Gå til innhold

940en går fett som fy

Ranger emnet

yoyofish

Anbefalte innlegg

Har endelig fått fres på motoren min nå, men går ikke helt som den skal.

Oppskriften er:

b23et blokk med 405 topp

968 dysene (465cc)

viking specialchip

70mm LMM

3,8 bar bensintrykk

Bilen drar 3l mila og CO er på 11. Lukter bensin av eksosen og nå etterhvert også olja.

Har prøvd å bytte lambda, LMM, rensa tomgangsventilen, er ikke noe vakumlekkasjer.

Noen som vet hva det kan være? Begynner å gå tom for ideer.

Tennplugger, kabler, og fordelerlokk er nytt.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin i oljen er jo en konsekvens av at det kommer alt for mye bensin inni sylindrene... noe av all denne bensinen passerer forbi stempelringer og vasker sylinderveggene rene i samme prosessen.. noe som igjen fører til dårlig smøring og kan lede til skjæring i tilleg så blir oljen din tynnere og tynnere..

Nå vet ikke jeg om spesialchipen din er mappa og brent med åpningstider for disse dysene.. (465cc/min. på hvilket trykk? 2,8 bar? )hvis ikke så hadde jeg prøvd å justert ned trykket evt. byttet til progressiv btr. 1:1,2 e.l. kommer jo an på effekten du har.. men med org. innsprut så er vel grensa ca.300/350hk.

juster ned b.trykket til du får en kurant co2 og heller skru turbotrykket ned skulle du få mager blanding på maks belastning.. for du har jo ingen mulighet til justere mapen din..

Byttet dyser på min bil fra grønne cosworthdyser til siemens 580cc/min. og viste jeg ikke kunne kjøre uten å mappe om datasprutet.. så prøvde å starte motoren med mappen for grønndysene bare for å se.. og bilen drukna totalt og stoppa.. hjalp ikke å skru ned b.trykket for da kom jeg så lavt,hjalp ikke så mye heller..

måtte gå ned endel på åpningstidene for å få dem til fungere..

Men på din så kan det hjelpe å justere ned b.trykket,ville hvertfall prøvd.. kan jo sef. være noe annet gærent også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med originaltrykk også, altså 3 bar. Ingen forskjell.

De er 465cc på 3,8 bar. Chippen skal være mappa for å klare dette.

Må jo være noe annet en bensintrykket som er gærnt når den går så ekstremt fett. Er noe som ikke funker her så den bare feter på inni helvete?

Tenkte på kontaktene under toppen, hva hvis jeg har bytta om på no kontakt eller no der? Har en ekstra ledning også, med kontakt og det hele, som bare henger der. Men den har aldri vært innkobla så vidt jeg vet.

70mm LMM har jeg bygd selv, men den skal visstnok være for liten, så må nok opp til 77mm. Men dette skal ikke ha noe å si for at den går så latterlig gærnt som nå, så vidt jeg vet.

Har ikke tenkt å kjøre motorn no mer. Ettersom dette ikke er bra. Skal bare finne feilen nå.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et tips om at det kan være tempgiveren som er gåen. Hva tror folk om det?

Eller at jeg har bytta om på noen av kontaktene til sensorene under innsuget der når jeg skrudde det sammen igjen? Noen som har en oversikt over hvordan det skal være?

Jeg har en ekstra kontakt der også, i ledningsnettet, men den har aldri vært kobla til noe sted så vidt jeg husker.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har koblet feil to kontakter.

Tror det er en brun og en grønn. Den grønne skal kobles mot brun og motsatt. Tror det var grønn kontakt. Er typisk feil ved bygging av motor, er flere som har gjort det. Husker ikke hva kontaktene går til, men når en kobler den slik logikken tilsier, altså grønn på grønn og brun på brun, blir det pøst på alt for mye bensin.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har titta på bilen min nå og er bare to sensorer under innsuget, og de har forskjellig kontakter så vanskelig å koble feil.

Får ny tempgiver senere idag så skal prøve å bytte den, funker ikke det skal jeg stikke bort til en kar jeg kjenner som har en 940 med 230fk motor og se hvordan det er kobla der.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier diagnostikken?

Minner meg om def. tempføler eller svinghjulsgiver detta her...

Det er jævla viktig med motorbygging, at man BYTTER disse følerene...etter 10 år, ryker de fort når man begynner å røre på de.

Pass også på at det ikke er ledningsbrudd, noe som også er VELDIG vanlig når ledningsnettet nærmer seg 10-15 år.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli jævlig morro...

Har bytta tempgiver, ingen forskjell.

Hvis svinghjulsgivern er defekt så starter jo ikke motorn så tviler på det?

Og igår skulle jeg sjekka diagnostikken, men den funka ikke. Lampa blinker ikke for fem flate øre.

(tenning på, holde knappen innen 1-3 sek og så skal det blinke right?)

Begynner å gå grundig tom for ideer.

LMMen min var ikke 70mm forresten den er 74mm.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenning skal stå i hakket der du ser oljelampe++ lyse.. (steg 2).

kabel skal stå i uttak nr.2

du kan også kjøre diagnoser der!

les her: http://www.volvo-power.net/site/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=1

jeg skrev den for 960, men mye av det samme gjelder lh 2.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider