Gå til innhold

Motorbytte 1.8 ->1.8T

Ranger emnet

voffe

Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg sitter med noen tanker i hodet som sier bytt motor..

Jeg har kjempe lyst på en turbo i bilen, men vil gjøre det lovlig og på en ordentlig måte.

Bilen min er en 1995mod. A4 1.8l og er importert fra Tyskland for noen år siden.

Jeg har også fått tips om å bare slenge på et turbo-kit på bilen, men frykter har motoren ikke vil klare dette siden den har gått 245000km alerede og er blitt "godt.." kjørt en stund..

Det jeg har lyst til å gjøre er å bare kjøpe en 1.8t motor med lavere km, sette den i bilen min å ha det gøy, men da er det jo masse som kommer inn i bildet.

Så jeg kan jo bare spytte ut med spørsmål jeg har så håper jeg noen kan svare dem, og andre som kanskje også tenker på det samme kan få noe ut av dette :)

1. Passer motoren rett inn i bilen min? regner egentlig med at den gjør det :p
  2. Hva vil en turbo motor koste meg?
  3. Hva vil selve bytte av motoren koste, og hvor kan jeg få tak i folk som gjør dette?
  4. Hvordan er bremsene på 1.8l i forrhold til 1.8T? må de byttes, forsterkes eller er de like?
  5. Er bremsene det eneste som evt. må byttes/forsterkes for at det skal bli lovlig?
  6. Hva må til av registreringer og alt det greiene der for å få det helt 100% lovlig?
  7. Hvor mye vil slike registreringer koste?
  8. Hvor lav km må det være på den nye motoren for at det skal være verdt bytte?

Også har jeg et siste spm. som jeg lurer på, jeg prøvde her for noen dager siden en passaten til en kompis av meg, Passat 1.8T og det var heelt anneledes, ikke bare dro den mye bedre, men den kjørte på så utrolig mye lavere gir en min uten turbo.

Eks. Han bruker 3-4gir i ~80, der bruker jeg 5.gir, han bruker kun 5. gir om han skal over 160 sa han.

• Er dette kun pga. turboen eller er det passaten som har litt annerledes motor?

Da håper jeg noen kan gi meg noen gode svar/råd, og håper jeg kan fåreta en motor bytte innen noen få mnd.

MVH.

Andreas

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste og enkleste er å selge den du har, og kjøpe en med 1,8T orginalt.

Er du sikker på dette? har også kostet mye på denne bilen som jeg ikke får igjen ved salg, så har brukt masse penger på den.

skal du gjøre det lovlig og bilen er importert for noen få år siden blir det DYRT for deg!

Den ble inportert i 2000 eller 2003, husker ikke helt og gidder ikke ut å se i vognkort.

Men hvorfor skulle det bli dyrere hvis den er importert for noen få år siden?

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal betale folk for å bytte motor så tror jeg det blir dyr.. Brukt mye penger på bil ja. Ikke alene der. Går med 100.000+ i tap nå når jeg selger min.

Så jeg ville solgt å kjøpt en 1.8T.

Mitsubishi Pajero TDI 92'

Subaru Impreza WRX STI 04' *Solgt*

Toyota Landcruiser LJ70 86' 2.5 TD *Solgt*

Audi A4 95' 2,8 Quattro *solgt*

VW Vento 92' 1,8 CL *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er importert i 2003, vil det koste deg ca 43 000,- i ren effektøkningsavgift.

Motoren passer rent fysisk i bilen, men du må bytte styreenhet og komplett ledningsnett. Usikker på om instrumentpanelet passer over, men regner nesten med det.

Bremsene er mindre på 1.8, og girkassen er annerledes drevet. Girkassen passer forsåvidt overens, men 1.8T-bremsene er dårlig nok som de er, så ville definitivt gått for en A8-oppgradering eller noe der.

Så for å svare på spørsmålene dine;

1. Passer motoren rett inn i bilen min? regner egentlig med at den gjør det :p

Motoren passer fysisk i bilen, og på girkassen.

2. Hva vil en turbo motor koste meg?

Vanskelig og si, men rundt 10-12 burde det vel være reelt og tro at du skulle kunne få en komplett en. Kan jo sjekke forum.vwaudi-club.no

3. Hva vil selve bytte av motoren koste, og hvor kan jeg få tak i folk som gjør dette?
Her må du jo enten få tak i ett verksted da, eller folk du kjenner som har peil. Kan sikkert være greit med kvittering på en sånn jobb, både for din egen del og for å vise til ved et eventuelt salg.

4. Hvordan er bremsene på 1.8l i forrhold til 1.8T? må de byttes, forsterkes eller er de like?
Bremsene er om mulig, enda dårligere enn 1.8T. Her både må du, og bør du finne på noe.

5. Er bremsene det eneste som evt. må byttes/forsterkes for at det skal bli lovlig?
Det må du nesten spørre BT om. De vil sikkert kreve dokumentasjon på hva som er forskjellig på de forskjellige bilene. Mulig det er noe forskjell i stabstag også, men dette burde Møller kunne fortelle deg, om du treffer riktig person vel og merke.

6. Hva må til av registreringer og alt det greiene der for å få det helt 100% lovlig?
Det enkleste er å presantere saken din for ditt nærmeste BT, og spør hva de krever for å godkjenne en slik ombygging.

7. Hvor mye vil slike registreringer koste?
Selve effektøkningsavgiften kommer seg på 43 000,- om bilen er tatt inn i 2003.

8. Hvor lav km må det være på den nye motoren for at det skal være verdt bytte?

Det er vel ett litt vanskelig spørsmål å svare på.. Spørs jo litt på hvor godt holdt motoren er. Det er jo uansett en god anledning for å bytte småtterier på den, når du allikevel skal gjøre ett sånt bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider