Audisb4 Skrevet August 6, 2007 Rapporter Share Skrevet August 6, 2007 Hei skal hellakere min audi 90,og han som skal lakke den er på ferie.Grunnarbeidet skal jeg ta selv,Men har ikke anelse om hva slags papir jeg skal begynne med.takker for svar;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsxrace Skrevet August 6, 2007 Rapporter Share Skrevet August 6, 2007 Heiskal hellakere min audi 90,og han som skal lakke den er på ferie.Grunnarbeidet skal jeg ta selv,Men har ikke anelse om hva slags papir jeg skal begynne med.takker for svar;) vill anbefale 240 våtslip først så grunne og bruke 800 (evt 1000 om du skulle ha det finere)våtslip der etter^^ Siter BMW E34 520i Excuetive -X-BMW E36 320i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazzen Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 er det bulker? rust? ripeR? isåfall alt dette har noe å si på åssen papir osv du skal bruke. er den helt pen, så trenger du bare matte den ned, med feks 800vann. Så er den klar til lakk. Siter VW BOBLE 56' Golf 1 83' GTI X Golf 1 83' C X Golf 3 93 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 Er det noe bart metall der, ville jeg ikke våtslipa. Sparkel trekker til seg vann, vannet trekker seg utover på flata, og poff, så løsner alt grunnet rust under. Men der det er lakk, kan du jo matte med våt. Sånn jeg har sett brukes P400 våt ved lakkering av base/klarlakk, og P500 våt ved lakkering av tett farge. Altså siste finpuss etter fyller! Hvis du leser databladene på lakkproduktene som brukes, så kan du se hva anbefalt korning er for at det skal sitte best osv... Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Er det noe bart metall der, ville jeg ikke våtslipa. Sparkel trekker til seg vann, vannet trekker seg utover på flata, og poff, så løsner alt grunnet rust under. Men der det er lakk, kan du jo matte med våt. Sånn jeg har sett brukes P400 våt ved lakkering av base/klarlakk, og P500 våt ved lakkering av tett farge. Altså siste finpuss etter fyller! Hvis du leser databladene på lakkproduktene som brukes, så kan du se hva anbefalt korning er for at det skal sitte best osv... sorry...:D DU bør holde deg til Automatiker yrke... Står ingenting i databladene om hva som er godt grunnarbeid eller ikke.... Å slipe med 400-500 føre lakking...NOT! 1000-1200 og vann med dagens elemdige vannmaling...:partyon: Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Heiskal hellakere min audi 90,og han som skal lakke den er på ferie.Grunnarbeidet skal jeg ta selv,Men har ikke anelse om hva slags papir jeg skal begynne med.takker for svar;) ja... Akkurat som å skulle bygge hus.... Å komme slepans med ett digert grantre på torvet å si.... Hvordan skal jeg nå gjøre for å bygge meg ett hus???:partyon: ...... Du fra spøk til allvor... Om du ALDRI har gjort slikt arbeid, ikke demontert /montert deler på bil før, ikke har utstyr, ikke har kunskap....?? Da BØR du vente på lakkeren så han kan hjelpe deg så du kan bli rettleda på en bra måte... om du VIL gjøre det selv... Ja da får du lese godt gjennom trådene som er sticky på toppen av Lakk og Karosseri... Begynn der.... For grunnarbeid på en bil handler ikke bare om å matte den blanke lakken... En Audi som du har er full av ting og tang som må fikses og legges fyller over før du kan ta den endelige siste finpussen. (Dette var en tanke til ALLE nybegynnere....) Ikke ALLTID smart å gjøre ting billings mulig..kiddie Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 vill anbefale 240 våtslip først så grunne og bruke 800 (evt 1000 om du skulle ha det finere)våtslip der etter^^ Grunne?? Man trenger fyller for å dekke over 240 riper.... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazzen Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 bead lock, han understreker dette med pris å tid hele tiden. å jeg skjønner han godt, for har jobbet endel med dette selv! å ting er DYRT, å ting tar TID! å skal man ha ting nesten 100% krever dette enda mer tid å penger! Siter VW BOBLE 56' Golf 1 83' GTI X Golf 1 83' C X Golf 3 93 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 sorry...:D DU bør holde deg til Automatiker yrke... Står ingenting i databladene om hva som er godt grunnarbeid eller ikke.... Å slipe med 400-500 føre lakking...NOT! 1000-1200 og vann med dagens elemdige vannmaling...:partyon: gjorde det i mine hvertfall. Sto hvilke papir som er anbefalt før påføring av produktet, og etter! Er vell sikkert forskjell på den nye vannmalingen og den gamle løsemiddellakken... Og en lakkerer jeg pratet med, sa at fyller våtslipes med p400 så 2k lakk.Men nå har jo forskjellige lakkerere forskjellige meninger også da... ok, skal ikke blande meg;D SORRY:P Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Escort Babe Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=) Siter This is the way bitches ride! http://www.effektlakk.no Våler 23-25 mai!!!!! =D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=) Så da mener du at etter EN slik jobb... Gjør oss her på forumet med en del erfaring, til tullinger som egentlig ikke VET noen ting...:hello: Om du ble skikkelig fornøyd... Ja, det sier vel ikke NOE om resultatet ble 100% eller ikke? Om du lar deg trekke på nå... så er det meningen... MYE ironi her...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ero Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 er sikkert like mange måter og slipe ned bil på som det finnes lakkverksteder, men 1200 og vann? nesten ingen lakkerere sliper med vann lenger.. 500 tørt som siste på hele deler med fyller, vannbase og klarlakk..da mener jeg med rondell og ikke for hånd. vannbasen er ikke så glad i ett alt for fint underlag, har snakket med et lakkverksted som faktisk har slipt ned med grovere papir , men da har de brukt non sanding før lakkering. Siter kjør hardt kjør stil kjør amrikansk bil!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audisb4 Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 her va det ca MANGE forskjellige meninger:P:jerkoff: men skal ha bilen 100 %,så skal heller spandere de kronene det koster og få det skikkelig gjort,så får eg heller øve meg på en annen bil:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=) atte.. du hoppa rett fra 240 til 1200? og hvorfor slipa du bort gammel lakk? ettersom den var tykk så må den ha vært fin å rettslipe etter... Jeg sluttsliper med 320 før nonsanding og 600-800 før base. med rondell såklart. har enda ikke hatt problemer med sliperiper og ettersynk ved bruk av vannløslig lakk... Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iamdrunk Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Altså, dårlig grunnarbeid fører som regel til MER jobb for oss som jobber med dette, det sparer man ikke penger på. Selvfølgelig så kan det jo gjøres og bli billigere for den som skal ha lakket bil, men da må man jaggu regne med at resultatet mest sannsynlig ikke blir som man vil. Uansett, min fremgangsmåte ved grunnarbeid er som følger: -Demontering av ting som ikke skal lakkes -Går rundt bilen og markerer småbulker -Pakker/maskerer opp bilen og det som ikke skal lakkes -Sliper over småbulkene/småsår med 240 (bare det området der bulken er, ikke hele bilen) -Sparkler over småbulkene/sårene -Klosser ned sparkelen med 240, evt 240 med sliperondell -Sliperondell og 320 over områdene som skal legges füller på -Så sliper jeg fülleren med rondell og 500 papir med en myk pad på rondellen -Kriker og kroker slipes ned med 500 eller klutes ned. Vil anbefale å la det siste være, altså füllersliping. Det kan du overlate til lakkereren, i værstefall vil han sikkert slipe den kjapt ned og legge ny füller på. Uansett så er det mange måter å gjøre dette på, dette var ihvertfall min fremgangsmåte. Siter kamikazeauto.no - import & custom work Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.