Gå til innhold

Oljetilførsel - Turbo?

Ranger emnet

VOLVO 1983

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen bruker slanger på oljetilførsel på Turbo?

Oljerøret går jo rett forran oljefilterplasseringa!?

Er Garret t25 Turbo.

Isåfall, hvilke slanger skal jeg handle, drar på Løvold industrier i tilfelle, Trelleborg.

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg bruker slange, sånn stålomspunnen teflon slange.. med banjo koblinger. med banjo så får du jo lagt slangen helt inntil og lang blokka bakover, så en bøy oppover og ned på turboen igjen.. men såne slanger er SVINDYRE da, og er ikke sikker på åssen blokk du har, gjenger på kobling.. er et hull nokså langt fram/opp på blokka og som har oljetrykk, er bare tetta med ei umbraco "sett skrue", typ m8, kansje denne kan være nyttig, så slipper du å ha så lang slange hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

B230ft: Takk for ett langt og informativt svar!

Jeg har som nicket ditt sier en B230ft Blokk fra 4/3-93 med underspyling! :)

Dette uttaket er ganske langt bak nede på blokken.

Så det er et fremme jeg kan bruke mener du?

Brukte du det framme?

Hvilken lengde på Slange trenger jeg?

Har du et bilde av ditt oppsett?

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hydraulikkslange (265bar). Tatt ut fra orginal uttaket på B23ET med banjo, da går den bakover og svinger under downpipen og opp i en 90grader kobling som står på turboen.

Har isolert slangen med aluminiumstape for å hindre smelting. Hydraulikkslangene har stålkorder inni seg, så ikke bruk flere hundre spenn på stålomspunne slange som ser tøfft ut når du kan bruke hydraulikkslanger som er både bedre og billigere.

Grunnen til at jeg bytta var at det røret er i veien når man skal ta av og på turboen, og når det er blitt gjort et par ganger så sprakk røret.

Husker ikke hva jeg betalte men det var ikke mange kronene...300 eller noe sånt. Når jeg la opp til filterflytter og oljekjøler bruker jeg samme slangen bare litt grovere. Da kom det i alt med koblinger og noen meter med slange på 1300,-. Da fikk jeg låne med hjem den monster tanga du trenger for å klippe de slangene!

Her er noen bilder:

Her ser du hvor den går inn på blokka....og den hylsa jeg har laga til returen for å bruke slange der og.

Volvo783.jpg

Der ser du den helt på andre siden der... Hadde visst ikke et som lå på internett av slangen montert på turboen.

Volvo785.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Må bare låne denne tråden litt jeg... Mitt store spørsmål er; Er det vanlig at disse slangene sprekker, min lekker olje en eller annen plass rundt turboen, ikke så mye men egentlig alt for mye :/ Er ikke sikker på hvor det er fordi jeg ikke får sjekket det, virker bare som det kommer olje ut når det blir høyt oljetrykk.

Noen som vet noe?

Mvh Kai-Rune

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Må bare låne denne tråden litt jeg... Mitt store spørsmål er; Er det vanlig at disse slangene sprekker, min lekker olje en eller annen plass rundt turboen, ikke så mye men egentlig alt for mye :/ Er ikke sikker på hvor det er fordi jeg ikke får sjekket det, virker bare som det kommer olje ut når det blir høyt oljetrykk.

Noen som vet noe?

Mvh Kai-Rune

Hva slange snakker du om? Orginal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva motor har du?

Orgianlt så er det ikke slanger men rør. Viss du bender og sliter for mye i den så sprekker de i loddinga.

Du har jo flenser i hver ende av de røra, der ligger det en pakning, den kan jo være litt gammel og sprø.

Hvor har du oljereturen din da?

Har en AT-motor. Er slanger på min, eneste røra er det som kommer ut fra blokk og inn på turbo.

Har byttet pakninger så det er ikke det.

Hmmm, mener at de kommer ut fra bunnpanna og inn på turbo og gjennom kjøler og inn i blokka igjen. Eller er jeg helt på jordet?

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsiden av turboen er INN altså tur, undersida er UT altså retur. Den går ned i bunnpanna di hvor det ikke er trykk. Du ser den messing hylsa jeg har laga på det ene bildet, der går min retur, det er ikke noe særlig med trykk på den siden. På din bunnpanne er det nok sveist en nippel som returen går til.

Den slangen med trykk, som mest sansynlig kommer fra en plass på blokka, skal inn på toppen. Du skal IKKE blande inn noe oljekjøler på denne kretsen! Oljekjøler skal i tilfelle koblest til en sandwich mellom filter og blokka, helst uten thermostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsiden av turboen er INN altså tur, undersida er UT altså retur. Den går ned i bunnpanna di hvor det ikke er trykk. Du ser den messing hylsa jeg har laga på det ene bildet, der går min retur, det er ikke noe særlig med trykk på den siden. På din bunnpanne er det nok sveist en nippel som returen går til.

Den slangen med trykk, som mest sansynlig kommer fra en plass på blokka, skal inn på toppen. Du skal IKKE blande inn noe oljekjøler på denne kretsen! Oljekjøler skal i tilfelle koblest til en sandwich mellom filter og blokka, helst uten thermostat.

Aha, da ble jeg litt klokere, det kommer slange fra en nippel nede på blokka og inn oppe på turboen og retur rett i bunnpanna og dette er et eget system, men nå ble jeg jaggu usikker på hvor den kjøleren er koblet til. må nesten gå ut å se.

Men er det vanlig at slike slanger og lignende blir ødelagt?

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da ble jeg litt klokere, det kommer slange fra en nippel nede på blokka og inn oppe på turboen og retur rett i bunnpanna og dette er et eget system, men nå ble jeg jaggu usikker på hvor den kjøleren er koblet til. må nesten gå ut å se.

Men er det vanlig at slike slanger og lignende blir ødelagt?

Slangene til kjøleren kommer da nok fra en sandwich som ligger mellom oljefilter og blokka.

Slanger blir gamle og slitte de og etter hvert...Har dem kanskje ligget noen år uten å bli brukt så morkner dem etter hvert. Du har sikkert den stålomspunne slangen som kommer ut fra blokka og går ut mot framskjermen og buer opp for så å gå inn oppe på turben, dette er den orginale som ble levert med R-sport turbo kittet. Er ikke verre enn å skru den av å ta den med til en lokal slange forretning å få dem til å lage ny.

Det er gjenger i toppen på turboen, så det går an å skru nedi en nippel så du kan skru slangen på. Så slipper du pakningen.

Men nå må jeg stikke, kan svare deg i kveld sikkert. Du får ta deg en titt på det...Er ikke SÅ mye å gjere på i Alta:P hehe:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider