Gå til innhold

El vifte på orginal radiatoren på 240

Ranger emnet

Carpo

Anbefalte innlegg

Jeg kjører kunn med en såkalt kamping-vifte, sånn du i utganspunktet skal sette på når man kjører med vogn.

Syns det fungerer helt topp og er veldig enkelt.

En 12"Unifan komplett med termostat for 800kr.

Trenger kanskje mere med IC og oljekjøler, men funger fint på 220hk sugemotor. Finnes sikkert sprekere vifter av den typen også.

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir motortempen når man har vifte over bryter? Altså av og på? Og ikke termostatstyrt? blir ikke motoren ganske så kjølig?

Det er ikke så veldig sunt for motorn. da kommer det sikkert til å bli sånn at man glemmer å skru den av. så står vifta å blåser hele tia.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags sykovifter dere bruker, men et helt vanlig rele får man for 30kr...

Tror jeg brukte termostatbryter fra en eller annen toyota (var iallefall kurante gjenger på den) og rele (30A) fra biltema for å styre de ettermonterte elviftene i min bil. Funker som snus.

Ja, men jeg husker vi hadde en tråd her i 2004-2005 om elvifter.

Var flere som mente at man kunne bare kjøre viften rett på termostatbryteren, da et relè bare gjorde ting unødvendig kompliserte :P

Så jeg bare tenkte å påpeke det her også, så folk ikke prøver å kjøre viftens strøm gjennom en termostatbryter som duger til 0.1A når gjerne viften drar gjerne 900 ganger så mye amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, motoren blir kjølig av å ha vifta på hele tiden, men jeg bruker den bare når bilen bakker eller ved behov, har jo den orginale slurevifta.

Har liksom ikke tatt så mye tid til å gjøre så mye med motoren for planen var jo å bytte den ut...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider