Gå til innhold

Nye kjøre og kviletider

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

De nye reglene er ganske greie, men 13 timers regelen er helt vanvittig! Man rekker jo nesten aldri å bruke opp kjøretida hvis man har litt lasting og utkjøring.

Og ukehvil systemet irriterer meg. Det er jo umulig å kjøre langtransport hver uke hvis man skal ta 45 timer ukehvil, det forskyver jo hele uka. Derfor tar jeg bare 24 timer, og henter det inn iløpet av uka. Akkurat nå sitter jeg å tar ukehvil forresten, og kan ikke starte før klokka 1900 i kveld, dvs. at jeg må kjøre hele natta igjen og ligge i lastebilen hele dagen i morgen.

 

Norske myndigheter skulle tatt seg noen uker bak rattet å fått oppleve hvordan en langtransportsjåfør har det. Det er ingen trivsel i arbeidsdagen med kjøre- og hviletidsreglene som de er i dag.

BMW E46 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hørt at Biltilsynet har mulighet til å bøtelegge alle med papirskriver som kun har den på symbolet seng.

 

 

Det er helt korrekt.

Jeg ble stoppet med digital skriver på Taraldrud og ble nesten ilagt bot for å ha satt skriveren på hviletid når jeg stod på siden for div kontroll.

Du skal ikke sette skriveren på hviletid, analog eller digital, med mindre du faktisk har hviletid. Statens Vegvesen og Politiet etter 1.8.2007 fått myndighet til å gi deg bøter på minstesats 3000 kr hvis de finner tilfeller av slikt.

 

Men det er noen i EU kommisjonen kan ryke og reise, 13 timers regelen gir meg mye tap i overtid rundt juletider :(

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

De 13 timene arbeidstid dere prater om.... Hvor står disse nevnt?

 

Kopiert fra NLF sine sider:

 

Kjøretid

 

9 timer daglig kjøretid

2 ganger i uken 10 timer

56 pr uke – hvis arbeidstiden tillater det

2 uker – 90 timer

Pauser

 

Kan deles opp i 15 min +30 minutter – 15 minutter må komme først.

Det skal ikke utføres annet arbeid ved avvikling av pause.

Etter 4,5 timers kjøretid – 45 minutter.

Hviletid

 

Regulær døgnhvil (1)- 11 timer pr 24 timer (i løpet av 24 timer).

Regulær døgnhvil (2) - Kan deles i 3 timer + 9 timer.

Redusert døgnhvil - 3 ganger i uken til 9 timer – ikke krav til kompensasjon.

Hviletiden på 3 timer kan ikke deles opp – unntak kanskje ved kjøring av/på ferge.

 

Det er jo mye av det samme som før.

En kjøre og hviletidsperiode må jo avvikles i løpet av ett døgn etter den er påbegynt.

Det vil si at du kan jobbe i 13 timer, og må hvile i 11, men du kan jo redusere døgnhvil til 9 timer, 3 ganger pr. uke, uten kompensasjon, noe du måtte gjøre tidligere, altså 15 timers arbeidstid 3 ganger pr uke.

 

Am i right or not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår