Gå til innhold

Vidunderolje for eleminering av ventilklappring?

Ranger emnet


Buurn

Anbefalte innlegg

Vel, hva skal jeg si? Snake oil er jo min største sponsor, så kanskje jeg skulle spandere en runde QMI på min halvslitne GM 6,2 diesel med høyt drivstofforbruk og tvilsomt oljetrykk :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På min eldre Audi hadde jeg ventiltikking. Tok en tur til Albjerk og de anbefalte å bytte ut 3-4 dl av olja ved neste oljeskift med gearkasseolje. Fylte på 4 dl med 50w/70 sammen med statoil sin mineralske motorolje og tikkinga forsvant med en gang.

 

Forøvrig sverger jeg til billig og tykk olje på gamle biler. Når en 85 mod bil har gått 250k vil jeg tro det er en del slitasje, og tykkere mineralsk olje fyller nok områdene det er slitasje bedre enn en syltynn syntetisk olje.

 

Selvfølgelig er det bedre med syntetisk på nye motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig sverger jeg til billig og tykk olje på gamle biler. Når en 85 mod bil har gått 250k vil jeg tro det er en del slitasje, og tykkere mineralsk olje fyller nok områdene det er slitasje bedre enn en syltynn syntetisk olje.

 

Selvfølgelig er det bedre med syntetisk på nye motorer.

 

Det er en generell missoppfatning at helsyntetisk olje er syltynn. Husk at all olje må følge API spesifikasjonene. Når en olje er API spesifisert, f.eks 10W40, så har oljen på alle typer oljer, både mineralsk og syntetisk den samme tykkelse. 10W betyr tykkelsen av oljen om vinteren, og tallet 40 står for tykkelsen av oljen under kjøring. Lavere tall det er før W, lettere flyter oljen i kalt vær. Høyere det siste tallet er, dessto tykkere er oljen under kjøring. Oljespesifikasjonene viser også vanligvis viskositeten eller tykkelsen på 40grader celsius og 100grader celsius. Helsyntetiske oljer holder seg bedre under ekstreme varme forhold, f.eks over 130 grader celsius. Se.: http://www.royalpurple.no/PDFfiler/API_MotorOilGuide_2004.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en generell missoppfatning at helsyntetisk olje er syltynn. Husk at all olje må følge API spesifikasjonene. Når en olje er API spesifisert, f.eks 10W40, så har oljen på alle typer oljer, både mineralsk og syntetisk den samme tykkelse. 10W betyr tykkelsen av oljen om vinteren, og tallet 40 står for tykkelsen av oljen under kjøring. Lavere tall det er før W, lettere flyter oljen i kalt vær. Høyere det siste tallet er, dessto tykkere er oljen under kjøring. Oljespesifikasjonene viser også vanligvis viskositeten eller tykkelsen på 40grader celsius og 100grader celsius. Helsyntetiske oljer holder seg bedre under ekstreme varme forhold, f.eks over 130 grader celsius. Se.: http://www.royalpurple.no/PDFfiler/API_MotorOilGuide_2004.pdf

 

Dette har også jeg prøvd å si til det kjedsommelige her på forumet. Senest i forrige uke var jeg forresten vitne til at en stakkar som prøvde å kjøpe seg syntetisk olje til sin 6,2 GM diesel ble brysk avvist av butikkbetjeningen. Der skulle det være mineralsk QS 15W-40 eller ikke noe. Hadde vært artig å fylle syntetisk på motoren bare for å se om det skjer noe...

 

Har forresten betraktelig større tro på olja di enn "luriumet" ditt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har også jeg prøvd å si til det kjedsommelige her på forumet. Senest i forrige uke var jeg forresten vitne til at en stakkar som prøvde å kjøpe seg syntetisk olje til sin 6,2 GM diesel ble brysk avvist av butikkbetjeningen. Der skulle det være mineralsk QS 15W-40 eller ikke noe. Hadde vært artig å fylle syntetisk på motoren bare for å se om det skjer noe...

 

Har forresten betraktelig større tro på olja di enn "luriumet" ditt :)

 

Da er vi enige, men den som ikke prøver QMI kan gå glipp av mindre drivstofforbruk, spesielt i store motorer som 6,2 liter.

Med både RP og QMI, så får du det beste av begge verdener.

 

På første gangs kjøp av RP oljen, får alle 50% rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest gjennom denne tråden og fått noen spørsmål.

Trådstarter: Har bilen din mekaniske løftere eller hydrauliske løftere? Dersom den har vippearmer f.eks er det mye sansynlig at disse må justeres og at oljen er grei.

 

Generelt: Hvorfor anbefales tykkere olje mot ventiltikking? Jeg har skjønt det som om at oljen skal entre ventilene gjennom noen kanaler og at oljen derfor må vere fluktiv nok til å entre kjapt for å ungå tikking. Det er jo det som er mye av formålet med motorrens å sørge for at disse kanalene ikke går tett?

 

thorjoh: Fra denne artikkelen: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/1920494f97886d5bc1256a71003c6dea?OpenDocument&Highlight=0,qmi

las jeg at "QMI Drivstoff-Forbedrer tilsettes drivstoffet på tanken, og skal ifølge produsenten kompensere for det reduserte svovelinnholdet i drivstoffet samtidig som det skal rengjøre, smøre, øke forbrenningseffekt, virke som katalysatorforsterker og fjerne kondens. På denne måten hevder produsenten at man skal spare penger og få mange timer med bekymringsløs drift."

FY! Dersom fjerning av svovel begrenser effekten er det miljøskadelig egoisme å øke effekten ved svoveltilsetning. Svovelen er fjærnet fordi den gir sur nedbør som bidrar til fiskedød i mange vassdrag. Jeg kunne gjerne vert for 5% økning av CO2 utslipp for å begrense 1% svovelutslipp siden faremomentene ved svovel er som de er.

Så skal du ha en hest ekstra. Ikke hent den fra svovel. Stikk på en ridefarm!

Jeg ser det ble mye hard kritikk mot QMI, men også at somme ble nyskjerrig på produktet så det gikk vel opp i opp.

Når det gjelder bruk av varemerker som Teflon og PTFE så er det et trivialnavn og en forkortning for polytetrafluoreten. Dersom teflon lignende tilsetninger som blir brukt i dag har annen kjemisk binding enn teflon tilsetninger for 26 år siden burde det det nye kjemiske navnet blitt brukt. Teflon er en spesifikk kjemisk binding og har de egneskapene de har og da blir det missvisende når noe med andre kjemiske egenskaper blir navngitt som teflon. Jeg referer nå til diskusjonen om fluorhydrogensyre.

Kan du bekrefte/avkrefte at det er teflon som er brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest gjennom denne tråden og fått noen spørsmål.

Generelt: Hvorfor anbefales tykkere olje mot ventiltikking? Jeg har skjønt det som om at oljen skal entre ventilene gjennom noen kanaler og at oljen derfor må vere fluktiv nok til å entre kjapt for å ungå tikking. Det er jo det som er mye av formålet med motorrens å sørge for at disse kanalene ikke går tett?

 

FY! Dersom fjerning av svovel begrenser effekten er det miljøskadelig egoisme å øke effekten ved svoveltilsetning.

Kan du bekrefte/avkrefte at det er teflon som er brukt?

 

Hei Motronic,

 

Helt enig at for tykk olje kan lage ventiltikk, men for for tynn olje kan også lage tikking. Oljefilmen må opprettholdes.

 

Det er ikke tilsatt noe svovel i QMI's Drivstofforbedrer, men et smøremiddel, som erstatter den dårligere smøringen fra dieselen som har mindre svovel.

 

QMI inneholder PTFE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig bortkastede penger, motor-rensen og pakningsfornyeren er bra men tilsettningstoffene akkurat like mye humbug som alle andre mirakelkurer. Om en motor hydrauliske løftere kakler så bruker du enten feil olje eller du trenger nye deler.

 

Vi har via jobben testet alle QMI-produktene og flere andre merker på motorer fra 1,6Golf til Caterpillar 3516B(ca 2000hk-1800RPM). Legg de pengene i olje med rett spec i stedet.

 

Hei Juba,

 

Vi har et tilbud til brukere som heter NO CURE NO PAY. D.v.s. at hvis kunden ikke er fornøyd så er vi villige til å gi pengene tilbake, hvis det kan doumenteres at det ikke ble forbedringer i henhold til det vi lover. Se: http://www.qmi.no/Marine%20utstyr.htm

 

Du kan ha ditt firma kontakte oss så kan vi se på resultatet og hvis det stemmer som du sier så vil vi gi dere pengene tilbake.

Jeg må jo si at det er rart at dere prøver QMI på så mange motorer når dere med en gang merker at det ikke virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

"hyggelige saker...eller hva?

 

løp og kjøp sier jeg bare....og til deg hr qmi importør...du blir aldri og se ei krone av det du har sendt meg krav om....heller skal jeg fyre på tusenlappene enn og la deg få dem for driten du lurer på folk...!

 

skam deg" sitat slutt fra la6kka

 

Det virker som at QMI har sendt et krav på innbetaling av skyldte penger på varer som ble levert for over 1 år siden.

 

"Du vil heller brenne pengene enn å betale for varen som du har bestilt!" sitat la6kka

 

QMI har en fornøyd kundegaranti, som sier at hvis du ikke er fornøyd, så får du pengene igjen, og har vi skadet bilen din så betaler vi for det også!

 

Men det er jo vanskelig å betale tilbake noe som ikke er betalt.

Hvis du opplyser navn, adresse og telefonnummer, så vil jeg kontakte deg. Eller du kan kontakte meg på 32877077.

 

Da vi begynte å selge QMI i 1993 så ble jeg fortalt av QMI, USA, at slike såkalte "luriums" produkter, kan kun selges hvis de fungerer, Hvis de ikke gjør det, så vil salget stoppe opp av seg selv. Folk lar seg ikke lure i all evighet.

 

Hva tror du er grunnen til at Oslo's største Saab forhandler bruker QMI på eldre biler, som har gått en del mil. Som de selv sier: "Etter at de har åpnet motorene, så kan de se hvor rene motorene er inni."

 

QMI Motorbehandling vil selvfølgelig ikke reparere skader, eller ødelagte deler, men vil redusere friksjonen i motoren, øke kompresjonen og spare drivstoff, hvis motoren er i noenlunde stand.

 

Hvis du hadde tatt deg tid til å ringe våre referanser, så ville du høre at kundene er meget førnøyde med resultatene fra QMI behandlingene.

 

Ser fram til å høre fra deg!

QMI Norge

Thor Johansen. daglig leder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

For noen år siden kjøpte jeg div produkter fra QMI Norge (les Tor Johansen).

Produktene jeg kjøpte var - QMI motorbehandling,QMI gearbehandling,QMI luftverktøybehandling,QMI drivstoffforbedrer,QMI super polish,QMI hvitt litium fett med teflon,og til slutt QMI innvendig motorbehandling.

Noen av disse kjøpte jeg flere stykker av og regninga ble på ca 4000 kr.

Prduktene fungerte veldig bra, bortsett fra den innvendige motorvasken.

Ved bruk av innvendig motorvask på min mc av type Honda Shadow 1100cc fikk jeg ventilras på de hydrauliske ventilløfterne,som før behandlinga fungerte utmerket.

Jeg måtte bytte alle ventilløfterne på mc verksted og fikk da ei verkstedregning på ca 16000 kr.

Ved henvendelse ang. ventilraset på min mc ble jeg da avvist av Tor Johansen, og måtte følgelig ta hele verkstedregninga selv.

Så selv om QMI Norge "gir full garanti" på sine produkter bør en lese mellom linjene før en velger å bruke produkter fra QMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er aldri for sent å angre seg.

Ser at det har plinget inn kr 8000 den 29.01.2010 på min konto fra Can Import ved/Tor Johansen og QMI.

Jeg får vel tygge i meg mine ord om at QMI kun har garanti på papiret.

TUSEN TAKK Tor, dette står det respekt av.

 

med takknemlig hilsen fra

ZUULA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår