Gå til innhold

Serie koble forsterkere???

Ranger emnet

Celica lover

Anbefalte innlegg

Men er det "bare" en signalforsterker/-fordeler? I tilfelle gir den ikke samme effekten som strapping av forsterkere. Det jeg antok Celica_Lover snakket om var å koble sammen to monoforsterkere på f.eks. 500 watt, slik man kan i teorien får én forsterker på 1000 watt. Rett meg gjerne om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lille "duppeditten" konstruert av Dirk Ecker, gründeren av US Amps, er en boks som brukes for å strappe forsterkere.

Da jeg snakket med Dirk i Las Vegas så sa han at enhver forsterker som ikke er strapp-bar kan brukes på denne MLT-boksen.

Jeg har ikke personlig fått testen denne boksen ennå så jeg kan ikke uttale meg ang. bruken.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter flere uker uten internett tilgang kan jeg nevne at "brokobling" eller "strapping" er nøyaktig "det samme"....:knock: da "grunnlegende" ved brokobling /straping er at begge (og HELST like kanalene) får samme signal (først og fremst av samme amplitud/styrke) men med OMVENDT fase.... dette "skapper" en BRO kobling -elemtær elektronikk-

ved "strapping" er det samme "bare" at "linje delen" blir felles for begge "mono blockene" da dette kan gi forkjellige typer støy -særlig i klasse D løsninger-

tilbakke til det du spurte: slik du har tegnet antar jeg at du mente å koble utgangene fra den første til inngangen til den andre.... sorry -morsomt løsning men vangligvis skal ikke dette skadde forstekerne men om amp nr 1 levere høyere spenninger en 50 volt vil nok dette skadde inngangs kondensatorene som igjen kanskje vil slippe DC spenning til inngangene osv. men skal ikke forklare så mye mer. Som andre har allrede sagt så MÅ begge kanalene/forsterkerne VÆRE like!! ellers oppstår Usymetri i signalen og du får forvrenging og overbelastning og i "beste fall" lavere effekt, dessuten må du kalibrere forsterkerne til å være like folsøme i inngangen... derfor er det letere å brokoble stereo forsterkere eller en 4 kanaler enn monoblocker... derfor behov for "linking" -glemte å nevne at de fleste forsterkere også "tilbakekobler" utgangs signalen til inngangen og jordings punktet til høytalleren er kritisk -derfor må 2 monoblocker som linkes også kobles en kraftig kable mellom "minusene" på utgangene... ;) ellers en del andre mer innviklede teknisk detaljer men tror jeg fikk sagt mer enn nok alacocaina

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider