Gå til innhold

Gjennomsnittsfart. Større straff enn radarmåling?

Ranger emnet

kjor1

Anbefalte innlegg

Hei!

Mista førerkortet forleden dag. Ble målt en gjennomsnittsfart på 112.87 i en 70-sone, over et strekke på et par km.

Hvordan er straffen ved slike målinger, kontra å bli målt i et punkt av en radar? Strengere?

Hva kan jeg forvente meg? 10k i bot og uten førerkort i 6 mnd?

Mvh angrende fotgjenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får strengere straff med gjennomsnittsmåling. Lappen røyk på 106 km/t og siden gjennomsnittet ditt ble nesten 113 km/t har du jo logge jevnt over i 111 - 113 km/t ca. å det samme hadde du vell hatt gjennom en radar?

Har i allefall aldri hørt om forskjellig straff mellom radar og gjennomsnitt.

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mista førerkortet forleden dag. Ble målt en gjennomsnittsfart på 112.87 i en 70-sone, over et strekke på et par km.

Hvordan er straffen ved slike målinger, kontra å bli målt i et punkt av en radar? Strengere?

Hva kan jeg forvente meg? 10k i bot og uten førerkort i 6 mnd?

Mvh angrende fotgjenger...

Hei

Den er ikke strengere. Straffen er like stor, uavhengig om du blir målt med stoppeklokke, gjennomsnittsmåler, radar, laser, speedometer, ATK-kontrollboks osv.

Iht GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste, vil en normal reaksjon for å ha kjørt i 110-114 km/t i 70-sone, være inndragelse av førerkort i 6-8 mnd. Utgaven jeg har er imidlertid ikke oppdatert siden 01.08.2001, og det er mye mulig at dette er endret. I så fall er det neppe endret til det bedre for din del... Hva gjelder forelegget, er det ikke usannsynlig at dette vil ligge på rundt 10000 kr, som du selv foreslår, eller litt høyere. En bekjent ble tatt i 116 km/t i 80-sona, vedkommende fikk da førerkortet inndratt i 3 mnd og 9000 kr i forelegg. Det er en del strengere i 70-sone enn i 80-sone.

Beklager at jeg ikke kan gi deg et oppdatert svar på dette, men politiet har de siste årene holdt GP-4027 ganske tett til brystet, så jeg vet ikke om det har kommet noen oppdateringer.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Juristen.

Får vel vente i spenning og se hva som dukker opp i posten, da...

Hvor lang ventetid må jeg regne med forresten?

Hva med mopedkjøring? Politibetjenten som tok meg, sa det var helt greit å kjøre moped, men andre har sagt til meg at det er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Juristen.

Får vel vente i spenning og se hva som dukker opp i posten, da...

Hvor lang ventetid må jeg regne med forresten?

Hva med mopedkjøring? Politibetjenten som tok meg, sa det var helt greit å kjøre moped, men andre har sagt til meg at det er det ikke...

Det kommer an på. Samtykket du til beslag av førerkortet? I så fall vet jeg ikke hvor lang tid det tar, men saksbehandlingen skal gå "uten unødvendig opphold", som det heter. Dersom du ikke samtykket, skal saken eller begjæring om fortsatt beslag oversendes tingretten innen tre uker, hvis ikke må de levere tilbake førerkortet ditt. Dersom du samtykket, men siden velger å trekke samtykket tilbake, vil det løpe en ny frist på tre uker fra dette tidspunktet.

Jeg er faktisk usikker. Dette er ikke mitt spesialfelt, akkurat, men jeg har hørt om både det ene og det andre. Dette løser du på en veldig enkel måte - ring det aktuelle politidistriktet (tlf 02800) og be om å få snakke med en politijurist (fortrinnsvis han som har påtaleansvar for saken din) og spør hvordan du skal forholde deg til mopedkjøring. Og husk at en angrende synder oftere får vilja si enn en som slenger med leppa fordi han er forbanna...:-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Samtykket du til beslag av førerkortet? I så fall vet jeg ikke hvor lang tid det tar, men saksbehandlingen skal gå "uten unødvendig opphold", som det heter. Dersom du ikke samtykket, skal saken eller begjæring om fortsatt beslag oversendes tingretten innen tre uker, hvis ikke må de levere tilbake førerkortet ditt. Dersom du samtykket, men siden velger å trekke samtykket tilbake, vil det løpe en ny frist på tre uker fra dette tidspunktet.

Jeg er faktisk usikker. Dette er ikke mitt spesialfelt, akkurat, men jeg har hørt om både det ene og det andre. Dette løser du på en veldig enkel måte - ring det aktuelle politidistriktet (tlf 02800) og be om å få snakke med en politijurist (fortrinnsvis han som har påtaleansvar for saken din) og spør hvordan du skal forholde deg til mopedkjøring. Og husk at en angrende synder oftere får vilja si enn en som slenger med leppa fordi han er forbanna...:-)

Samtykket til beslag og alt det der ja... Tenkte at det ikke var noen vits i å begynne å krangle å være grinete. Var heller angrende og høflig.. Får håpe det var lurt...

Hvem er det egentlig som bestemmer bota? Går det litt på skjønn (altså politibetjentene sier noe sånn som at det var klar sikt, fin veibane osv. og at det dermed ikke var såå farlig, imotsetning til samme fart kunne vært andre steder? Eller ser de bare på farta og leser av en tabell?)? Om du skjønner hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtykket til beslag og alt det der ja... Tenkte at det ikke var noen vits i å begynne å krangle å være grinete. Var heller angrende og høflig.. Får håpe det var lurt...

Hvem er det egentlig som bestemmer bota? Går det litt på skjønn (altså politibetjentene sier noe sånn som at det var klar sikt, fin veibane osv. og at det dermed ikke var såå farlig, imotsetning til samme fart kunne vært andre steder? Eller ser de bare på farta og leser av en tabell?)? Om du skjønner hva jeg mener....

Vel, i utgangspunktet bestemmes det ut fra en tabell. Dersom hastighetsovertredelsen har skjedd i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring, kan man vurdere at straffen skal settes noe lavere. På samme måte kan den settes noe høyere dersom hastighetsovertredelsen kan vurderes som uaktsom, og det har medført skade eller fare for skade.

Var det svar på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det fungerer på den måten at politiet måler tiden du bruker på å kjøre en viss strekning. Da kan de regne ut farten.

La oss si at de har målt deg til 1 minutt mellom A og B. Er det 1 km mellom A og B, så har du kjørt i 60 km/h. Er det 1500 meter mellom A og B, så har du kjørt i 90 km/h. Fart er lik strekning delt på tid.

Tiden man har brukt måles med en stoppeklokke. Strekningen mellom A og B måler de med sin egen politibil, gjerne samtidig som man følger etter "offeret" og tar tiden.

Alt dette er bygget sammen i et apparat man finner i nesten samtlige politibiler. Politifolkene kan bare trykke på noen knapper for å starte og stoppe målingene, så regner apparatet ut farten.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer på den måten at politiet måler tiden du bruker på å kjøre en viss strekning. Da kan de regne ut farten.

La oss si at de har målt deg til 1 minutt mellom A og B. Er det 1 km mellom A og B, så har du kjørt i 60 km/h. Er det 1500 meter mellom A og B, så har du kjørt i 90 km/h. Fart er lik strekning delt på tid.

Tiden man har brukt måles med en stoppeklokke. Strekningen mellom A og B måler de med sin egen politibil, gjerne samtidig som man følger etter "offeret" og tar tiden.

Alt dette er bygget sammen i et apparat man finner i nesten samtlige politibiler. Politifolkene kan bare trykke på noen knapper for å starte og stoppe målingene, så regner apparatet ut farten.

KORREKT!

Nevner for moro skyld at det også er fullt mulig å måle gjennomsnittshastighet på bakenforkjørende biler, både med og uten dette instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen!

Juristen: Har enda ikke hørt noe fra dem!

Spurte om dette i en annen tråd også: Men nå, når det har gått litt over tre uker, har jeg da rett til å få tilbake førerkortet og slippe straff (saken blir henlagt eller noe slikt??), om jeg ikke mottar bota og det, stemplet sendt fra politet innen "3-ukene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider