Gå til innhold

Justering av ventiler og tenning.

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

driver å monterer min 350 (355) å har begynt å lure på hvor mye fortenning jeg bør ha, å litt ang ventiljustering.

350 borret til 355. (4boltet)

holley 850 dobbelpumper (i største laget sies det, men jeg har liggende en 750 oxo) MSD tenningsforsterker, rulle kam og rulle vipper.

JE stempler 13.5 i komp. dart2 topper som er portet.

ventiljustering først:

etter hva jeg har sett kan man justere ventilene i to omganger, altså trenger man bare å dreie på motoren en gang (mellom de to justeringene)

forsto da at man burde justere/stramme bolten til vippearmen til støtstanga fikk motstand/stoppet (mens man roterer på den)

å så en halv omdreing på skruen (så låse av) og om man skulle ha ventil klaring skulle man bruke føleblad, når man justerte for hand, men skal man så skru en halv omdreining etter at den har fått motstand/stoppet??

sjekket nr på kammen min i dag å det ser ut som om jeg har denne:

http://atlanticspeed.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=27&idproduct=1395

som du/dere ser på kam infoen står det:

Valve Adjustment: Intake =0.026

Exhaust=0.028

hvordan går jeg fram?

Tenningen:

lurer bare på hva dere tror/mener tenningen bør ligge på på denne motoren, jeg blir jo å teste å fininnstille etterhvert, men bare sånn i utgangspunktet, "når" jeg får start

Håper dere kan hjelpe meg, kom godt igang i dag med skruinga, å vil helst ikke stoppe opp helt for at jeg ikke vet hvordan jeg skal gå fram videre, selv om jeg har en del igjen før jeg skal gjøre^^

Tommy AkA JEPS

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mekansik rullekam skal du ha klaring på ventilene. Du må være sikker på om klaringene er oppgitt i tomme eller mm mål. Sjekk også om målene er varm eller kald motor.

Legg føleblad mellom rullen og ventilen og juster nedtil. Du skal ha lett presspasning på følebladet.

Du bør nok ha 15-20 grader fortenning på tomgang men ikke mer an 36 totalt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back out the adjusting nut until lash is felt at the pushrod, then turn the adjusting nut in until all lash is removed. This can be determined by checking pushrod end-play while turning the adjusting nut. When all play has been removed, turn the adjusting nut in:

1/2-11/4 additional turn (flat lifter)

3/4-11/4 additional turn (roller lifter V8)

3/4 additional turn (roller lifter V6)

sakset fra: http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_adjust_the_tappits_on_a_1995_350_Chevy

så står dette:

A rep from GM Performance Parts division tells mechanics to set the hyd. roller lifters similar to the way solid lifter racing cams are set. By this I mean with the engine off and warmed up, go to one set of valves, rotate the eng by hand to place the intake valve on the heel or base circle of the cam. This is done by observing the exhaust valve when it is half open stop and adjust the lash on the intake rocker arm to zero and then turn down preload to 1/4 to 1/2 turn,

hær: http://wiki.answers.com/Q/What_will_cause_roller_lifters_on_a_1997_Chevy_Z-71_Vortec_350_to_tap_on_cold_start

(som dere ser har jeg uthevet at han sier likedan som "solide" løftere.)

og selv om topic dær ikke gjelder justering...

Den prosedyren med å stramme vippearmen og dreie støtstangen til motstand og skru en halv tørn til gjelder BARE for hydrauliske løftere, noe det ser ut som du ikke har.

ok, hva mener du gjelder for "faste" løftere da?

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider