Gå til innhold

Skal kjøpe anlegg (15-20k)

Ranger emnet

VillDyret

Anbefalte innlegg

Først og fremst, hei alle sammen :)

Og så over til det jeg trenger hjelp til. Jeg fyller 18 om 5 dager, og begynner å surre med bil/anlegg. Greia er at jeg kan absolutt nada om anleggdelen, og jeg tenkte kanskje dere kunne komme opp med en god pakke.

Kunne tenkt meg noe med litt futt i, men har ikke så alt for mye penger. Derfor setter jeg grensa på 20k. Man skulle da kunne få noe bra for såppas?

Som sagt kan jeg INGENTING om det her, og jeg forsøkte å lese litt rundt, men jeg forstod svært lite, og ble fort satt ut når jeg fulgte lenkene dere hadde postet. Alt for mye å velge mellom.

Om noen av dere kan gi meg en liste over akkuratt hva jeg bør kjøpe, så hadde jeg blitt svært lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper komponenter vil jeg råde deg til å gjøre et par ting, så du får et optimalt grunnlag å bygge på.

- Sjekk at ladespenningen er bra. Den bør ligge rundt 13.6 volt.

- Vurdér tilstanden på batteriet. Er det gammelt? Litt lite?

- Kjøp kabler med godt tverrsnitt (avhenger av hvor kraftige forsterkere du skal ha) og oppgradér originalkablene fra batteri til jord, fra starter til batteri og fra starter til jord.

- Kjøp lyddempemateriale og demp fordørene som et minimum. Men jo større deler av bilen, jo bedre. De største flatene kan prioriteres, slik som gulv, tak, dører, osv.

Ikke den aller morsomste begynnelsen, men helt klart den lureste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper komponenter vil jeg råde deg til å gjøre et par ting, så du får et optimalt grunnlag å bygge på.

- Sjekk at ladespenningen er bra. Den bør ligge rundt 13.6 volt.

- Vurdér tilstanden på batteriet. Er det gammelt? Litt lite?

- Kjøp kabler med godt tverrsnitt (avhenger av hvor kraftige forsterkere du skal ha) og oppgradér originalkablene fra batteri til jord, fra starter til batteri og fra starter til jord.

- Kjøp lyddempemateriale og demp fordørene som et minimum. Men jo større deler av bilen, jo bedre. De største flatene kan prioriteres, slik som gulv, tak, dører, osv.

Ikke den aller morsomste begynnelsen, men helt klart den lureste :)

Det skal gjøres, men det er anleggdelen som er problemet. :)

Sikkert en fordel og si hvilken bil det gjelder også.. ;)

Det blir nok en Corrado G60 Eller en golf vr6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette tilbudet fra Auto Bilstereo

2 stk dynaBel DY9412

pris pr: 1598,-

dynaBel BF4501 Sub forsterker

pris: 2998,-

dynaBel BF0804 4 kanals forsterker

pris: 1998,-

2 stk Peerless Resolution 5" komponentsett

pris: 2696,-

Kond. 1,5 F dynaBel m/Voltmeter

pris: 898,-

5m dynaBel Power kabel 50mm2 Rød

pris: 495,-

3m dynaBel Power kabel 50mm2 Sort

pris: 297,-

3 stk dynaBel stereo signalkabel 5m

pris: 594,-

10m Sky høyttalerledning 2,5mm2 transparent

pris: 210,-

Better BD-6000 DVD-Spiller

pris: 2798,-

Better BDO-01 LCD-Skjerm

pris: 1198,-

Apollo A 1750 75Ah AGM Batteri

pris: 2175,-

Batteripoler M6

pris: 180,-

Automatsikring 200A

pris: 198,-

2stk Fordelerblokk - ekstra kraftig type

pris: 196,-

Batteri terminal

pris: 128,-

Beskyttelses deksel for batteri terminal

pris: 29,-

Beskyttelses deksel for batteri terminal

pris: 19,-

Batteri terminal - (Negativ)

pris: 59,-

4stk Ringkabelsko Ø=8mm, 35-50mm2

pris: 116,-

Kabelsko for jordforbindelse - Ekstra kraftig type

pris: 35,-

Umbrakosett 3,4,5mm

pris: 15,-

2m dynaBel Power kabel 25mm2 Rød

pris: 98,-

2m dynaBel Power kabel 25mm2 Sort

pris: 98,-

Total veil. pris: 19126,- (Tilbudspris: 18000)

Lenker til sub/høyttalere/forsterkere

http://www.elutstyr.no/product_info.php?manufacturers_id=82&products_id=1839

http://www.elutstyr.no/product_info.php?manufacturers_id=85&products_id=1930

http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=1829

http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=1834

Hva syns dere? Er det god futt i et sånt anlegg?? Noen av produktene dere ikke vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dynabel kan jeg ikke si noe om egne erfaringer, men mange her på forumet 'sverger' til merket, så det er nok en del futt i det.

Når det gjelder headunit'en synes jeg den både så og virket litt stusselig til dette anlegget. Selv om du bruker 50.000 på et anlegg så blir det aldri bra hvis du har en dårlig headunit.

i tillegg synes jeg det hørtes litt smør på flesk å både kjøpe nytt batteri og en kondensator til et anlegg som ikke drar så alt for mye strøm. Akkuratt det med strøm'en er det sikkert andre enn meg som har mer peiling på her inne enn meg.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

headunit er samme som spiller, ja!

Her har du en DVD spiller uten alt for mange instillingsmuligheter. Kan sammenligne det med å kjøpe noen nye cerwin vega høytalere og kjøre det på en forsterker fra 1962 med kun bass og treble instilling. Begrensa hvor bra det kan bli!

Det finnes mange gode spillere som også har dvd funksjon ute på markedet hvis du bare legger til noen hundrelapper.

Det med nytt batteri og kondis synes jeg som sagt hørtes unødvendig ut. Det batteriet skal klarer å drive anlegget ditt mer en godt nok vil jeg tro. Personlig har jeg hatt større anlegg i en bil (russebil vel og merke) der vi kun hadde et batteri som er litt dårligere enn det du hadde der, og det fungerte fint.

Kunne spille en god del før batteriet ble tomt, og det ga mer enn nok strøm til all elektronikk i bilen (og det var en del i den russebilen). Personlig ville jeg heller lagt de pengene i en bedre spiller. En god spiller er vanvittig viktig.

Kjøp heller en brukt som er bra, enn en ny som er midt på treet mener jeg!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opptil meg ville jeg brukt mer penger på en ordentlig spiller med touchscreen, navigasjon osv.. og heller nedprioritert anlegget litt. Men det er jo forskjellige prioriteringer da. Så bruk penger på det du har lyst på! ;)

Tekniske "dubbeditter" er ikke så viktig for meg i bilen. Jeg trenger bare et anlegg som leverer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider