Gå til innhold

500hk bunndel. noen spørsmål.

Ranger emnet


rogern

Anbefalte innlegg

driver og skal sette sammen en ft blokk. hadde tenkt at den skulle tåle endel power(opp mot 500) jeg vil ha en bra bunndel som jeg slipper og gjøre noe med seinere. og så er det litt div ting jeg funderer på.

 

bla innmat. skal kjøre med orginal veiv som balanseres og poleres(hvis behov) vil ha noen råder som er av brukbar kvalitet. ikke "for billige" og ikke stygg dyre. får følesen av at de rådene som flere "sjapper" selger for 1000 lappen er no kina greier.

har også tenkt på mahle stempler. ikke altfor dyre(?), og god kvalitet.

je-stempler el. hadde vært gull, men koster vel deretter.

 

lurte også litt på veivhus ventilasjon. vet at flere tar bort hele filteret(den svarte boksen) og lager ei plate med uttak. men har den boksen noe med drevet som driver oljepumpa og gjøre? ser at den boksen har en "flapp" som går litt ned mot drevet. har den noe for seg eller er det bare og fjerne den boksen og det røret som går ned i blokka og sette en plate der? burde jeg ha noe mer ventilasjon enn det ene punktet?

 

ang olje lurte jeg på om det er nødvendig og gjøre noe med bunnpanna for kanskje og få litt mer volum til olja. eller holder det med orginal?

tenkte og kjøre med "høgflødes" oljepumpe.

 

takker for SERIØSE svar.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

500hk bunndel koster deg nok en del ja!!

SPM delene er kinadeler, forresten.

 

Veiven skal vel tåle 500hk tror jeg, men du må nok ha gromme stempler, råder, etc.

 

Jeg vet ikke når det blir "krav" med betongfylling, om det er nærmere 600-700hk?

 

500hk motor som fungerer bra er ikke noe 50.000kr prosjekt tror jeg, nok dyrere :-)

 

Husk at slike effekter også krever en renovering/modernisering av HELE drivlinjen din!! 500 turbohester, da tror jeg til og med truetrac vil slite (tenk på dreiemomentet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500hk bunndel koster deg nok en del ja!!

SPM delene er kinadeler, forresten.

 

Veiven skal vel tåle 500hk tror jeg, men du må nok ha gromme stempler, råder, etc.

 

Jeg vet ikke når det blir "krav" med betongfylling, om det er nærmere 600-700hk?

 

500hk motor som fungerer bra er ikke noe 50.000kr prosjekt tror jeg, nok dyrere :-)

 

Husk at slike effekter også krever en renovering/modernisering av HELE drivlinjen din!! 500 turbohester, da tror jeg til og med truetrac vil slite (tenk på dreiemomentet).

 

SPM kinadeler? personlig erfaring eller bare rykte?

kjenner flere som bruker deler derfra, og de virker meget fornøyd.. får vel det du betaler for..

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sans for produktene som blant annet KRB Trading selger. JE stempler og PO råder. Dette bør koste deg mellom 25 og 30000 kroner. I tillegg kan det være sexy å komplettere med ARP-skruer til veivlagerbukkene (til rådene følger det med).

Veiva bør avbalanseres, rettes og kanskje lettes. I tillegg må den selvsagt måles for toleranseavvik på lagerbanene. Regn med ca 5-6000 kroner til dette. Toppdecket må planslipes, sett av en tusenlapp til dette. Ny oljepumpe er en selvfølge, jeg ser at KG har en høykapasitet til under tusen kroner. Like selvfølgelig er nye lagerskåler til veiv og råde. Ca 2000 kroner for dette vil jeg tro

 

Det bør være mulig å få en ferdig bunndel for 50000 kroner, men det er ennå langt igjen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker om en bunndel som tåler opp mot 500hk. ikke komplett motor. og snakker heller ikke om noe drivverk! en overhalt og balansert ft blokk med h-råder og smidde stempler tåler greit OPP MOT 500hk vil jeg tro. henrik h kjører så vidt jeg vet med parner innmat og nesten 500hk. ser ut som det har holdt.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sans for produktene som blant annet KRB Trading selger. JE stempler og PO råder. Dette bør koste deg mellom 25 og 30000 kroner. I tillegg kan det være sexy å komplettere med ARP-skruer til veivlagerbukkene (til rådene følger det med).

Veiva bør avbalanseres, rettes og kanskje lettes. I tillegg må den selvsagt måles for toleranseavvik på lagerbanene. Regn med ca 5-6000 kroner til dette. Toppdecket må planslipes, sett av en tusenlapp til dette. Ny oljepumpe er en selvfølge, jeg ser at KG har en høykapasitet til under tusen kroner. Like selvfølgelig er nye lagerskåler til veiv og råde. Ca 2000 kroner for dette vil jeg tro

 

Det bør være mulig å få en ferdig bunndel for 50000 kroner, men det er ennå langt igjen...

 

takk for seriøst svar.

er det andre alternativer til innmat da. mahle og eagle foreksempel? jeg så at wetterhus selger stålråder og smidde stempler til 8000+moms.. billig da. jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på de produktene men.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du da? DaB har absolutt et poeng, og hvem sankker om annet enn bunndel?

 

renovering av drivlinje, trutrack osv har vel ikke no med bunndel og gjøre såvidt jeg vet. kan vi holde oss til bunndel og ikke hele bilen. og selv om bunndelen tåler skulle tåle 500hk så er det ikke sikkert jeg har planer om og kjøre med det. mulig det var litt dumt og skrive tallet 500 da det har kommet litt mye i fokus. og er klar over at drivlinja må oppgraderes.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for seriøst svar.

er det andre alternativer til innmat da. mahle og eagle foreksempel? jeg så at wetterhus selger stålråder og smidde stempler til 8000+moms.. billig da. jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på de produktene men.

 

Mahle er trolig verdens største produsent av stempler, men de leverer stempler for alle slags formål, fra masseproduserte bruksbiler til Formel 1. De man får kjøpt hos Wetterhus er neppe av bedre eller dårligere konstruksjon enn JE sine. Skal du ha de beste som finnes velger du stempler av box-n-box type, men de er betraktelig dyrere. Gå opp i rådelengde og ned i kompresjonshøyde hvis du kan. Dette reduserer belastningene og lagerakselrasjonen ved høye turtall, men det har også enkelte potensielle ulemper.

 

Man får somregel det man betaler for, men KRB er jo ikke kjent for å være billigst :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mahle er trolig verdens største produsent av stempler, men de leverer stempler for alle slags formål, fra masseproduserte bruksbiler til Formel 1. De man får kjøpt hos Wetterhus er neppe av bedre eller dårligere konstruksjon enn JE sine. Skal du ha de beste som finnes velger du stempler av box-n-box type, men de er betraktelig dyrere. Gå opp i rådelengde og ned i kompresjonshøyde hvis du kan. Dette reduserer belastningene og lagerakselrasjonen ved høye turtall, men det har også enkelte potensielle ulemper.

 

Man får somregel det man betaler for, men KRB er jo ikke kjent for å være billigst :)

 

hadde egentlig tenkt på og bruke std rådelengde. er det mindre smart? har vurdert de varene som wetterhus har,men det er vel std lengde. de har ferie nå så har ikke snakka me de. har ikke tenkt på og lage no turtallsmotor.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker om en bunndel som tåler opp mot 500hk. ikke komplett motor. og snakker heller ikke om noe drivverk! en overhalt og balansert ft blokk med h-råder og smidde stempler tåler greit OPP MOT 500hk vil jeg tro. henrik h kjører så vidt jeg vet med parner innmat og nesten 500hk. ser ut som det har holdt.

 

Det er mye avvik i delene til Parner.

Jeg sier ikke de er dårlige, men de er laget i kina!

 

Det er bekreftet og det er flere folk fra USA som har kjøpt fra samme fabrikken som Parner bruker...

 

ja, parner har designet de, men en del folk fra USA har da forbedret parner sitt design og fått laget egne råder, m.m. på bestilling, fra samme fabrikken.

 

Mer info kan du vel finne på turbobricks forumet, han ene john der inne drev å arrangerte masseordrer på "spm" deler, forbedret sådan, fra fabrikken i Kina.

 

Eneste som er, er at man bør kontrollmåle delene man får fra parner, da det har skjedd flere ganger at det er avvik...

 

Grunnen til jeg nevnte drivverk, var bare så du ikke trodde motor var mesteparten av ugiften og gikk på en smell der.. Det er ikke mye i volvo drivlinjen som tåler såpass med krefter.. men jeg skal ikke utdype mer, da du bare ønsker å høre om bunndel.

 

ps. du kan få ferdig bunndel fra stenparner feks.. andre leverer vel også tilsvarende på bestilling, ville jeg tro.

 

KGtrimning vet jeg om en kis som har fått bygget først en 400hk motor, så etterpå en 600hk motor. Jeg vet dog ingenting om innmaten i motorene eller levetid.

 

Tror 400hk motoren kostet ca 120k hos kg, om jeg ikke husker feil(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parner sine deler holder mer enn nok til det du er ute etter.

Rådene holder i massevis,det samme gjør stemplene.

Det store plusset er at en lærling som deg slipper å bli ruinert for å få til en motor som går bra og samtidig holder.

Original oljepumpe holder i massevis så lenge den ikke er utslitt,dette er målbart.

Men alt står til slutt på den som skal gjøre monteringsjobben på motoren,han bør ha nødvendig utstyr for å få målt alle komponentene i motoren før de monteres + at man må være meget nøye på at alt er rent.

Fylling av vannkappa er ikke et must,men er absolutt en fordel da sylinderløpa er veldig tynne,mellom 2,8 til 2,2mm.

Dette for å forhindre at de sprekker pga trykk og varme.

Skal blokka fylles må det selvfølgelig gjøres før borring.

Planing av decket gjør du samtidig med borringa,og da er alle overflatene freshe.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPM har dessverre rykte på seg for å levere deler av variabel kvalitet, men jeg har kun kjøpt bensinpumper av fyren så jeg har ikke førstehåndskunnskap til dette. På det svenske TPC-forumet har jeg lest om råder som har vært ujevne og krysspinner som har vært underdimensjonerte, så dette må man sjekke grundigere enn ellers. Videre innbiller jeg meg faktisk at de finske PO-rådene er av høyere kvalitet enn SPM sine, men det er kanskje grenser for hvor høy kvalitet man trenger...

 

Med det samme man er i gang vil det kanskje være hensiktsmessig å benytte veiv fra B23 eller tilsvarende. Denne er smidd i motsetning til B230-veiva.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPM har dessverre rykte på seg for å levere deler av variabel kvalitet, men jeg har kun kjøpt bensinpumper av fyren så jeg har ikke førstehåndskunnskap til dette. På det svenske TPC-forumet har jeg lest om råder som har vært ujevne og krysspinner som har vært underdimensjonerte, så dette må man sjekke grundigere enn ellers. Videre innbiller jeg meg faktisk at de finske PO-rådene er av høyere kvalitet enn SPM sine, men det er kanskje grenser for hvor høy kvalitet man trenger...

 

Med det samme man er i gang vil det kanskje være hensiktsmessig å benytte veiv fra B23 eller tilsvarende. Denne er smidd i motsetning til B230-veiva.

 

Dette med kryssboltene forårsaket en del rabalder,men han løste det ved å skaffe fram mahlebolter.

Jeg har målt og sjekket 24 råder levert av parner og har ikke funnet noe unormalt på de.

Ingen ovalitet i store hullet og foringen i lilleenden holder toleransen på 100/delen.

Og rette som snorer var de også.

Så som du skrev,det er en grense for hvor god kvalitet som trengs..

Å bruke b23 veiv medfører litt mer kostnader da trøsteposisjonen må smales inn for å passe 230-spec + at jeg og mange med meg aldri har hørt om en standard 230-veiv har knekt så lenge originale svingningsdemperen har vært montert.

Men marineveiva har jeg sett to knekte utgaver av,begge i den siste utgaven selv med original sv.demper.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår