Gå til innhold

kondensator

Ranger emnet


terkel

Anbefalte innlegg

Du kan bruke en pære for lade opp og ut en kondensator.

 

Bilder legger du ut på f.eks. Photobucket. Bruk da den filen som heter IMG og post den inn i tråden der du vil bildet skal være.

Forhåndsvis tråden din før du poster den så er det lettere å redigere.

 

Mvh

Pål

 

takk for svar:jail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg spurt om og, ikke mange som kunne svare meg da nei.

Men det de foreslo, var at det kan ta knekken på batteriet.. Jeg kobla min på selv uten noen form for opplading.. Funker fint den dag i dag, kondis og batteri.

 

sikker på den gir deg noe back up strøm då i det heletatt trodde kluet med å ha motstands pære på den før du ladet den opp va å ikke sjokk lade den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig brukt motstand når jeg kobler opp kondensator jeg, har aldrig helt skjønt hvorfor eller. Bare se på store PA forsterkere, når man skruer de på, så trekker de noe sinsykt me strøm, men de tar da ikke skade av det fordi.. En kondensator vil tappe seg veldig fort uten strøm påkoblet.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig brukt motstand når jeg kobler opp kondensator jeg, har aldrig helt skjønt hvorfor eller. Bare se på store PA forsterkere, når man skruer de på, så trekker de noe sinsykt me strøm, men de tar da ikke skade av det fordi.. En kondensator vil tappe seg veldig fort uten strøm påkoblet.

 

Der sa du poenget selv....de trekker sinnsykt med strøm......

Current surge er IKKE alltid direkte positivt for elektronikk, ikke i PA sammenheng og HVERTFALL ikke i bilsammenheng.

Anstendige PA forsterkere har slow start som gjør slewraten litt slakere på startstrømmen men det er forsatt hissige greier. En kondensator er ikke akkurat noe svart hull men den kan likevell forårsake en transient som er skadelig for div, spesielt i nyere biler hvor det er mye james bond men lite Q.

 

Jeg anbefaler alle mine medrånere å følge bruksanvisninger for å unngå dyre overraskelser. De kan gå helt fint uten å gjøre det så mange ganger men den ene ganger det svir seg er det ikke vits i å grine til leverandøren. Følger man anvisninger er visse skader umulige og du klarer ergo ikke å bløffe til deg erstatning.

 

gjør som morra di sier.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for "gamle bilforumet" brukere er dette "gammelt nytt" da dette har blitt tatt opp flere fanger.... bruk søkefunksjon :)

 

KOndesatoren tar ikke sakdde av å laddes enten uten motstand eller lyspære -og da spiller INGEN rolle om det er 12volts eller 220ac lyspærer -enenste viktig er det må ha noe "motstand"... men som sagt: ikke farlig bare at man får en krsftig gnist som skremmer de fleste og tror de har en håndgranat i fanget , det blir litt svi merker på de finne kontaktene men som sagt ikke farlig :knock:

 

grunnet til dette er kondensatorens oppbygning slik at når den er utladdet så har den nesten 0ohm i indre motstand og ved tilkobling til spenning vil kondensatoren prøve å ladde seg momentant og siden spenning ikke kan økes må strøm styrken gå opp -oppladnings kurven er ekponensielt og går fortest opptil 60% til max laddekapasitet etter dette tar lengre tid å topp ladde.

 

PA eller kraftige forsterkere trekker mye strøm ved påslaget PGA stor ringkjerne transformator som er en ren kortslutning ved påslag før magnetfelten har bygd seg opp i trafon -derfor bruker man en tilkoblings relee som setter en stor motstand (stor effektmessig) for å nettopp ungå kortslutning av sikringen i huset... ;) kondensatoren på disse belaster brolikereten først og fremst og kan ikke sammelignes med bilstereo topoplogi på dette punktet.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PA eller kraftige forsterkere trekker mye strøm ved påslaget PGA stor ringkjerne transformator som er en ren kortslutning ved påslag før magnetfelten har bygd seg opp i trafon -derfor bruker man en tilkoblings relee som setter en stor motstand (stor effektmessig) for å nettopp ungå kortslutning av sikringen i huset... ;) kondensatoren på disse belaster brolikereten først og fremst og kan ikke sammelignes med bilstereo topoplogi på dette punktet.

 

Heisann, om dette siste avsnittet var en henvisning til hva jeg skrev rett over så vil jeg bare utdype hva jeg mente pittelitt.

Om det er rettet mot den første sammenlikningen til PA så kan jeg klargjøre det også. Man vil jo gjøre seg forstått.

Hverken jeg eller den andre personen som skrev om PA SAMMENLIKNER PA(konsertlydanlegg generelt) med bilstereotopoligi ( he he, så flink med nomenklaturet atte).

 

Jeg håper ingen av de som har lest mitt eller han andres svar har trodd at vi påstår at en bil er et rullende PA anlegg. Vi bare drar noen tynne paraleller for å make a point; Sterke strømmer kan være farlig men er også helt normalt.

Så med dem forvirringen klargjort og matadors enkle og greie forklaring tror jeg at vi alle kan ha en trygg fremtid med kondensatorer og dens 63% tidskonstant.

Takk for nå og velkommen tilbake i neste uke!

 

 

ps: om en kondensator har noen form for ekstra elektronikk på seg, slik som digitalt voltmeter med display, så KAN dette i riktig uhell skades om anvisninger ikke følges. Dyre saker!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår