Stig73CamaroZ28 Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Noen her som har noe kjennskap til denne forsterkeren? Noen som vet hvordan få levert nok strøm til denne? Har slitt endel med at den kutter pga for lite strøm når volumet blir skikkelig høyt. Hadde denne forsterkeren i en BMW528i tidligere, og der tappet den begge Optima batteriene mens jeg kjørte med bilen.. Tok en halvtime på passe volum så måtte jeg slå av anlegget for å lade strøm på bilen. Nå har jeg planer om å sette forsterkeren inn i en annen bil, men jeg bør vel ha en skikkelig dynamo for å drive denne saken skikkelig. I BMW'n hadde jeg en 95Ah dynamo.. Men hadde ikke kondensator på den da, det har jeg imidlertid anskaffet meg nå.. Pratet med en lokal bilstereoforhandler om denne forsterkeren for noen år siden, og han påsto at om man økte spenningen inn på forsterkeren fra 13-14Volt så økte utgangseffekten med 1000W. Hmmm.. Stemmer dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Deeet stemmer nok dårlig... Hvordan en økning på ca. 2 volt skal klare å gi 1000 watt mer effekt tror jeg du bør spørre ham om en nøyaktig utregning på gitt ;) Men du har rett i at det er noen strømsterke saker! At den tappet doble Optima på en halvtime høres litt ut som om det har vært en liten bug andre steder i systemet, eller at dynamoen har hatt en slitsom jobb.. Og om du synes den er vanskelig å ha med å gjøre kan du jo alltids selge den til meg :D EDIT: skal du ha den i Camaroen? En slik koseklump av en motor bør jo fint kunne trekke en feit Iraggi-dynamo f.eks. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Deeet stemmer nok dårlig... Hvordan en økning på ca. 2 volt skal klare å gi 1000 watt mer effekt tror jeg du bør spørre ham om en nøyaktig utregning på gitt ;) Ja det høres ut som en litt vanskelig formel spør du meg.. Nå vet jeg ikke hva som er utgangseffekten på denne forsterkeren i utgangspunktet, og det visste ikke han heller.. Han forklarte at dette var en forsterker som ytet effekt i takt med levert strømstyrke, og det var sikkert derfor han kom med denne fantasi-formelen for å statuere eksempel på hva han mente. Dog i en noget overdrevet form tror jeg også.. :drunk: Men du har rett i at det er noen strømsterke saker! At den tappet doble Optima på en halvtime høres litt ut som om det har vært en liten bug andre steder i systemet, eller at dynamoen har hatt en slitsom jobb.. Ja, det kan nok ha vært noe tull der. For jeg syntes det var litt for dårlig at jeg måtte kjøre en halv ettermiddag for å få nok strøm til en halvtime med musikk.. :wonder: Og om du synes den er vanskelig å ha med å gjøre kan du jo alltids selge den til meg :D Vel, nå er jo ikke du den første som spør da.. Men jeg har fortsatt ingen planer om å selge den, beklager:) Ifølge han på den stereo sjappa så lå bruktprisen på denne forsterkeren på rundt 10500,- Og jeg selger den ikke for det, så da kan du jo selv vurdere hvor gira du er på den.. :) hehe EDIT: skal du ha den i Camaroen? En slik koseklump av en motor bør jo fint kunne trekke en feit Iraggi-dynamo f.eks. ;) Ja, det var Camaroen som var tanken.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Samtidig så lurer jeg på hvilken av subkassene mine som vil gjøre seg best på denne forsterkeren.. Har tre alternativer å velge i. Første er den kassa jeg oprinnelig brukte i BMW'n. Bassrefleks kasse med doble JBL GTI12. Da jeg fant ut at denne ble litt vel tung å drive for forsterkeren byttet jeg til ei litt mindre kasse med en singel SPL dobbel spolet sak på 12", som også var et bassrefleks prinsipp. Dette spillte langt bedre og ga mer trykk før strømkutt trass i mye lavere total element-effekt. (Men det var nok sikkert et dynamo problem jeg egentlig hadde) Siste alternativ er ei kasse med doble Punch15 montert skjult inne i ei kasse med rør ut. Husker ikke hva disse kassene heter.. Men spiller rett så bra det også;) Men sett at forsterkeren får nok strøm, og det blir montert kondensator (den jeg har fått tak i er på 1.2Farad) så burde vel ingen av disse kassene være noe problem å drive? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg