Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang. 2x2 spoler osv

Ranger emnet

Aneurysm

Anbefalte innlegg

Takker, da vet jeg det :)

Men på en mono forsterker er det bare en kanal, så hvordan kan man parallel koble da?

Blir jo liksom det samme som et element per kanal, som det egentlig skal være normalt? ALtså 2 ohm, siden det er et 2ohms element

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, må være 2 kanals forsterker for at den skal se 2ohm.

side 2 står det hvordan man kan koble opp subben. På alternativ C står det 1x2 ohm last. Hvis jeg skjønte det riktig så er den subben på 2x2ohm koblet i 2ohm. Eller er jeg på bærtur nå? :P

Edit: Linken ble ikke helt riktig, må inn på Dynabel DY9812 nederst på siden, regner med de fleste skjønte det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakset dette fra diskusjon.no av en bruker som heter "tdiPower". Så ut som en rask enkel forklaring.

QUOTE!!!

Alle høyttalere beveger seg ut og inn og setter luft i bevegelse i en gitt bølgelengde etter hastighet og lengde på "slaget".

Påenget med en dobbeltspole kan være så mangt. Du kan bruke en 2kanals forsterker på en sub og belaste den normalt kontra en "vanlig" sub med en brokoblet forsterker som vil belaste forsterkeren mer om den ikke er av et godt merke. Du kan også utnytte dobbeltspolen til å senke ohm verdien på forsterkeren for å få den til å yte mer om du har en god forsterker. Jeg hadde en Soundstream klasse A forsterker med 2x12" RF DVC basser. disse var alle paralellkoblet på forsterkeren slik at de utgjorde 1ohm. Siden det var en A klasse ga den da absolutt mest effekt og spilte noe helt fryktelig.

Om du allerede har 2 dobbeltspole elementer vil jeg koble disse på følgende måte:

1. begge spolene på et element paralellkobles, altså en ledning fra minus til minus og plus til plus.

2. koble et element på en forsterker utgang og et på det andre. Du vil da belaste forsterkeren 2ohm, (forsterkeren vil se 1ohm, men det er en lengre historie) og du vil få mer effekt. Sørg bare for at forsterkeren klarer så lav ohm verdi. om den ikke er godkjent for 2ohm, koble vært element i serie. dvs. minus på forsterkeren til minus på den ene spolen, så fra plussen på samme spole til minus på den andre og fra pluss på den andre til pluss på forsterkeren. Du vil da få 8 ohm, dvs. mindre effekt men mindre sjangse for å koke forsterkeren din!

Har du ikke handlet noe enda.. gå for 2 singlecoil

QUOTE END!!!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider