Gå til innhold

Ekstralys

Ranger emnet

Gromit

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne få litt tips på ekstralys og lignende. Siden jeg kjører en del i mørket og av og til på lengre strekninger som Ålesund - Namsos så vil jeg ha noen bøtter i front. Hva anbefaler dere evt noen enkle tips om hvor å få tak i braketter, releer og lamper billig.

Og hvis noen er så heldig å kunne fargekodene på ledningene til baklyktene så skal jeg montere inn 2 polet pæreholder i nedre miderste lykta (Der refleksen er) slik at jeg får kjørelys og bremselys i den midterste.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med baklyktene..

Kan man bare måle seg fram til..

bare å ta strøm fra + til bremselys og +til kjørelys og koble det til de nye pærene.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ambefale "Bosch Rallye 225 med klarglass (smalt lysbilde)" eller "Hella 3000 pencil beam". Det Må være Pencil beam, ellers er de ubruklige. De er ikke lovlige i norge.

Så ambefaler jeg 100Watts pærer, og ikke 55watt.

Selv hadde jeg 2 bosch rallye 225 med klarglass med 100W pærer selvfølgelig. De lyste jævlig langt. De fungerer kanskje dårlig inntil 150meter på grunn av den smale strålen, men fra 150 meter til noen tusen meter er de meget bra. De fungerer mindre bra når man kjører på f.eks saltet veg med trafikk. Salt og møkk legger seg på utsiden av glasset, og lyset slipper ikke ut av lykta.

Jeg husker en gang jeg kjørte på en langstrekke og så ett reflekterende lys langt unna. Jeg ble tidlig OBS på det, og etterhvert så jeg att det var en elg.

Men det var en ren nytelse å kjøre med de, kombinert med de to mindre bra som jeg hadde satt opp til å lyse litt til siden. På mørkt vinterføre er det bare deilig å kjøre med dem.

scan0002.jpg

scan0013.jpg

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Tenkte jeg kunne få litt tips på ekstralys og lignende. Siden jeg kjører en del i mørket og av og til på lengre strekninger som Ålesund - Namsos så vil jeg ha noen bøtter i front. Hva anbefaler dere evt noen enkle tips om hvor å få tak i braketter, releer og lamper billig.

Og hvis noen er så heldig å kunne fargekodene på ledningene til baklyktene så skal jeg montere inn 2 polet pæreholder i nedre miderste lykta (Der refleksen er) slik at jeg får kjørelys og bremselys i den midterste.

relee kan du i alle fall kjøpe på biltema eller lignende..har det på kjerra mi..koster rundt 19 spenn :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

Spørsmålet er: trenger man SÅ mye lys? og når det attpåtil er ulovlig sterkt, hva er vitsen? glad i bøter? Verste jeg veit er å møte en sånn som det der, med ørten 1000 metere..

jeg kjørte med den lyktene i nesten 2 år. Fikk aldri en bot (bortsett fra fartsbøter), men det var 3 politifolk som "hakka" på det.

-Han ene spurte meg om det var lovlig, og jeg sa ja.

-Han andre sa at jeg kunne kjøre med parkeringslys samtidig som jeg brukte de to nederste som tåkelys, men at jeg ikke kunne bruke de sammen med de andre. Jeg jatta med han, selv om jeg viste at han tok veldig feil. Man kan ikke bruke en lykt som fungerer som en fjærnlyslampe til nærlys og tåkelys.

-Han siste kalte bilen for ett juletre, og mente lyktene var feilkopla. Jeg hadde borret inn parklyspærer på 2W i alle reflektorene, slik at alle lyktene gav ett svakt lys når selve hovedpæra i dem ikke lyste. Politifolk sier mye rart.

Det var også en gang, jeg hadde burna ganske mye, slik at corden var synlig. En politibil stoppet meg, og sjekket vognkort og førerkort og øynene mine. Da han var ferdig med det, sa han: "pass på så du ikke punkterer" Da fikk jeg nok litt rart ansiktsutrykk, men jeg tror han sa det, fordi begge høyrehjulene var utenfor asfalten.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider