Gå til innhold

Trekke tilbake anmeldelse?

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvordan reglene er for å trkke tilbake anmeldelser jeg.

For eksempel: Hvis man melder bilen sin stjælt av "ukjente" grunner, men ombestemmer seg.

Er det bare å gå å trekke den da, eller bør man ha en jæævlig god grunn for å unngå videre etterforskning i saken?

(de som kjenner forholdene her hvor jeg bor, skjønner hva jeg mener...angår dog ikke meg)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å veien for å trekke anmeldelsen. Noen forhold er undergitt offentlig påtale, det vil si at saken vil bli etterforsket uavhengig av om forholdet er anmeldt og det er inngitt påtalebegjæring, men dette gjelder normalt ikke biltyverier.

Det er derimot mulig at de likevel ønsker å etterforske saken, dersom de finner grunn til det, og har ressurser til det. Det er ganske uvanlig at noen melder bilen sin stjålet for deretter å trekke anmeldelsen, så det er ikke utenkelig at de vil "ane ugler i mosen" og følge det opp litt... Spesielt med tanke på ditt meget gode rykte, hvis det er deg det gjelder :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare si det som det er Skurk. Meldte bilen din stjålet fordi ingen ville kjøpe den? Og nå så angrer du da penga ikke strekker til ny bil?

Skjønner ikke hvorfor du stiller ett såpass dumt spørsmål.

Melder man en bil stjålet så opprettes det sak på bilen. Da hjelper det lite å komme tilbake uka etter for å trekke anmeldelsen. kan jo si at du "fant" bilen din, men da er spørsmålet om politiet kan se noen innbrudds skader osv.

I ditt tilfelle så tviler jeg BITTELITTEGRANN (Moderert etter skurks ønske) på at kjøretøyet som ble anmeldt stjålet, virkelig er blitt stjålet.:biker

Lukter passe (moderert etter skurks ønske) svindel lang vei. Er vel derfor du kaller deg selv for Skurk.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å veien for å trekke anmeldelsen. Noen forhold er undergitt offentlig påtale, det vil si at saken vil bli etterforsket uavhengig av om forholdet er anmeldt og det er inngitt påtalebegjæring, men dette gjelder normalt ikke biltyverier.

Det er derimot mulig at de likevel ønsker å etterforske saken, dersom de finner grunn til det, og har ressurser til det. Det er ganske uvanlig at noen melder bilen sin stjålet for deretter å trekke anmeldelsen, så det er ikke utenkelig at de vil "ane ugler i mosen" og følge det opp litt... Spesielt med tanke på ditt meget gode rykte, hvis det er deg det gjelder :-)

hva er ca straffen for falsk anmeldelse? snakker man da også om dokumentforfalskning?

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffeloven:

§ 171. Med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 1 Aar straffes

1. den, som mod bedre Vidende for Retten, Paatalemyndigheden eller anden offentlig Myndighed anmelder en strafbar Handling, som ikke er forøvet, eller foretager noget, der tilsigter at vække Mistanke om, at en saadan er forøvet, eller som medvirker hertil;

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Til alle dere som anklager meg for forsikringssvindel:

Er langt i fra meg dette angår.

Hadde jeg skulle lurt penger ut av forsikringsselskapet, så hadde det fåregått på en litt smartere måte enn dette.

Episoden jeg sikter til, er noe av det dummeste jeg noen gang sett...ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Til alle dere som anklager meg for forsikringssvindel:

Er langt i fra meg dette angår.

Hadde jeg skulle lurt penger ut av forsikringsselskapet, så hadde det fåregått på en litt smartere måte enn dette.

Episoden jeg sikter til, er noe av det dummeste jeg noen gang sett...ever!

så du har sett noe, som en kamerat anmeldte, men som det ikke var vits å anmelde alikevel? logisk? not

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du har sett noe, som en kamerat anmeldte, men som det ikke var vits å anmelde alikevel? logisk? not

Hva jeg vet har vel ingen ting med saken å gjøre.

Kamerat er vel også å trekke det langt.

Spurte bare om det var mulig å trekke anmeldelsen jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare si det som det er Skurk. Meldte bilen din stjålet fordi ingen ville kjøpe den? Og nå så angrer du da penga ikke strekker til ny bil?

Skjønner ikke hvorfor du stiller ett såpass dumt spørsmål.

Melder man en bil stjålet så opprettes det sak på bilen. Da hjelper det lite å komme tilbake uka etter for å trekke anmeldelsen. kan jo si at du "fant" bilen din, men da er spørsmålet om politiet kan se noen innbrudds skader osv.

I ditt tilfelle så tviler jeg sterkt på at kjøretøyet som ble anmeldt stjålet, virkelig er blitt stjålet.:biker

Lukter greit svindel lang vei. Er vel derfor du kaller deg selv for Skurk.

Tror du skal være veldig forsiktig med hva du faktisk anklager meg for her.

Spar deg for antagelsene dine du...best for alle det!

Og nei...driver ikke med svindel.

Jobber for pengene jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så forsiktig som jeg bare kan. tråkker rundt med små museskritt.

ser ingen grunn til å måtte passe meg. Er tydeligvis flere som sier det samme som meg. Føler dette er person angrep.:hmmmmmmmmm:

Veit ikke med deg, men når du spør om dette med å trekke tilbake en anmeldelse på en stjålet bil så må det være en grunn? Er bilen funnet? Da er det vel bare å si i fra til politiet at den er funnet, også kommer de og sjekker ut bilen.

Har funnet enda ett alternativ til hvorfor du ikke vil gi oss noe info om tyveriet:

Kan det vel hende at bil eieren parkerte bilen, så når han skulle kjøre igjen husket ikke hvor han parkerte:drunk: Så leverte han annemldelsen. Fant vel igjen bilen etter 1uke?

er tydelig noe muffins, når man trekker tilbake en tyveri anmeldelse uten videre? Er du ikke enig?

no hard feelings.

-peace out brother-

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ca straffen for falsk anmeldelse? snakker man da også om dokumentforfalskning?

Nei, det er ikke dokumentforfalskning, det er såkalt "falsk anklage". Viser til tidligere utklipp fra Straffeloven § 171.

Bemerker at ett år er strafferammen, det vil si den strengeste straffen det er mulig å ilegge for en falsk anklage. Det er derimot høyst ekstraordinært at straffen blir så streng. Rettspraksis viser at i de fleste domfellelser legges straffen langt under strafferammen.

Man kan trekke en parallell til Straffeloven § 166, som gjelder falsk forklaring til politiet. Strafferammen er to års fengsel, men på grunn av sakens alvorlighetsgrad, ble han dømt til 21 dagers betinget fengsel samt forelegg (husker ikke størrelsesordenen, men det var noen tusen).

Poenget mitt er at man ikke må se seg blind på strafferammen, men heller lete etter rettspraksis for lignende tilfeller.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider