Gå til innhold

kan man trekke henger med bil med 740?

Ranger emnet

Kristian S.

Anbefalte innlegg

Vi får se hva som skjer. Tror det ender opp med at vi kjører av gårde opp dit, fikser bremsene på bilen han kjøper og rægger hjem igjen. Bare kjøpe med alt av bremsedeler og bytte alt.

Amcar pickup kommer til å blakke oss helt. Lånte chevrolet c10n til en kompis og dro fra oslo til holmestrand for å å kjøpe getragkasse. var tom tank da jeg fikk den så jeg fylte for 300kr og trodde det skulle holde. Da vi kom til holmestrand var det nedpå min igjen. Fylte for 400kr og det holdt hjem igjen. var en strek i fra min da vi leverte den igjen.

Så cheva pick up fra oslo til haugesund er uaktuelt. blir vel heller WagonR+ :partyon:

Hei, regner med det er min bil dere skal hente :)

Vi kan jo fikse bremsene her ja, og så kan du kjøre den , men den bør gåes over med en tenningslampe først iallefall, og så må du huske at dynamoen er ikke koblet til.

Jeg ville aldri kjørt den bilen over Haukeli nå iallefall.

Og med automatkassen går det ikke å slepe heller.

Jeg tror jeg ville tatt den på henger iallefall siden du skal så langt.

Jeg hentet den på henger da jeg kjøpte den , var en merchedes E som dro , gikk helt fint.

Og hengeren må jo ha brems selvfølgelig , det er en del bakker du skal opp og ned på vei fra Oslo til Haugesund;)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal man kjøre med henger må man ha BE førekort ,

Det er bilen som bestemmer hvor mye du kan trekke ,det står i vognkortet (der står det også med og uten brems på hengeren),

Det vil si at har du en bil som kan trekke henger opptil 1800kg med brems må du trekke fra egenvekta på hengeren.Da sitter du igjenn med hva du har lov til å trekke (ha oppe på hengeren) .

Man har ikke lov til å trekke en henger som har større egenvekt en den bilen man trekker med har,men det er i spesielle tillfeller at man opplever at hengeren har en større egenvekt en bilen !

Blir man tatt uten førerkort (BE,CE1) får man en grei bot og må sette igjenn hengeren++

Og for de som er uerfarne bør man tenke seg godt om nå man skal stroppe en bil fast. Reglen her er at du skal sikre lasten 100% framover ,50% bakover ,50% til siden.Sett mange ulykker grunnet dårlig sikring!!

Lykke til

Da er terminlisten for 2012 sesongen på Rudskogen spikret:

Lørdag 21. april ,Søndag 6. mai, Lørdag 7. jul , Søndag 12. august

Lørdag og søndag 29/30 september - årets hovedtreff! ,Lørdag 13. oktober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uten BE er det tilhengerens totalvekt som man skal gå ut ifra. Dvs. at en bilfrakter har somregel totalvekt fra 2000 kg, og da er den ulovlig å henge etter en 740 som kan trekke kun 1600 kg. Selvom tilhengeren er tom...

Skal man kjøre med henger må man ha BE førekort ,

Det er bilen som bestemmer hvor mye du kan trekke ,det står i vognkortet (der står det også med og uten brems på hengeren),

Det vil si at har du en bil som kan trekke henger opptil 1800kg med brems må du trekke fra egenvekta på hengeren.Da sitter du igjenn med hva du har lov til å trekke (ha oppe på hengeren) .

Man har ikke lov til å trekke en henger som har større egenvekt en den bilen man trekker med har,men det er i spesielle tillfeller at man opplever at hengeren har en større egenvekt en bilen !

Blir man tatt uten førerkort (BE,CE1) får man en grei bot og må sette igjenn hengeren++

Og for de som er uerfarne bør man tenke seg godt om nå man skal stroppe en bil fast. Reglen her er at du skal sikre lasten 100% framover ,50% bakover ,50% til siden.Sett mange ulykker grunnet dårlig sikring!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen bare å kjøre det! ta en kjangs.. si du har misforstått

her er en liten påminnelse om at man bør tenke over hva man holder på med og ha RESPEKT for det å kjøre med henger og hør på folk som gir gode råd!

http://www.agderposten.no/article/20050124/LOKAL8/101240094

Husker jeg ikke feil så ble vel føreren tiltalt for drap på sin kompis som satt på og døde i smellen.

ref: http://www.agderposten.no/article/20050309/LOKAL8/103090078

har selv på e18 lagt bak en 240 med mazda 929 skall på boggitralle som havna rett i grøfta iløpet av mindre enn 5 sekunder og farta var ikke mer enn ca 80km/t! der begynnte hengeren å wobble og ekvipasjen gikk over veien og med tilhengefestet først og rett i grøfta. de to unguttene hadde mer flaks enn de kunne håpt på for de ungikk et kryss med ventende biler med få meter og de gikk i grøfta bare få meter fra møtende bil...

Så tenk dere om før dere "bare tar en sjanse" og håper ting går bra...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg så en 2er golf med bilfrakter og en volvo 240 på hengern..gikk rett i grøfta den gitt.

Han hadde høye tanker om golfen sin gitt.

haha da hadde han bare seg selv og takke. 240 pluss bilfrakter veier minst 1800kg noe som er nermere det dobbelte av hva golf'en veier..

Klasse B: TILATT TOTALVEKT på tilhengeren MÅ IKKE overstige EGENVEKTEN på bilen.. Det betyr at om du kan ikke dra en bilfrakter.

Eks: Volvo 240 egenvekt: 1280/1320 (sedan/stv)

bilfrakter: egenvekt 520kg tilatt totalvekt: 1995kg

Denne hengeren har lov å ha en 240 oppå men du har ikke lov å dra denne hengeren selv om den er tom. Skal du dra denne med Kl.B må du ha en bil som veier 1995kg og da får du ikke utnytta nyttelasten på hengeren pga. vogntogvekt overstiger 3500kg.

Med klasse BE blir alt så mye enklere.

Du kan dra en henger som kan veie det som står i vognkortet på bilen. og da er det hva tilhengeren veier akkurat der og da som teller. det er heller ingen begrensning på vogntogvekt på 3500kg (begrensningen står i bilens vognkort ("Tillatt vogntogvekt")

Så om du har en 740 som kan dra 1600kg: 1600-1280=320kg du finner ingen biltransporter som veier 320kg så da må du ta ex. motoren ut og legge den i bagasjerommet.

kan du dra 1800kg: 1800-1280=520kg. Dette går akkurat som regel.

Men husk, at når tilhengeren veier mer enn bilen da begynner det å bli skummelt å dra. Så dersom du skal dra en orginal 240 så vil hengeren styre bilen veldig mye. for å motvirke det kan du stive av bilen ved å plassere den på klosser så bilens fjøring og dekk ikke kan gi etter :)

HUSK: rett lufttrykk på bil, henger og last. Pass på kulevekt! dersom du kjører bilen for langt frem på hengeren vil du tape fullstendig kontrollen (styring/bremser) i en kritisk situasjon.

Kobl fra hengeren og kjør bilen opp på. da skal du kunne løfte draget på hengeren opp på kula på bilen uten å ta noe særlig hardt i.

Spør om det er noe du lurer på..

Hilsen en som tok kl. BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som skal ha bilen. Det er caprice her på forumet. Jeg bare lagde denna tråden for han.

Han har en 740 som vi egentlig hadde tenkt å dra hengern med bil med. Men etter masse advarseler osv osv, må vi finne på noe annet lurt.

Har en kompis som har lett lastebil-lappen og muligens bilhenger. Får se hva det blir til. Kanskje det blir Tur retur Oslo-Haugesund med en chevrolet c10 og bilhenger likevel. Kommer til å gå med noen liter bensin da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Drit i det prosjektet der.. Det blir rett og slett farlig!

A) Få en med deg og slep bilen

B) Få en med hengerlappen til å dra bilen, på en tyngre bil.. (feks en amcar pickup?).

Det beste er gjerne å fly ned og kjøre bilen opp p åprøveskilt, o mden er kjørbar.

Sleping husk det er forbudt og slepe en uregistrert bil, får vel bot da og er jeg redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleping husk det er forbudt og slepe en uregistrert bil, får vel bot da og er jeg redd!

kult.. :) va og henta delebilen, slepa den bare heim, motoren gjikk ikkje, så han som kjørte delebilen syns det var litt rart og kjøre den, han var 17 da... :)

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke finne på å slepe en bil så langt...Og med automatkasse,kan du hvertfall ikke slepe den! Og over fjellet,ville jeg ALDRI ha gjort det uansett.Livsfarlig.

Men,dere kan jo bare lese på vegvesenets sider..

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372680743&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

og

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372680746&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

Så kan dere jo lese,og tolke selv..Evt spørre på en trafikkstasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke finne på å slepe en bil så langt...Og med automatkasse,kan du hvertfall ikke slepe den! Og over fjellet,ville jeg ALDRI ha gjort det uansett.Livsfarlig.

Men,dere kan jo bare lese på vegvesenets sider..

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372680743&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

og

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372680746&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

Så kan dere jo lese,og tolke selv..Evt spørre på en trafikkstasjon...

det som står der, gir imponerende nok ikke mye rom for tolking. kort sammenfattet så kan du nesten ikke dra en jævla dritt med kl.B

Vil anbefale dere som kjører mye med henger om å legge de tusenlappene det koster på bordet og ta BE. har hatt det i halvannet år og har tjent det inn på sparte bøter og kjøreoppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...