Gå til innhold

Justerbart kamdrev.. spørsmål

Ranger emnet


P.S.P

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe trimkam (muligens 272* fra velox) nå og fikk vite at jeg måtte ha justerbart kamdrev..

 

Men så er spørsmålet hvordan skal den justeres?

 

Hvordan vet jeg at jeg har justert riktig ?

 

Evt. noe "bruksanvisning" på å justere den ?

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall.

I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon).

 

Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag.

Håper dette var forståelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall.

I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon).

 

Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag.

Håper dette var forståelig.

 

Kort og utrolig lett forstålig !

 

Jeg lærte mer nå værtfall !

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall.

I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon).

 

Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag.

Håper dette var forståelig.

 

Når han skriver "justering frem" er det med eller mot klokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår