Gå til innhold

Ang JT-superflow på sugemotor..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Må inn på visning nå i nærmeste framtid pga hjemmemekka eksosanlegg... Det jeg da lurte på, går det an å kjøpe JT-superflow 3" med 1 potte, for så å få dette godkjent i vognkort..? Har lyst på "ganske" mye lyd i forhold til orginalt, da det er kjedelig at bilen bare kan sees, men ikke høres.. :p

 

 

Trenger man noen papirer fra JT ang lydtest osv?

 

Ser dem selger 3" til sugis med 2 potter, men om jeg fjerner midt/bakpotten vil dem godkjenne da, eller må begge pottene være der? Og hvordan blir lyden med 3" og 2 potter på sugemotor? Motoren er en b230e som er bygget om til gasser..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Så jeg må ha db-papirer på jt-anlegget for å få det godkjent? Hvor finner jeg isåfall disse..?

 

Hvordan skrives det i vognkortet at eksosen er godkjent? Står det antall potter og rørdim..?

 

 

Slik jeg har det nå, har jeg fjernet den bakerste potta, og satt på en 4" stuss som er ca 30-40cm lang. Dette synes purken bråka for mye... Er igrunn ikke mye bråk, men akkurat sånn at man hører hverandre når man står bak bilen på rundt 2-2500rpm...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke til å få godkjent JT med en potte, det bråker alt for mye. Med to potter blir det bedre, men er fremdeles mye støy.

 

Godkjenning av effektanlegg tror jeg ikke BT driver med da det eneste de bryr seg om er støynivået. Er samma for dem om du har 2" 2.5" eller 3" så lenge lydnivået er akseptabelt, dvs tilnærmet orginalt eksosanlegg.

 

Men dersom bilen er registrert før 01,01,1971 så har du ikke støykrav idet hele tatt, så da kan man i teorien kjøre med frieksos, men det finnes generelle støyregler, en for dagtid og en for kveldstid som man må holde seg innenfor.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars_b, slik som du sa det der, tolket jeg det som om bt ikke godkjenner jt 3"... Skal da ikke være noe problem og godkjenne jt, sålenge man har papirer ellernoe der noe greier om iso står..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars_b, slik som du sa det der, tolket jeg det som om bt ikke godkjenner jt 3"... Skal da ikke være noe problem og godkjenne jt, sålenge man har papirer ellernoe der noe greier om iso står..?

 

 

Har aldri hørt om at noen har godkjent et eksosanlegg og skjønner heller ikke vitsen. Motor er greit at må godkjennes, men et eksosanlegg?? Så lenge lydnivået er akseptabelt så er det vel ingen som bryr selg.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få eksosanlegget inn i vognkortet, må eksosanlegget være merket.

 

Ellers, vedr. nye retningslinjer, heter det seg at om de er i tvil, kan de kreve uavhengig lab.-test, både vedr. avgass og vedr. støy.

 

De har ikke db måler nei, men de hører lett om den bråker alt for mye. Gå for to potter du og håp det blir godkjent, jeg måtte trikse og mikse for å få godkjent med 2 potter jt og db-innsats.. Måtte flatklemme db-innsatsen så jeg i praksis hadde 1" eksos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars_b, slik som du sa det der, tolket jeg det som om bt ikke godkjenner jt 3"... Skal da ikke være noe problem og godkjenne jt, sålenge man har papirer ellernoe der noe greier om iso står..?

 

Hva er vitsen med å godkjenne det. Er bare tull å stresse rundt for å prøve å godkjenne et eksosanlegg. BT kommer mest sannsynlig aldri til å godkjenne noe annet enn orginalanlegget fordi de, staten og de fleste som bor i dette landet synes det er jævelig irriterende at enkelte setter på eksosanlegg som bråker mer enn orginalt, og råner rundt midt på natta mens andre ligger å sover. Derfor finner du nok ikke en stakkart BT mann som gidder å godkjenne et effektanlegg slik at en råner kan kjøre rundt å bråke. Kjøp eksosanlegget og kjør med det til du blir stoppa enda en gang.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Grunnen til at jeg vil ha eksosen i vognkortet er at jeg skal slippe å montere på org eksos hver gang jeg må til visning. Noe som er ganske ofte da jeg har en sau av en nabo..

 

Grunnen til at jeg vil ha litt bråk, er som sagt at jeg vil bilen skal høres.. Spes av han naboen.. :)

 

Kommer forresten turbomotor ned i bilen om ikke lenge, scrat, så da mangler jeg jo bare downpipen til JT, så har jeg jo det også i orden. Det er også en av grunnene til at jeg vil ha alt i vognkort. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp derfor blir det aldri godkjent, fordi alle andre som bor i norge, inkl naboen din ikke gidder å høre bråket fra din bil til alle døgnets tider. Ser ingen grunn til at du eller andre skal få lov til å lage masse bråk bare fordi du synes det er kjempe morsomt å kjøre uten eksosanlegg\effektanlegg.

 

Ikke for å være frekk, men hvis du tenker over det så tror jeg ikke du synes det er så jævelig fett å vokne opp til alle døgnes tider bare fordi noen harrytasser synes det er morsomt å lage masse bråk

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår