Gå til innhold

Tikking av et eller annet slag.

Ranger emnet

vladnag

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en ferietur nedover på kontinentet har jeg oppdaget en tikkelyd i bilen min, en '97 Nissan Primera 2.0i 16v.

Jeg har alltid hatt en svak tikkelyd som jeg mistenker er fra "fuel injectoren". Men denne lyden er ganske ny. Lyden kommer spesielt når bilen er kald, og den er kun merkbar (hørbar utenfor bilen/inne i bilen med viduet oppe) når jeg gir brukbart med gass på lavt turtall. Jeg har forsøkt å lytte når jeg har høyt turtall (ca 5K RPM, i fart), og da hører jeg ikke noe tikking, bare den sedvanlige nesten uhørlige tikkingen som alltid har vært der.

Har lest litt rundt på nettet, og det var noen som skrev at slike symptomer kan tyde på en gåen eksosmanifoldpakning.. Kan det stemme, eller er det noe som er mye dyrere som har røket?

Kan jo si at det gikk ganske hardt for seg på bilturen, og motoren har gått over 200K. Allikevel har jeg ikke merket effekttap, den går egentlig litt bedre etter turen. Bensinforbruket har også faktisk gått litt ned.

Svar mottas med takk, jeg aner virkelig ikke hva dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell på ei flaske eller to (to kan muligens skade pakninger og gi nedsatt smøringsevne under rensen, men jeg bruker to ved førstegangsrens av gamle motorer.) La bilen gå på litt mer turtall en tomgang i ca en halv time. Bytt så olje og filter på vanlig måte.

NB: Pass på at oljenivået ikke blir over maks nivå når du har i rensen. Så gjerne tapp ned på halvt på peilepinnen før tilsetning av rens.

Står ellers beskrevet på flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider