DaButcher Skrevet August 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 om det ikke er nevnt, har volvo trukket inn godkjenningspapirene for vri8er og nå, en kompi osm jobber på volvo ringte volvo norge i dag å spurte, de sa at de papirene var ikke lenger gyldige, og de fraskreiv seg alt som hadde med dette å gjøre, men hva BT og evt tuv sa, det viste de ikke.. men skulle tro at sålenge en har papirene i hånd, og en gjør det som trengs, så skal vel la seg gjøre, såsant bilen ser orntlig ut Ja, men det har aldri vært papirer for å godkjenne rekke-6 i volvo, men det viste seg å være mulig. Motortype/fabrikat er ikke vesentlig (i teorien), så lenge man ikke overstiger vekt, effekt og avgasskrav til bilen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenti Skrevet August 11, 2007 Rapporter Share Skrevet August 11, 2007 Hva med typegodkjenning da? har ikke det noe å si heller? Siter Volvo 740 TIC 88 Mod (solgt) Volvo 740/940 16V Tic (solgt) BMW 318 is Coupe (Solgt) VW Passat 1,9 TDI Highline (Til salgs) Volvo V90 T-4R (Ny bilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 11, 2007 Rapporter Share Skrevet August 11, 2007 Vegdirektoratet er opptatt av likebehandling ved motorombygging og har sent ut spesifisering av våre retningslinjer. De påpeker for at godkjenning til motorombygging skal kunne gis må motor med styring ikke på noen måte være "nedjustert" for å få frem en redusert effekt. Det vil altså si at det som skal godkjennes må være basert på en effektmåling i forhold til påmontert turbo samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres f.eks fra Volvo. I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter. Du kan jo drite langt i å komme inn under dette med to turboen på en 3 liters motor så du skal vere godt fornøyd ;) Men, på en annen side så er jo dette helt absurd. Dersom du bygger om bilen og setter ned i en ex. motor fra V70, 2.5 LT på 193hk så er jo de 193 hestene hentet ut på ex 0.5bar og dersom de skal basere seg på det trykket turboen er i stand til å er du jo lost in space. de kriminaliserer jo alle! de sier jo at ALLE har strupt ned motoren sin før de kommer på visning men det er jo ikke tilfelle? Men jeg gir faen, kjøper en veteran 240 og bygger den om med alt fra en 93modell og så er det ikke noe problem lenger ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboTony Skrevet August 12, 2007 Rapporter Share Skrevet August 12, 2007 ja hmmm... men vis det ikke blir lov til og godkjenne volvo 240 med vri8'er fram over, vis det blir slikt da blir bilen min litt mer i verdi vel. :) Siter -- Har 242 med V8-- Prosjekt -- volvo 242L -- --X volvo 240 Turbo-- --X volvo 142-- *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet August 12, 2007 Rapporter Share Skrevet August 12, 2007 Du kan jo drite langt i å komme inn under dette med to turboen på en 3 liters motor så du skal vere godt fornøyd ;) Men, på en annen side så er jo dette helt absurd. Dersom du bygger om bilen og setter ned i en ex. motor fra V70, 2.5 LT på 193hk så er jo de 193 hestene hentet ut på ex 0.5bar og dersom de skal basere seg på det trykket turboen er i stand til å er du jo lost in space. de kriminaliserer jo alle! de sier jo at ALLE har strupt ned motoren sin før de kommer på visning men det er jo ikke tilfelle? Men jeg gir faen, kjøper en veteran 240 og bygger den om med alt fra en 93modell og så er det ikke noe problem lenger ;) Altså, jeg skulle tro at det de mener med "maksimalt arbeidstrykk" er det maksimale trykket den motoren har originalt. Så for f.eks. en v70 2,4LT er maksimalt arbeidstrykk 0,5 bar, fordi det er dette turboen "arbeider" på originalt. Blir jo helt tullsprøyt hvis de skal skru opp ladetrykket til det maksimale motoren klarer. Da stemmer jo ingenting i forhold til originalpapirene. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet August 12, 2007 Rapporter Share Skrevet August 12, 2007 når jeg godkjente bilen min så bare lo dem av avgassen i hvertfall, den var langt over men dem tok det altså ikke så tungt.. Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xwewit Skrevet August 13, 2007 Rapporter Share Skrevet August 13, 2007 Noen som har den linken til volvo der alt av godkjenning til volvo 2,3,7,9 duet pv osv står.Var jo på mange sider den. Finner ikke tak i den lenger. Siter Perfekt som en veltrimmet Volvo. BMW, også kalt nybegynnerfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet August 13, 2007 Rapporter Share Skrevet August 13, 2007 Noen som har den linken til volvo der alt av godkjenning til volvo 2,3,7,9 duet pv osv står.Var jo på mange sider den. Finner ikke tak i den lenger. Her er'n :) http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/CAB22732-5971-45F2-8BC3-46F06BBB2957/0/godkjenteproduktendringer.pdf Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BloOdHaRrY 242eigar Skrevet August 13, 2007 Rapporter Share Skrevet August 13, 2007 med en test på rullende landeveg (hjå naf feks.) kor resultatet viser effekt på under 220hk vil ikkje dette vere god nok dokumentasjon for effekten? sjølv med nedjustert ladetrykk? kossn i alle daga ska du klara å få godkjent denna twinturbo motorn? klarer du da bør vel eg få godkjent min b234f m 16t turbo vel...? Siter volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;) volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død volvo 940/s90 - my blue pearl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 hvem er det man kontakter når det gjelder ombygging finner ikke noe mailadresse på sia dems osv, det jeg også lurer på er om jeg kan kalle det for en reperasjon hvis den forige motorn tok kvelden? Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berttheman Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 Har ein kompiss med ein 242 som er taksenket like mye som Bertone er. Hvordan vil det bli og få godkjent det da? Vi har begge hver sin 242 som vi har planer om turbo motor i. Er så att ein må søke da også sjøl om motoren ikke er mer enn 182 hk? Siter 02 Bmw 520 iat Msport, 96 mod Bmw 5xx e34 90 mod Chevy Suburban(solgt),00 mod Bmw 523iat(solgt),81 mod Volvo 242(solgt),64 mod Volvo Amazon(solgt),65 mod Volvo Amazon HGV(solgt),88 mod Bmw 520i e34(solgt). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 var en del nye svar her. 1) om du bytter motor til samme type som var i bilen originalt, så regnes ikke dette som ombygging. 2) om du ettermonterer turboer på en motor, regnes dette som ombygging og da er det effekten man har (fra naf gjerne) som er gjeldende. 3) om du har en turbomotor som var levert med turbo (feks fra s80t6), så er det den originale eller den nåværende effekten som er gjeldende for godkjenning (selvsagt den av de som er høyest!). Ellers, vedr. taksenking, så har vel vegvesenet krevd at man skal ha godkjenning på arbeidet fra et godkjent karrosseriverksted. (de må gå god for bilen). Når man viser bilen, må alt være på stell, selvsagt. Jeg har også opplevd at om du søker om å montere feks b230ft/fk i 240, så får du ikke krav om effektmåling (man skriver jo i søknaden at hk og nm er innenfor det volvo godkjenner). Skal du derimot ha en turbokonvertert N/A motor, som feks. 16v + t, så må man nok ha effektmåling. Håper jeg svarte alle nå. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg