vladnag Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Hei! Etter en ferietur nedover på kontinentet har jeg oppdaget en tikkelyd i bilen min, en '97 Nissan Primera 2.0i 16v. Jeg har alltid hatt en svak tikkelyd som jeg mistenker er fra "fuel injectoren". Men denne lyden er ganske ny. Lyden kommer spesielt når bilen er kald, og den er kun merkbar (hørbar utenfor bilen/inne i bilen med viduet oppe) når jeg gir brukbart med gass på lavt turtall. Jeg har forsøkt å lytte når jeg har høyt turtall (ca 5K RPM, i fart), og da hører jeg ikke noe tikking, bare den sedvanlige nesten uhørlige tikkingen som alltid har vært der. Har lest litt rundt på nettet, og det var noen som skrev at slike symptomer kan tyde på en gåen eksosmanifoldpakning.. Kan det stemme, eller er det noe som er mye dyrere som har røket? Kan jo si at det gikk ganske hardt for seg på bilturen, og motoren har gått over 200K. Allikevel har jeg ikke merket effekttap, den går egentlig litt bedre etter turen. Bensinforbruket har også faktisk gått litt ned. Svar mottas med takk, jeg aner virkelig ikke hva dette er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Kan høres ut som det kommer fra ventilløfterne. Er det nok olje på motoren? Prøv en motorrens etterfulgt av oljeskift med filter, og påfylling av GOD olje:) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Det skal være nok olje på motoren, men jeg bør vel uansett få skiftet olje. Motorrens, har du noe spesielt å anbefale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Høres ut som det kan være ventil-løftere ja, og har de først begynt å tikke så er det nesten bare å bytte dem. Du kan prøve med tykkere olje for å se om det hjelper først da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Faen, det blir sikkert ganske dyrt. Jeg kjører på 5W40 nå, syntetisk olje. (fra statoil). Forslag til hva jeg burde bruke, isåfall? Er det ikke noe som kan hjelpe utover det å bytte ventilløftere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Du kan prøve 10W40 den er litt tykkere. Kan hende tikkinga forsvinner da, er hvertfall værdt et forsøk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Men hvis jeg skal bytte olje, kan det lønne seg å bruke en slags form for motorrens også, når jeg uansett skal bytte olje? Om det lønner seg, hvilket slag motorrens? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Kan godt bruke en "engine flush" ja. Omega sin synes jeg er veldig bra da. Eventuelt Forte sin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet August 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Da prøver jeg det når jeg skal skifte olje, tenker jeg. Er det noe spesielt man bør være klar over når man gjør sånt, eller er det bare å gjøre det med brukt olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Hell på ei flaske eller to (to kan muligens skade pakninger og gi nedsatt smøringsevne under rensen, men jeg bruker to ved førstegangsrens av gamle motorer.) La bilen gå på litt mer turtall en tomgang i ca en halv time. Bytt så olje og filter på vanlig måte. NB: Pass på at oljenivået ikke blir over maks nivå når du har i rensen. Så gjerne tapp ned på halvt på peilepinnen før tilsetning av rens. Står ellers beskrevet på flasken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet August 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 OK, takk for hjelpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg