en liten plombe i vacuumnettet på den motoren, jeg er bare ikke sikker. på nissan r33 veit jeg at denne ligger 7cm etter t-stykket som er på førersiden.

 

nå er det ikke så lenge siden jeg var i din situasjon og jeg sitter igjen med den jeg har nå.

 

jeg har fjernet katalysatoren allerede for denne blir ikke sjekket under eu kontroll uansett. men jeg vil ha på greenfilter og effektanlegg samt chip siden denne type "trimming" ikke er skadelig for motor eller drivverk.

 

chip gir meg 170 hk og effektanlegg og luftfilter innsats gir ca 10hk.. da sitter jeg igjen med 180hk... synd det er på fremhjula men her har jeg fordeler i drag og akselerasjon:D

 

 

Skal du ha audi vil jeg valgt a4 tdi for å få billig og bra trekkraft.

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår