Gå til innhold

Def. ryggelys Kangoo/ Registerreim

Ranger emnet

larstd

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1: Jeg har en 2001 Renault Kangoo 1,4l, og fant ut at ryggelyset ikke virker i det hele tatt når jeg skulle rygge i mørket for første gang med den bilen. Jeg har prøvd å skifte pære, det hjalp ikke, og det er heller ingen sikringer som har gått. Hva kan være feilen da? Kan det være en sensor som sitter i girkassa og måler om den står i revers som er ødelagt? Er ikke så lenge siden jeg kjøpte bilen, så jeg har egentlig aldri sett ryggelyset lyse før.

Spørsmål 2: Bilen har gått 51000km, og Renault anbefaller skifte av registerreim før 60000km siden bilen har gått som postbil tidligere. På mekonomen sine sider selger de både drivreim og registerreim til bilen, er det forskjell på de to? Bilen har ikke viftereim, men en liten elmotor som driver vifta direkte, og når jeg starter bilen når den har stått stille en stund, gjerne med fuktig luft/regn, så lager den en pipe/hyle-lyd fra en reim i motoren de første 30 sekundene etter start. Kan dette da være registerreima som synger på siste verset, eller er det bare drivreima som er dårlig, og som ikke er såååå farlig om ryker?

Endret av larstd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hylingen er drivreimen. Drivreimen driv dynamo og servopumpe ++ mens registerreimen driv kamakselen ++. Dersom registerreimen ryk kan et stempel kommer i toppposisjon samtidig som ventilane står åpne. Viss motoren har høg kompresjon eller at ventilene når veldig langt ned i sylinderen når de er åpne (vanlig på motorer med 4 ventilen per sylinder, noe din mest sansynlig har) kræsjer de.

Når det gjelder ryggelys kan det være som du antar, en sensor på girkassen. Eller ledingsbrudd eller dårlig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for kjapt svar. Men er da drivreimen utslitt/klar for bytting, og er det skadelig om denne ryker(annet enn dårlig lading og ingen servo)? Regner med jeg kan bytte denne selv, er vel ikke så mye som kan gjøres feil der.

Er det foresten noen som vet om det finnes haynes reperasjonsbok eller et fullstendig ledningsskjema eller planskisse av motoren eller noe liknende til en renault kangoo? Hadde vært greit å vite hvor jeg skal begynne å feilsøke lys hen...

Endret av larstd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ryggelys, sett bilen i reversj, og mål med et multimeter på ryggelysledningen om du har 12V der. Hvis du har det, er det feil med jord. Hvis ikke, må du måle deg fremover mot sensoren til girkassen.

Ang drivreim, så er dette igrunn en smal sak å bytte vil jeg tro. Hvis den ryker, stopper vannpumpa, som igjen gjør at motoren koker, som deretter vil si at f.eks topp-pakningen ryker.. Dette er heller en uøkonomisk sak istedet for å bare kjøpe ny reim til 100kr ellernoe på mekonomen. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg det med drivreima:)

Jeg sliter litt med det multimeteret, har brukt sånn ohm-funskjon og funnet ut at minuspolen på pæresokkelen leder til jord, det gjør ikke plusspolen. Men når jeg bruker voltfunksjonen så måler den ingenting mellom polene. Har ikke så mye peiling på elektronikk, men er det dette jeg skulle måle? hva sier dette isåfall? FLott med en forklaring.

Merkeforhandleren skulle ha 7200,- for å skifte registerreima, og et annet verksted skulle ha 5200,- jeg syntes dette hørtes dyrt ut, stemmer det? Noen som veit om noen i Hønefoss/østlandsområdet som kunne skiftet dette billigere?

Endret av larstd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vert flink med multimeteret og målt rett. Du skal måle motstanden fra minus i sokkel mot jord så måle spenning mellom plus og minus i sokkelen. Viss der ikke er spenning så er problemet lenger fram i kretsen, som f.eks den girkassebryteren.

Å bytte registerreim er dyrt så det der var normale priser. Jeg tror de beregner 5 timer på et bytte. Og den tiden tar det også.

Så å lære å bytte registerreim kan være lønnsomt, dersom man ikke er så uheldig å montere feil en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider