Gå til innhold

Gjennomsnittsfart. Større straff enn radarmåling?

Ranger emnet

kjor1

Anbefalte innlegg

ALDRI samtykk!

Men du kan trekke samtykkelsen tilbake! ;)

Det går an å trekke tilbake samtykket, ja. Da begynner en ny 3-ukersfrist å løpe fra det tidspunkt du trekker tilbake samtykket.

Saken må oversendes tingretten med begjæring om fortsatt beslag innen tre uker. Retten kan utvide denne fristen med inntil en uke, dersom den vil motta saken innen kort tid. Altså kan det gå inntil fire uker før saken er mottatt i retten. Når saken er mottatt i retten, er det fortsatt uvisst når saken din vil komme opp.

Så lenge du opprettholder samtykket, unngår du vel normalt sett rettssak. Dersom du trekker samtykket, må du regne med å møte i retten. Noe som burde være ganske meningsløst, siden det ikke er noen tvil om at du kommer til å bli dømt når du mistet lappen på den måten.

Jeg ser derfor ingen grunn til å trekke samtykket, for det har du ingenting å tjene på. Det er sannsynlig at du mister lappen i 6-8 mnd mnd og får et forelegg på ca 10000 kr uansett, så det er vel ingen vits i å risikere å få saksomkostningene i tillegg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI samtykk!

Men du kan trekke samtykkelsen tilbake! ;)

Enig med Juristen her. Det er IKKE lurt og ikke samtykke beslag hvis måling er korrekt, og du selv vet at det stemmer. Da kan du gå på en smell i retten, og få strengere straff enn hvis du hadde samtykket.

I 2005 mistet både jeg og en annen bruker på forumet her lappen for noeyaktig samme lovbrudd. Jeg samtykket, og slapp unna med mye mildere straff enn den andre forumbrukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Helt på trynet? Det jeg syns er helt på trynet, er de som sutrer og klager over straffen de får for å ha brutt loven. Er du tøff nok til å kjøre for fort, så får du være tøff nok til å ta straffen også.

Men til saken. Reglene som gjelder står i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.:

Person som har sperrefrist for erverv av førerett, jf. vegtrafikkloven § 24a, eller har tapt føreretten eller fått den tilbakekalt, eller har fått førerkortet beslaglagt, jf. vegtrafikkloven § 33 og § 34, må ikke øvingskjøre med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden uten politiets samtykke. Personer som har tapt føreretten kan, etter at tapsperioden er over, øvingskjøre uten trafikalt grunnkurs. Vedkommende må ha med seg dokumentasjon fra Statens vegvesen eller annen myndighet som viser at vedkommende har rett til å øvingskjøre uten trafikalt grunnkurs, samt legitimasjon med bilde.

Så det er bare å sende av gårde en søknad til politiet. Får du avslag, så send en ny en. Kanskje de går lei og gir deg samtykke til å øvelseskjøre.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar buskmann!

Skal jeg lever det til min lokale politistasjon, eller til de som behandlet saken og tok meg i fartskontrollen?

Lokal politistasjon.

Hvordan kan du mene at det er tåpelig at du ikke får øvelseskjøre i perioden? Eller, la meg snu spørsmålet; hvordan i all verden kan du mene at du bør få øvelseskjøre i perioden?

Du var for øvrig heldig med å slippe unna med 9000 i forelegg, men det var jo bra for deg :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk.

Å gå 7 måneder uten lappen (for en som har hatt den i en halv måned - er bare 18 år og uerfaren), er vel ikke akkurat lurt? Da vil jeg, når jeg får kjørt opp på nytt, sitte der mer som en mer uerfaren trafikant enn "noen" gang før! Jeg trenger å holde ved like og forbedre mine ferdigheter bak rattet og ute i trafikken!

Mener du det er bedre at jeg ikke rører en bil (el. annet kjøretøy...) i 7 mnd, for så å kjøre opp den dagen det blir lovlig?

Edit: Vil ikke si jeg var direkte heldig med det forelegget akkurat. En kamerat av meg ble tatt i over 100 i 60-sone og også han fikk 9000,-.... Men men, alt er vel relativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klart. Du har jo vist at du ikke bør være i trafikken, og da må du ta konsekvensene av det. Dersom du er så opptatt av trafikksikkerhet som du nå insinuerer, ved å vise til at det er fælt at du kommer tilbake som uerfaren bilist osv, går jeg ut fra at du da tar konsekvensene av dette, og øvelseskjører med en kyndig person før du prøver å kjøre opp igjen. Det er jo bare logisk, hvis man skal følge din trafikksikkerhetsbevisste tankegang her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er vel din mening. Min er en litt annen...

Kommer ikke til å vente lengre enn høyst nødvendig med oppkjøringa uansett. Vet at jeg klarer den (kravene for å få førerkort i utgangspunktet er vel ikke akkurat skyhøye!), så kommer ikke til å øvelseskjøre en mnd eller to med mor og far, når den tid kommer at jeg har muligheten til å kjøre opp, og kjøre selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er vel din mening. Min er en litt annen...

Kommer ikke til å vente lengre enn høyst nødvendig med oppkjøringa uansett. Vet at jeg klarer den (kravene for å få førerkort i utgangspunktet er vel ikke akkurat skyhøye!), så kommer ikke til å øvelseskjøre en mnd eller to med mor og far, når den tid kommer at jeg har muligheten til å kjøre opp, og kjøre selv...

Dette beviser vel egentlig bare at du fortsatt er for umoden til å ha førerkort :-)

Dette er egentlig bare tåpelig, men jeg ser en liten logisk brist her; hvorfor skal du da ønske å øvelseskjøre under inndragningsperioden, når du uansett mener at du er så flink at du ikke trenger å øvelseskjøre?

EDIT: Dette føyer seg beviselig inn i rekka med dem som kun klager for å klage, uten å ha tenkt gjennom hva de klager over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beviser vel egentlig bare at du fortsatt er for umoden til å ha førerkort :-)

Dette er egentlig bare tåpelig, men jeg ser en liten logisk brist her; hvorfor skal du da ønske å øvelseskjøre under inndragningsperioden, når du uansett mener at du er så flink at du ikke trenger å øvelseskjøre?

EDIT: Dette føyer seg beviselig inn i rekka med dem som kun klager for å klage, uten å ha tenkt gjennom hva de klager over...

Er jo ikke det jeg sier!! Sier at jeg klarer kravene staten/kjøreskolen setter til meg som sjåfør, og ikke at jeg ikke har behov for å øvelseskjøre. To vidt forskjellige ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider