Gå til innhold

Vidunderolje for eleminering av ventilklappring?

Ranger emnet


Buurn

Anbefalte innlegg

nå må vi også tenke på om trådstarter bare var ute etter noe som fjerner/minsker tikkinga på billigst og enklest mulig måte(noe jeg tror),eller om han var ute etter å høre at han må overhale motoren... Er ikke alle biler som er verdt å koste så mye på...

 

Så da skal vi gi mindreverdige råd? Mitt råd blir da å legge en boks halvfull av tørkede erter i hanskerommet. Da vil raslingen av disse ertene overdøve ventiltikkingen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så da skal vi gi mindreverdige råd? Mitt råd blir da å legge en boks halvfull av tørkede erter i hanskerommet. Da vil raslingen av disse ertene overdøve ventiltikkingen...

 

Hmm, høres ut som et bra tips!skal jeg prøve når opelen begynner å tikke...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om litt av hvert her ja. Er i og forseg ute etter en billig og enkel måte på å bli kvitt seriøs ventiltikking. Bilen handlet jeg for en rimelig pris, og når kronasjene ikke strekker til som student vil en overhaling være uinteressant og utelukket. Var på en sverigetur for ikke mange månedene siden hvor jeg møtte en trønder som hadde brukt et vidundermiddel av en olje. Den skulle ha fikset seriøs ventiltikking på en eldre Hiace. Han mente olja ofte var brukt på større gravere ol. Nå husker ikke jeg navnet på denne olja, er i tråden jeg søker noen som har hørt om noe lignende. Har forøvrig kommet flere gode tips, som denna halvfulle esken med erter. Den vil nok fungere, hjelper å dra opp volumet på spellern også. Bruker oftest den=)

 

Prøver muligens denne Fina olja ettersom den er billig, en oljeskift koster ikke mye tid heller.

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kvelden på å sette meg inn i oppbygningen av hjemmesiden http://www.qmi.no. Jeg har også sjekket sidens henvisninger til f eks Valvolines PTFE-tilsetning TM8 og hvordan QMI på en finurlig måte får det hele til å fremstå som om verden (og FTC: http://www.ftc.gov/os/1998/01/ashlandcmp.htm ) trykker PTFE-baserte motortilsetninger til sitt bryst. Videre har jeg registrert hvordan de hevder at Det Norske Veritas går god for QMI-produktene ved å legge ved forsiden til en evalueringsrapport, akkurat som om forsiden alene dokumenterer noe som helst... Knytningen mellom Briggs & Strattons PTFE-belagte stempler og PTFE-baserte oljetilsetninger må det også være lov å smile litt av...

 

Fra annet hold finner jeg derimot påstander om at det dannes fluorhydrogensyre dersom PTFE utsettes for høy varme, og denne syra får konsentrert saltsyre til å fremstå som melk i forhold:

 

Et svar fra Johan Edlund i en tråd på det svenske forumet Zatzy:

 

"Då PTFE utsätts för hög värme bildas flourvätesyra, frågan är om temperaturen är tillräckligt hög i växellådan för att detta ska ske eller om den frätande effekt du nämner beror på någon annan anledning.

Kan tillägga att flourvätesyra är en av de värsta syrorna som finns, tom koncentrerad saltsyra kan tyckas verka harmlös i jämförelse.

 

Här finns lite information om den falska reklam Slick 50 använt sig av:

http://www.ftc.gov/opa/1997/9707/slick.htm

 

Vid tester av teflonolja (som tex Slick 50) har man kommit fram till att motorslitaget ökar med ca 10-20%. Dessa tester har genomförts av bland annat NASA.

Hur detta förhåller sig då det handlar om en växellåda vet jag inte, det teflon som lägger sig på slitageytor bildar inte en "hinna" som i tex teflonpannor utan snarare lägger sig i håligheter i metallen där den sedan motverkar smörjningen.

 

Det finns (troligen) inga bil/motor/växellådstillverkar som rekommenderar dessa oljetillsatser. Så har man en ny bil bör man tänka på att garantin kan upphöra att gälla om man använder dem."

 

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=46864&highlight=ptfe

 

Og underbygget av denne vedlikeholdsmanualen for Kodiak Northwest snøfreser side 5-10:

 

"Fluorgummi

Noen tetninger som skal tåle høye temperaturer i drift

(f.eks. i motoren, transmisjon, aksler,

hydraulikkmotorer og pumper) kan være laget av

fluorgummi, som ved sterk oppvarming danner

fluorhydrogen og fluorsyre. Denne syren er svært

etsende og korrosiv, og kan ikke skylles eller vaskes

bort fra huden uten å forårsake alvorlige brann- og

etseskader som er svært alvorlige. Som regel må

skadet vev opereres bort. Det kan gå flere timer fra

kontakt med syren til noen symptomer viser seg, så

det kommer ingen umiddelbar varsling. Syren kan

henge fast på maskinkomponenter i svært lang tid

(flere år) etter en brann"

 

http://orremaskin.no/Manual-KodiakCF8.pdf

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som importør burde vite at DuPont selv har sagt at PTFE ikke er egnet som oljetilsetning i forbrenningsmotorer. Dessuten er ikke dette et forum hvor du som har økonomiske interesser i et størst mulig salg av QMI bør uttale deg!

 

Du har rett at DuPont sa dette for 27 år siden. Men nå sier de noe annet Les: http://www.qmi.no/PDF%20filer/Nutz%20&%20Boltz%20Rebuttal.pdf hvor det står følgene:

 

"While DuPont declined to sell Teflon™ to PTFE additive manufacturers in 1980, they reversed their position and began selling Teflon™ to PTFE additive manufacturers within the same decade.Currently, several PTFE treatment products display the Teflon™ trademark with support from DuPont. The enclosed Lubricants World/Additives Report article, October 1-8, 1991, quotes Mr.David Silleman of DuPont Polymers, as follows:

“We looked at the data and it suggests that there is something positive going on in the area of lubrication with PTFE . . . we are trying to be open-minded, and have shifted our position to a

more neutral one.” (See following document 1. a.)

Also, DuPont issued a letter on April 28, 1994, to end such misrepresentations of DuPont’s position. The letter states:

“. . . that DuPont had recently changed its policy on the sale of Teflon® fluoropolymer resins for use in automotive engine treatments. The change in policy was announced in the article

“10-Year Teflon Ban Ends” that appeared in the October 1-8, 1991 issue of Lubricants World....we now sell these (PTFE) products into the automotive aftermarket industry. ...I hope this

explanation clears up any confusion that may still exist about DuPont’s current policy on selling PTFE for use in engine treatments and other automotive aftermarket products.”

Signed, Tracy E. Morgan, Teflon® Fluoroadditives. (Document 1. b.)Also, our files contain a Dupont agreement between DuPont and QMI allowing QMI to use DuPont’sTeflon® tradename on our products containing Teflon® . (Document 1. c.) "

 

Det er sterke krefter som forsøker å stoppe salget av PTFE for bruk som etterbehandling av motorer og det blir brukt mange argumenter som ikke er riktig. Det er selvfølgelig opp til den enkelte om de ønsker å bruke det eller ikke.

Med vennlig hilsen

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

After a flurry of lawsuits from oil additive makers, claiming DuPont could not prove that PTFE was harmful to engines, DuPont was forced to once again begin selling their PTFE to the additive producers. The additive makers like to claim this is some kind of proof that their products work, when in fact it is nothing more than proof that the American legal ethic of innocent until proven guilty is still alive and well. The decision against DuPont involved what is called restraint of trade. You can't refuse to sell a product to someone just because there is a possibility they might use it for a purpose other than what you intended it for.

 

It should be noted that DuPont's official position on the use of PTFE in engine oils remains carefully aloof and noncommittal, for obvious legal reasons. DuPont states that though they sell PTFE to oil additive producers, they have no proof of the validity of the additive makers' claims. They further state that they have no knowledge of any advantage gained through the use of PTFE in engine oil.

 

Fear of potential lawsuits for possible misrepresentation of a product seem to run much higher among those with the most to lose.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar fra Johan Edlund i en tråd på det svenske forumet Zatzy:

 

"Då PTFE utsätts för hög värme bildas flourvätesyra, frågan är om temperaturen är tillräckligt hög i växellådan för att detta ska ske eller om den frätande effekt du nämner beror på någon annan anledning.

Kan tillägga att flourvätesyra är en av de värsta syrorna som finns, tom koncentrerad saltsyra kan tyckas verka harmlös i jämförelse.

 

Här finns lite information om den falska reklam Slick 50 använt sig av:

http://www.ftc.gov/opa/1997/9707/slick.htm

 

Vid tester av teflonolja (som tex Slick 50) har man kommit fram till att motorslitaget ökar med ca 10-20%. Dessa tester har genomförts av bland annat NASA.

Hur detta förhåller sig då det handlar om en växellåda vet jag inte, det teflon som lägger sig på slitageytor bildar inte en "hinna" som i tex teflonpannor utan snarare lägger sig i håligheter i metallen där den sedan motverkar smörjningen.

 

Det finns (troligen) inga bil/motor/växellådstillverkar som rekommenderar dessa oljetillsatser. Så har man en ny bil bör man tänka på att garantin kan upphöra att gälla om man använder dem."

 

Reodor, når du leste på QMI's nettsider så ville du også finne svaret på de fleste av de feile påstandene du kommer med. Du sier at ingen bil/motor/girprodusent anbefaler bruken av QMI PTFE. Hva med ZF? Trolig et av verdens største innen produsjon av slike enheter. Jeg legger ved en bestilling som kommer etter pålegg fra Ford Motorkompani avd. Europa:NYHETER.htm

For at PTFE skal brytes opp i separate kjemiske komponenter så må det varmes til 690 grader celsius og da er nedbrytningsproduktene: carbon dioxide, carbon tetrafloride og små mengder hydrofloride (mindre enn 1%) Da PTFE belegget er på 1mikron i tykkelse så vil andre elementer i smøreoljen være 1.000.000 ganger farligere.

Den testen svensken viser til er en løgn som også det kan leses om på våre sider: http://www.qmi.no/NYHETER.htm

Henvisningen til nedbrytning av gummi er urelevant, da kjemien ikke er den samme.

Med vennlig hilen

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fear of potential lawsuits for possible misrepresentation of a product seem to run much higher among those with the most to lose.

 

Reodor, Hvem har mest å tape når det blir kjent hva QMI kan gjøre? Det er 2 grener av industrien: Motorfabrikanter og oljepodusenter! Vi har beviser for at QMI reduserer slitasjen med over 50% og oljeforbruk med 20-60% Drivstofforbruk med 2-10%

Se: http://www.qmi.no/Marine%20utstyr.htm

 

Med vennlig hilsen

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis QMI skal bevise noe som helst nytter det ikke å komme med halvgode gjengivelser av e-poster fra brukere av produktet. Det nytter heller ikke å gjengi forsiden på en DNV-rapport eller en bestilling fra Lemförder på 2 kg fett.

 

Hvorfor er alle påstander om tester som er negative ovenfor PTFE blanke løgner, mens de som er positive er den store sannhet?

 

Hvorfor har ikke lenger Valvoline PTFE-produktet TM8 i sin produktoversikt på sine hjemmesider?

 

Hvorfor virker ikke linken til bestillingen fra ZF i e-posten over?

 

Hvorfor anbefaler ikke et samlet bilprodusentkorps PTFE i sine motorer?

 

Hvorfor er det ikke PTFE i all motorolje?

 

Hvorfor er ikke henvisningen til brann i fluorgummi relevant som dokumentasjon på hvor skummel syra som dannes er?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Hvis QMI skal bevise noe som helst nytter det ikke å komme med halvgode gjengivelser av e-poster fra brukere av produktet. Det nytter heller ikke å gjengi forsiden på en DNV-rapport eller en bestilling fra Lemförder på 2 kg fett.

 

2)Hvorfor er alle påstander om tester som er negative ovenfor PTFE blanke løgner, mens de som er positive er den store sannhet?

 

3)Hvorfor har ikke lenger Valvoline PTFE-produktet TM8 i sin produktoversikt på sine hjemmesider?

 

4)Hvorfor virker ikke linken til bestillingen fra ZF i e-posten over?

 

5)Hvorfor anbefaler ikke et samlet bilprodusentkorps PTFE i sine motorer?

 

6)Hvorfor er det ikke PTFE i all motorolje?

 

7)Hvorfor er ikke henvisningen til brann i fluorgummi relevant som dokumentasjon på hvor skummel syra som dannes er?

 

Hei Reodor,

1. Alt du behøver å gjøre er å ringe de som har sendt e-post, da deres telefonnummer står oppført. Hvis du går til kataloger på våre nettsider ( http://www.qmi.no/Kataloger.html ) så får du se mer av DNV testen. Etter at ZF fikk gratis prøver fra oss så utviklet de sin egen PTFE produkt som de nå bruker. Deres patent kan fåes fra meg.

2. Du må spørre de som lyver hva deres motiver er. Det jeg har hørt er at de som skrev artikkelen i Nutz and Boltz mistet jobben etter avsløringene. QMI bygger sine tester på Southwest Research Institute som regnes for det mest seriøse test institutt i verden. Deres tester kan brukes i rettsalen i USA som bevis. Se: http://www.swri.org/

3. Du får spørre Volvoline om det. Kansje det ikke er så godt som de skrøt av?

4. Her er linken på nytt: http://www.qmi.no/NYHETER.htm

5. Mazda bruker PTFE i sin Wankelmotor Se: http://www.qmi.no/manualer.htm#DuPont

6. Det finnes i noen smøreoljer. Det er en dyr tilsetning. Ikke alle har tro på det. Det blir nå forsket om å bruke PTFE som en erstatning for fosfat som antislitemiddel, siden fosfat ødelegger katalysatoren.

7. Da det er mange typer floursammensetninger (fra fluor brukt i tannkrem til fluor brukt i stekepannen)så må en kjenne sammensetningen før en kan utale seg.

QMI PTFE er ikke en oljetilsetning men en metallbehandling som fester seg permanent til metallet i motoren eller evt. girkassemetall.

Med vennlig hilsen

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår