Gå til innhold

Skynd dere med godkjenning!

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange vet, blir det jo strengere vedr. godkjenning av ombygginger (iht. avgasskrav, m.m.).

 

B.T. kan i praksis kreve tüv måling av en bil som har fått en "uvanlig ombygging".

 

Nå når jeg fikk positivt svar på min søknad vedr. twinturbo, fikk jeg også følgende kommentar "utenfor" søknaden:

 

Det

har vært en del frem og tilbake når det gjelder avgassdokumentasjon, men inn til

videre kan vi på biler registrert frem til katalysatorkravet kom i 1989 vurdere å

godta en tilfredsstillende avgassmåling ved tomgang.

 

Yes, har dere en bil som er fra før 1989 og dere har planer om å godkjenne denne, anbefaler jeg å skrive en søknad asap. Så lenge søknaden er innvilget, så gjør det ingenting om det kommer nye regler før dere er klar for visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du påstå at FT i 240 går under her? eller er det kun snakk om r6TT eller v8TT osv?

 

Vegdirektoratet er opptatt av likebehandling ved motorombygging og har sent ut spesifisering av våre retningslinjer. De påpeker for at godkjenning til motorombygging skal kunne gis må motor med styring ikke på noen måte være "nedjustert" for å få frem en redusert effekt. Det vil altså si at det som skal godkjennes må være basert på en effektmåling i forhold til påmontert turbo samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres f.eks fra Volvo. I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter.

 

En annen sak er at det ved motorombygginger der det ikke benyttes originale motorstyringer, innsug og eksoskomponenter til aktuell motor skal avgass og støykrav dokumenteres. Kravet som skal tilfredsstilles er det som gjaldt i Norge det året bilen første gang ble registrert. (Se kjøretøyforskriften Kap. 24 og 25). Dette er de samme som EU eller ECE krav og skal måles i henhold til gjeldene EU-direktiv, dette medfører at på biler registrert fra midten av 70 tallet og nyere er vanlig CO måling ved tomgang som utføres av oss og de fleste godkjentente bilverksted ikke tilstrekkelig. Når det gjelder avgass skal det i stedet utføres en syklustest i henhold til det direktivet som gjelder for årsmodellen. Ved tvil om støykrav skal det utføres en kjørestøytest. Dette er det kun kompetente uavhengige laboratorier slik som TÜV, Dekra, RDW etc. som kan utføre. Pga. dagens miljøkrav vil trolig myndighetene påse at slike ting bli fulgt opp og håndhevet strengt.

 

Om du holder på med, eller skal ta en ombygging, anbefaler jeg å søke så snart som mulig.

 

Problemet er at alle er så "opptatt av miljø", som gjør at ombygginger blir vanskeligere og vanskeligere å godkjenne.

 

Det er jo litt ironisk i og med at en b19a forurenser sikkert 3 x mer enn en bil med datasprut, men datasprut er ikke lett å få godkjent, uten spesialmålinger, o.l. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher: kan du legge ut en mal på søknad du som ikke sov i norsk timene..??

 

Her er min originale søknad:

Søknad om ombygging av Volvo 242 DL

 

Søknaden gjelder endring av motor, gir og montasje av sportsfjærer.

Bilen det søkes om, har regnr: CC

Det er flere krav til godkjenning av motorbytte, som:

1. Tillatt total foraksellast må ikke overskrides (YV1 D3, vedlagt pdf: godkjente_endringer.pdf )

2. Dekk må ha riktig hastighetsindeks for den teoretiske toppfarten til kjøretøyet.

3. Tillatt maksimal-effekt fra fabrikant må ikke overskrides (YV1 D1, vedlagt pdf: godkjente_endringer.pdf ).

4. Det må godkjennes av fabrikant (vedlagt pdf fra Volvo Norge, godkjente_endringer.pdf)

 

• Volvo Norge, teknisk avd. Godkjenner alternative motorer, så lenge de punktene ovenfor blir opprettholdt. (Se vedlagt pdf fil, godkjente_endringer.pdf) Det aktuelle vedlegget er sendt fra Volvo Norge, til alle landets trafikkstasjoner.

 

Litt informasjon om motoren det søkes om:

Motoren som her søkes godkjenning av, er en motor fra Volvo 960.

Typebetegnelsen for motoren, er B6304FS og det er en 1994 modell motor.

Teknisk informasjon om motor: Se vedlagte filer: tt14799.pdf og cv14797.pdf (side 19-20 i sistnevnte)

• Effekt-nivået til motoren er på 204 hk og 267 Nm.

• Egenvekt av B6304FS, er ca. 20kg høyere enn den B19A har.

 

Avgass:

Motorbyttet baserer seg på å bruke fremre del av Volvo 960 sitt eksosanlegg, med tilhørende katalysator. Bakre del må fabrikeres av eksosdeler, mest sannsynligvis fra fabrikanten simons. Det vil bli benyttet samme dimmensjon rør, som Volvo 960 sitt originale eksosanlegg (2,5").

Øvrig avgass-informasjon om motoren: Se vedlagt fil ry14808.pdf

• Ved å beholde katalysator og original eksosrør-dimmensjon, beholder man original effekt på 204 hk og 267 Nm.

 

Motorfester:

Motoren vil benytte seg av de originale nedre motorfestene, som vanligvis brukes på B19A motoren.

Dette medfører at det ikke blir modifisering av traversen.

• Motorputene på Motorfestene, er av Diesel-type. (kraftigere enn vanlige motorputer, for å kompansere for ekstra vekt).

 

Gir og Girfeste:

Girkasse som vil bli montert, er original volvo 960 girkasse. (Automatkasse).

Teknisk informasjon: Se vedlagt fil ce14807.pdf

• Det vil bli benyttet volvo original girfeste, med 1986-modell Volvo 200-serie travers (umodifisert).

 

Effektkrav og godkjenning:

Ventilerte skiver er montert, som gir en godkjenning på opp til 220 hk og 275 Nm. (YV1 D1, vedlagt pdf: godkjente_endringer.pdf ).

B6304FS, vil med sine 204 hk og 267 Nm, ligge 14 hk og 8 Nm under maksimal tillatt effekt som godkjennes i volvo 200-serien (med ventilerte skiver).

 

Bremser:

Ventilerte skiver benyttes, som da gir godkjennings-grensen på 220 hk og 275 Nm, som nevnt ovenfor. (YV1 D1, vedlagt pdf: godkjente_endringer.pdf ).

 

Teoretisk toppfart og aktuell hastighetsindeks:

Volvo 960, har en toppfart på 209 km/t og det vil bli benyttet samme utveksling på bakaksling, så vel som det blir benyttet Volvo 960 girkasse.

Dette medfører at bilen får samme teoretiske topphastighet, som Volvo 960 3,0 har (209 km/t).

Teoretisk topphastighet på 209 km/t, krever dekk med hastighetsindeks: H

Sommerdekkene vil være: 225/45-ZR17 (hastighetsindeks på 240km/t og høyere, avvik: 0.5% i rulleomkrets)

Vinterdekkene på bilen, vil være markert med hastighetsindeks: H.

 

Volvo Norge, godkjenner maksimalt 5% avvik på rulleomkrets og dette er derfor med god margin innenfor lovlig måleområde.

 

Avstivning:

GT-Stag, fra fjærbein til torpedovegg vil bli benyttet, for å stive av karrosseriet.

Stabilisatorstaget på 19 mm fremme, vil bli byttet ut mot et kraftigere 24 mm stabilisatorstag fra Volvo 260.

• Volvo 260 stabilisatorstaget går både klar av bunnpanne, såvel som at det minsker krengning.

 

Tillatt foraksellast og egenvekt:

Totalvekt vil ikke overstige en "normal" 240, siden 2-dørs 240 (242) veier litt mindre enn 4- eller 5-dørs, såvel som at denne aktuelle bilen ikke har noe luksus-utstyr, som A/C, el. vinduer, etc.

Overstigning av tillatt foraksellast er ikke et aktuellt tema, siden B6304FS veier ca. 20 kg mer enn B19A.

 

Sportsfjæring:

Det vil bli montert Lesjöfors senkefjærer, med tüv godkjenning.

Støtdempere vil bli av typen Gule Koni Sport (Gass).

Bilen vil gjennomgå en firehjulskontroll etter montering av senkefjærer.

Tüv godkjenning: Se vedlagt ls40mm.pdf

• Både støtdempere og fjærer har tüv godkjenning til volvo 200-serie.

 

Avgifter, o.l:

• Bilen er 25 år gammel og f.reg. i Norge, så avgiftsøkning er derfor ikke aktuellt.

 

Oppsummering:

Med punktene ovenfor, kan jeg summere opp at alle krav fra Volvo Norge, teknisk avd., angående godkjenning av motorbytte blir oppfyllt (se vedlagt pdf).

Samtidig, vil motoren oppfylle de generelle avgass- og støy-krav fra 1980 med glans, siden det er en motor fra 1994, som monteres med katalysator.

 

Den siste søknaden min nå, for twinturbo, var en del anderledes..

Der drev jeg å fokuserte mest mulig på at eksosmanifoiler og turboer var originalt levert av volvo og at jeg ville bruke samme innsprøytningssystem, m.m. som jeg brukte ved godkjenning av r6 motoren. (pga. jeg var redd for å få negativt svar basert på avgass-usikkerheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra hvilke dato trer de "nye" reglene ikraft?

 

De er tredd i kraft, men pga. forvirring vil de en liten stund fremover vurdere å bruke tomgangsmålingen og ikke kreve mer av biler som ble levert uten kat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med min bil som er 90 mod? da blir d ikke noe problem å godkjenne fk motor? F motor orginalt!

 

Det går nok fint..

Men du klarer neppe å godkjenne feks s80t6 motor... selv om den er justert ned!! Derimot en N/A ombygget motor med turboer ettermontert, går ikke under samme krav, da de ikke har noe "originalt ladetrykk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke er nevnt, har volvo trukket inn godkjenningspapirene for vri8er og nå, en kompi osm jobber på volvo ringte volvo norge i dag å spurte, de sa at de papirene var ikke lenger gyldige, og de fraskreiv seg alt som hadde med dette å gjøre, men hva BT og evt tuv sa, det viste de ikke.. men skulle tro at sålenge en har papirene i hånd, og en gjør det som trengs, så skal vel la seg gjøre, såsant bilen ser orntlig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår