Gå til innhold

Samferdselsministeren vil ha flere og mer effektive fotobokser langs norske veier.

Ranger emnet


Mirus

Anbefalte innlegg

Synes dere at det er komfortabelt at kamerater og medtrafikanter

dør eller blir "grønnsak" i trafikken? Det er vel mye bedre at det blir satt opp flere fotobokser enn at de senker fartsgrensene? Synes ting er på riktig vei jeg.. Det blir bygget bedre veier og noen strekninger er det blitt 100 km/h på.

Det at staten vil sette opp flere fartsbokser er ikke en krigserklæring til oss, men det koster ufattelig mye penger hver gang noen blir skadet eller drept i trafikken for å ikke glemme hva det "koster" de etterlatte. Men samtidig som de setter opp flere fotobokser og gjør tryggingstiltak på veiene, hadde det kanskje vært en ide å få flere lukkede områder som man kunne brukt til ,hehehe, "utagerende" kjøring..

Drive like you stole it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by balance

Synes dere at det er komfortabelt at kamerater og medtrafikanter

dør eller blir "grønnsak" i trafikken? Det er vel mye bedre at det blir satt opp flere fotobokser enn at de senker fartsgrensene? Synes ting er på riktig vei jeg.. Det blir bygget bedre veier og noen strekninger er det blitt 100 km/h på.

Det at staten vil sette opp flere fartsbokser er ikke en krigserklæring til oss, men det koster ufattelig mye penger hver gang noen blir skadet eller drept i trafikken for å ikke glemme hva det "koster" de etterlatte. Men samtidig som de setter opp flere fotobokser og gjør tryggingstiltak på veiene, hadde det kanskje vært en ide å få flere lukkede områder som man kunne brukt til ,hehehe, "utagerende" kjøring..

 

Ehh... :(

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by balance

Synes dere at det er komfortabelt at kamerater og medtrafikanter

dør eller blir "grønnsak" i trafikken? Det er vel mye bedre at det blir satt opp flere fotobokser enn at de senker fartsgrensene? Synes ting er på riktig vei jeg.. Det blir bygget bedre veier og noen strekninger er det blitt 100 km/h på.

Det at staten vil sette opp flere fartsbokser er ikke en krigserklæring til oss, men det koster ufattelig mye penger hver gang noen blir skadet eller drept i trafikken for å ikke glemme hva det "koster" de etterlatte. Men samtidig som de setter opp flere fotobokser og gjør tryggingstiltak på veiene, hadde det kanskje vært en ide å få flere lukkede områder som man kunne brukt til ,hehehe, "utagerende" kjøring..

 

Joa men noe av problemet med foto bokser er at de skaper farlige situasjoner og dermed ulykker.

 

Som opprinnelig Vestfold Boer har jeg sett mer en en ulykke som følge...

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skaper de farlige situasjoner? Hvis folk hadde brukt

hue når de kjørte på veiene så tror jeg ikke at du hadde fått så mange panikkbremsinger og tull foran fotoboksene. Desuten er det jo STOORE skilt som advarer oss før fartsboksene. Så hvis man ignorerer de skiltene og advarslene så er vel det litt selvforskyldt.. Kan nesten ikke skrive i skademeldinga: "Jo du skjønner, først var det et stort skilt som advarte meg mot å kjøre for fort, men så måtte jeg kjøre forbi ei sinke som kjørte i fartsgrensa, når jeg lå på siden av bilen i relativt god fart så så jeg fotoboksen, panikkbremset og skar inn i den andre bilen"

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at fartsbokser faktisk har noe for seg. Har kjørt mye nedover vestfold selv jeg, og antall trafikkulykker sank jo betraktelig når de senket fartsgrensen med 10 km og fikk opp fotobokser. Når de nå om dagen åpner for å få hevet den mange steder til 100 så tror jeg ikke det er noen bra signaleffekt og vise fingeren til samferdselsministeren og alt som blir gjort er dumt og teit. Mye de gjør og har gjort ER dumt, men jeg synes at det siste året har ting gått i rett retning.

 

Mvh

En som elsker å kjøre gris og fort og har en kamerat som sitter i rullestol og ikke kan prate. (og det er ikke fordi han datt ned en stige... :) )

Drive like you stole it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by balance

Hvorfor skaper de farlige situasjoner? Hvis folk hadde brukt

hue når de kjørte på veiene så tror jeg ikke at du hadde fått så mange panikkbremsinger og tull foran fotoboksene. Desuten er det jo STOORE skilt som advarer oss før fartsboksene. Så hvis man ignorerer de skiltene og advarslene så er vel det litt selvforskyldt.. Kan nesten ikke skrive i skademeldinga: "Jo du skjønner, først var det et stort skilt som advarte meg mot å kjøre for fort, men så måtte jeg kjøre forbi ei sinke som kjørte i fartsgrensa, når jeg lå på siden av bilen i relativt god fart så så jeg fotoboksen, panikkbremset og skar inn i den andre bilen"

 

ja, hadde alle vært psykisk tilstede og konsentrert om å kjøre bil så ville man ikke fått alle de bråbremsene foran fotoboksene.

Jeg har lagt merke til at det stort sett er gamle og andre vimsete sjåfører som er de verste til å bråbremse foran fotoboksene... og de bremser gjerne til 10km/t under fartsgrensen også!! Hvis de er så vimsete og lite oppmerksomme, hva skjer da når det oppstår en farlig situasjon langs veien.. ???

De nye digitale fotoboksene (hvis de i det hele tatt klarer å få det til ) vil nok gjøre ting enda verre... da vil nok et stort antall vimsete sjåfører kjøre langt under fartsgrensen, bare for å være "sikker" på å ikke bli tatt..

Det finnes så sinnsykt mange selvutnevnte moralister her i Norge.. Lurer egentlig på hvor dyktige de egentlig er til å kjøre bil.. er det samme folkene som alltid ligger rett under fartsgrensen og lager kø?? Og som er så opptatt av å "moralisere" alle andre at de ikke stopper til siden for å slippe forbi den kilometeren med kø som de har skapt bak seg? Ja, noen av de er så "moraliserende" at de faktisk gasser bevisst på ekstra når noen forsøker å kjøre forbi.

 

Har kjørt mange mil og mange år på E18 i vestfold. Kjører sjelden forbi i 70 og 80 sonene sør i fylket, normalt sett så tar du igjen nok en sinke(eller trafikken) rett etterpå så det er ikke noen vits.

 

Den første sommeren med 70 sone og stor politiovervåking så kjørte folk veldig pent. Den eneste stygge og unødvendige forbikjøringen jeg så var en sivilpolitibil som presset seg forbi meg, sannsynligvis fordi de febrilsk lette etter noen som kjørte akkurat fort nok til å bøtelegge de.

Egentlig så hadde det ikke vært nødvendig med 70 sone der, trafikken styrer hastigheten. Men dessverre så er det alltid noen idioter som bare MÅ forbi, selv om det ikke sparer tid i det hele tatt! Det som er helt håpløst idioti er at man fortsatt må kjøre så sinnsykt sakte der selv om man nesten er alene på veien!!!

Og de er det en god fremdeles up-biler der for å fakke de såkalte "verstingene" . Sikkert mye enklere å fakke disse " forferdelige råkjørerene" når trafikken er liten.

Er man en "versting" dersom man kjører nesten alene på E18 og kjører 10-20 km/t for fort?

 

Å sette ned fartsgrenser + politiovervåking vil fungere til en viss grad..... men det er bare et billig triks for å skjule/ lappe på det faktum at mange av stamveiene her i norge er bare dritt..

 

Se på den nye biten av E18 gjennom vestfold.. firefelts med fysisk adskilling.. tenk deg hvor mange tragiske ulykker vi har sluppet nå som den veien er ferdig. Dessverre så er fartsgrensen bare 100 km/t der... og det er en vei som er beregnet for 120km/t .... Det er faen meg ikke så rart at folk kjører fortere der, det blir jo helt idiotisk å blande politikk inn der.

For å liksom "hindre" ulykker så har de null-toleranse mht fartsovertredelser der. Er dette bare bullshit for å liksom moralisere og skjule at de vil samle inn penger til statskassa, eller tror de virkelig på de selv sier??

 

Det må være en logisk kobling mellom fartsgrenser og veiens kvalitet, ellers så blir det bare helt idiotisk.

Tilgomed svensken har forstått at det må være et samsvar mellom fartgrenser og den hastigheten trafikken har.

 

Å sette ned fartgrenser og øke politovervåkingen virker som om det eneste de klarer å si hver gang ulykkestallene stiger. Tyder på imkompetanse og liten villighet til å innrømme og ta tak i de virkelige problemene. Det er så mye lettere å kjøre ut masse propaganda om at fart er hovedårsaken og at alle som kjører fortere enn fartsgrense er farlige kjeltringer...

Hvor stor andel av ulykkene skyldes egentlig av fart?

Siste sovjetstat..?? Ja, ikke så langt unna iallefall... men det aller verste er alle moralistene og håpløse folk som er ansatt og "folkevalgt" inn i systemet....

 

De verste kjeltringene er vel myndigheten som heller sender penger ut av landet, bygger ekstremt dyre tunneller og bruer på knapt nok trafikkerte veier... og ansatter enda flere inn i staten .. ja, og bygger ny opera da.

 

Mennesker er ikke feilfrie og kan i trafikken havne opp i situasjoner de ikke klarer håndtere. Ulykker vil fortsette å skje selv om sovjetstaten innfører overvåking og fartgrenser som nærmer seg det totale paranoia. Men med feks. fysisk adskilling av veibanen så vil skadeomfanget bli mindre.. så det er der de bør begynne! Det krever faktisk ikke så mye iq til å forstå at front mot front kollisjoner bør unngås... men det virker som om det tar litt tid før det trenger inn hos myndighetene. Men det er vel kansje et annet budsjett??

Det er våre myndigheter og politikeres fuckings plikt å sikre veier og sørge for at dårlige sjåfører siles ut.. om Norge så skal opptre mere egosentrisk ved å beholde pengene i Norge, så få det heller være. Jeg betaler skatt, veiavgifter, bomavgifter og bensinavgifter.... nå får de fårehuene begynne å bruke disse pengene på veier!!

 

Misnøyen begynner å bli stor i Norge.... når kommer opprøret(stormingen av (p)astillen...) ?!?! :)

 

 

Personlig så har jeg ikke noe til overs for de som råkjører og som helt klart setter andres liv i fare...

MEn myndighetenes propaganda aksjon (det eneste klarte å komme på..?) mot de som kjører for fort blir for dumt.

Men denne propagandaen trenger inn hos moralistene og det skapes fordommer hos disse mot spreke biler/ de fordelige ungdommene/ forbikjøringer etc... Og det er kanskje det de er ute etter?? Så kjøper de seg mere tid og muligheter til å slå ned på alle som ikke finner seg i deres beslutninger??

 

Samtidig så går gamle og vimsete sjåfører klar.. de kjører jo ikke for fort, så da er de jo ikke farlige??!?!?

Jeg er livredd sånne gamlinger, de kjører midt i veien rundt her, bruker ikke speil og ser og oppfatter bare brøkdeler av det som skjer rundt seg...

 

 

 

 

 

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at fartsbokser faktisk har noe for seg. Har kjørt mye nedover vestfold selv jeg, og antall trafikkulykker sank jo betraktelig når de senket fartsgrensen med 10 km og fikk opp fotobokser. Når de nå om dagen åpner for å få hevet den mange steder til 100 så tror jeg ikke det er noen bra signaleffekt og vise fingeren til samferdselsministeren og alt som blir gjort er dumt og teit. Mye de gjør og har gjort ER dumt, men jeg synes at det siste året har ting gått i rett retning.

 

Mvh

En som elsker å kjøre gris og fort og har en kamerat som sitter i rullestol og ikke kan prate. (og det er ikke fordi han datt ned en stige... :) )

 

som tidligere nevnt; jeg mener at fartsgrenser bør gis av veien/ føret og ikke politikk og moralisme. Det betyr også at fartgrensene bør settes ned i enkelte boligstrøk for å sikre skoleveier etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotobokser skaper rykk & napp i køen uansett om man leser skiltene eller ikke. Folk bremser alltid litt ned foran en boks - bilen bak må også gjøre det - og den bak der igjen og den bak der, bak den , bak den..... osv. Helt til det blir en bråstopp bakerst i køen med fare for påkjørsler bakfra, eller værre utfall.

 

Boksene tar oppmerksomheten bort fra det å kjøre bil - man blir sittende å titte etter bokser istedenfor å ha øynene på veien, enten man kjører fort eller sakte. Selv min gamle farfar som stort sett ligger 10 km/t under grensen(!) bremser ned litt ekstra i frykt for bli fotografert. Boksene skaper urolige og nervøse førere.

 

I Tyskland og Sverige ble boksene fjernet igjen etter omfattende undersøkelser som konstaterte at de var trafikkfarlige. Disse landene er blant europas fremste på "trafikkforskning" og har alltid vært foregangsland for oss. Hvor avgifts-/inntektskåte er ikke de Norske politikerene når de dysser dette ned og velger å sette inntektene fra flere bokser fremfor borgernes sikkerhet.

 

Gjør oss alle en tjeneste - kapp ned en boks!

 

:peace:

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

964C2: jævli bra skrevet... faktisk enig i ALT du skrev... hvor lenge skal egentlig vi som har bil som "livsstil" og virkelig LIKER å kjøre bil,finne oss i all dritten?

 

tror det hadde vært en meget god investering for staten å brukt mer penger på høyere vei-standard (adskilte kjøreretninger) og flere baner (á la Våler og Rudskogen)..

 

Misnøyen begynner,som 964C2 sier,å bli veldig stor,har jeg fått inntrykk av.... er det noe som myndighetene bare prøver å ignorere?

 

for å ta et eksempel på nedsetting av fartsgrensene:

fra her (Surnadal på Nordmøre) til Trondheim (ca 13 mil) var det før ganske mye 80-soner,men nå er det nesten ikke igjen én jævla meter med 80-sone...har blitt 70 istedet.. jeg kjører den strekninga ca.100 ganger i året (ukependler),og jeg har ennå ikke sett mer enn EI ulykke....så....

dessuten,fra Orkanger til Trondheim (ca 5-6 mil) telte jeg 24 (!!!) forskjellige fartssoner.... (2 av dem var i forbindelse med veiarbeid,men likevel....)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Fotobokser skaper rykk & napp i køen uansett om man leser skiltene eller ikke. Folk bremser alltid litt ned foran en boks - bilen bak må også gjøre det - og den bak der igjen og den bak der, bak den , bak den..... osv. Helt til det blir en bråstopp bakerst i køen med fare for påkjørsler bakfra, eller værre utfall.

 

Boksene tar oppmerksomheten bort fra det å kjøre bil - man blir sittende å titte etter bokser istedenfor å ha øynene på veien, enten man kjører fort eller sakte. Selv min gamle farfar som stort sett ligger 10 km/t under grensen(!) bremser ned litt ekstra i frykt for bli fotografert. Boksene skaper urolige og nervøse førere.

 

I Tyskland og Sverige ble boksene fjernet igjen etter omfattende undersøkelser som konstaterte at de var trafikkfarlige. Disse landene er blant europas fremste på "trafikkforskning" og har alltid vært foregangsland for oss. Hvor avgifts-/inntektskåte er ikke de Norske politikerene når de dysser dette ned og velger å sette inntektene fra flere bokser fremfor borgernes sikkerhet.

 

Gjør oss alle en tjeneste - kapp ned en boks!

 

:peace:

Har bare kræsjet en gang. Denne ene gangen var jeg tildels opptatt med å sjekke speedometeret da jeg kjørte forbi en fotoboks. Kan ikke kun legge skylden på den forb. fotoboksen, men 1-2 sekunder tidligere reaksjonstid ville muligens hindret eller redusert skadene på bilen.

Men gang på gang så vet jo myndighetene best da.. selv om erfaringer fra andre land sier noe helt annet. Det som er det verste er at folks meninger og erfaringer aldri kommer frem til politikerene og myndighetene... de ser ikke ut til å ville bry seg om hva vi mener. Bondevik måtte jo for en tid siden så høytidelig planlegge en reise nordover for å snakke med "grasrota" for å få full forståelse for deres situasjon. Er de for høye på pæra til å lese aviser og innse at det er misnøye med nesten allt de gjør? eller stoler de ikke på avisene som de selv prøver manipulere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by balance

Hvorfor skaper de farlige situasjoner? Hvis folk hadde brukt

hue når de kjørte på veiene så tror jeg ikke at du hadde fått så mange panikkbremsinger og tull foran fotoboksene. Desuten er det jo STOORE skilt som advarer oss før fartsboksene. Så hvis man ignorerer de skiltene og advarslene så er vel det litt selvforskyldt.. Kan nesten ikke skrive i skademeldinga: "Jo du skjønner, først var det et stort skilt som advarte meg mot å kjøre for fort, men så måtte jeg kjøre forbi ei sinke som kjørte i fartsgrensa, når jeg lå på siden av bilen i relativt god fart så så jeg fotoboksen, panikkbremset og skar inn i den andre bilen"

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at fartsbokser faktisk har noe for seg. Har kjørt mye nedover vestfold selv jeg, og antall trafikkulykker sank jo betraktelig når de senket fartsgrensen med 10 km og fikk opp fotobokser. Når de nå om dagen åpner for å få hevet den mange steder til 100 så tror jeg ikke det er noen bra signaleffekt og vise fingeren til samferdselsministeren og alt som blir gjort er dumt og teit. Mye de gjør og har gjort ER dumt, men jeg synes at det siste året har ting gått i rett retning.

 

Mvh

En som elsker å kjøre gris og fort og har en kamerat som sitter i rullestol og ikke kan prate. (og det er ikke fordi han datt ned en stige... :) )

 

Enkelt forde folk ikke følger med og forde folk blir nervøse.

Ser det er skrevet masse om det samme som jeg tenker om saken under ser ikke no grunn tikl og utfylle mere.

 

Tingvar verst i Vestfold rundt 3-4 år etter de kom.

Men det som er rart er at kjører man sammen med pendelrane om morran tidlig da er det knall flyt i trafikken går ofte i 80 i 70 og 90 i 80 utne farlige situasjoner overholde og alle slakker bare litt av rundt boksene.

 

Så ja jeg synes alle skal begynne og følge med i trafikken mange sover jo.

Tex så ligger de i venstre fila og sover i 90 når andre ligger bak og vill forbi finnes masser av akesmpler på soving i trafikken.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med fotoboksene plassert i 50 sonen i tettbygd strøk, som f.eks. Kolsås i Bærum, hvor jeg ble tatt første gangen jeg kjørte der... De synes nå jeg er helt unødvendige å sette opp, i forhold til de i 70 og 80 soner!

Jeg leste nemlig ett annet sted også at det var i de tettbygde strøkene mange nye bokser skulle settes opp...

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får gjøre hva de selv vil, jeg aleine klarer ikke å endre verden iallefall...

 

Men så lenge man er klar over hvor fotoboksne er så går det jo greit, men begynner de med snittsmålinger på strekninger i mellomm fotoboksene med fotoboksene, da tror jeg det blir værre å kjøre "tulling" for å si det slik..

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samferdselsministeren hadde sansynligvis ikke noe å gjøre denne uken så hun fant ut at hun skulle plage bilistene litt mer.

Til og med Tande P sa jo at det er sinkene i trafikken som ofte lager farlige situasjoner.

Det er samma hva politikere gjør det vil alltid være folk som råkjører, man blir ikke kvitt det.... [selv om det er dødsstraff for mord i noen stater i USA så blir folk drept for det :rolleyes: ]

Ta en titt på denne artikkelen: Fartsbøllene kan stoppes

Blir så lei av folk som sier at ungdommene er de værste råkjørerne, de som sier det har tydligvis ikke kjørt så mye bil i sitt liv.............:mad: Har ofte møtt middelaldrene menn i sine store fete BMW, Audi og Mercedes'er som kjører som svin...

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår