Gå til innhold

Sikkerhets tråd

Ranger emnet

ExceL

Anbefalte innlegg

Jeg vil at denne tråden skal inneholde en del tips og info som kan hjelpe nybegynnere og andre litt erfarne med ett sikkert arbeide.

Det mange vet er at lakkering og sparkling, håndtering av visse kemikalier osv. er farlig, men det kommer lite info om det her..

så hvis noen av dere som har dette som yrke kan komme med litt info om hva som bør benyttes av verneutstyr under lakkering og pussing osv. hadde det vært kjekt tror jeg ;)

Her kan folk komme med råd og spørsmål angående lakkerings farer.

Til å begynne med tenkte jeg å spørre om hva dere tror om å bruke en "hobby" kompressor til S-200 trykkluftsystemet til 3m(friskluftsmaske)? Vil det bare være å lure seg selv med tanke på at de kompressorene avgir mye forurensing? Eller vil det være sikkrere enn bare filter som ikke beskytter mot f.eks isocyanater elns..

En annen ting jeg lurer på er om det blir benyttet mye av isocyanater i f.eks PGO sine produkter som klarlakk og grunning?

Noen som vet? =)

På forhånd takk for en tråd som skal være uten tull og tøyseri ;D

Mvh : T-G

(btw: finnes det noen slike tråder her fra før av? )

EDIT: sticky?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icsocyanater finnes for det meste i herderen, så alle produkter som er 2K, dvs som skal blandes med herder inneholder isocyanater.

Du må ha skikkelig filter, og olje/vannutskiller på kompressoren om du skal bruke den med friskluftsmaske, og så bør du ha slanger som er beregnet for pusteluft, og dei bør ikke kopples til annet enn etter filtrering, eller så ligger der forurensing i slangene

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hobbylakkere gidder ikke sløse bort 5-6 k på trykkluftfriskluftmaske.

Det holder med ei god 3m løsemiddel/støvfilter maske til 2-300 kr. Ellers er det nødvendig med hansker som beskytter mot løsemiddel når du vasker lakksprøyta + vernebriller mot sprut.

Så engangshansker når du sparkler. That's all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider