Gå til innhold

Kjøleveskenivå synker etter reg.reim bytte

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg byttet registerreim+VANNPUMPE i juli i Gøteborg. Men etter det har jeg fylt på kjøleveske heletiden. Kjøleveskenivået synker heletiden og er på grensen til min ofte.

Noen ganger under min merket også. Jeg sjekker hver jævla dag nå. Irriterende + farlig for motor også tror jeg.

 

Vet dere hva som er prob?

En som mente at vannpumpa kanskje ikke er skrudd skikkelig eller noe....

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ei, takk for svar til alle. zanta : Se min sign.

 

Jeg var i Tyskland nå med bilen og har ihvertfall fylt inn med 50liter med vann.

I Tyskland har de faen ikke kjøleveske i bensinstasjonene, så jeg måtte bruke vann.

Kjøpte noe som ligna på kjøleveske(10liter tank), men så sto det" Only for SCP motors".

Vet ikke hva SCP er for noe, så jeg lot være å bruke det.

 

Viste bilen til en VW mekaniker på Bielefeld, han sjekket litt i motorrommet og så at vannet IKKE kom tilbake fra motoren via den tynne slangen som går inni i kjøleveskebeholderen eller noe. Men de hadde ikke tid til å fixe på dagen, og jeg måtte kjøre videre...

 

Han mente at vannpumpa ikke fungere som det skal/ ikke har blitt byttet.

 

Det var jævlig slitsomt, måtte etterfylle ofte. På veien tilbake kjørte jeg 10-20 min i 180/190 km/t og plutselig så lyste varsellampa for kjæøeveske. Stoppet bilen ved Autobahn og sjekket litt. Ingen vann var å finne i kjøleveske-beholderen , tross at jeg hadde fylt på 1 time tidligere. Åpnet lokket forsiktig, da kom det DAMP ut fra et sted på bunnen av kjøleveske-beholderen. Det kom veldig mye damp i ca 4-5min. Hadde ikke noe valg og jeg ventet bare til alt var over og åpnet lokket helt og fylte inn med ca 5liter med vann.!!

Etter det kjørte jeg ikke mer enn 120km/t hjem smile.gif Da var det en del kjølevann som måtte fylles inn også....

 

Men, sjekka olja flere ganger, ser svart ut. Etter fylte ca 0.5l olje også, det er vel normalt.

 

Men nå har jeg kjørt med vann i kjølesystemet ca 3500KM helt til jeg kom til Danmark, da jeg endelig fant det røde frostveska til VW på Statoil der...

fylte litt av den...

Jeg klarer ikke å se noen lekkaskjer i motorrommet, har sjekket et par ganger under turen.

Men jeg har brukt BARE vann under heleturen pga at det måtte fylles inn heletiden, et det FARLIG? Noe jeg må gjøre nå? Nå har jeg jo blandet inn litt VW froskveske(rød) da....

 

 

Må man skur ut vannpumpa for å sjekke, og er det vanskelig å gjøre det?

 

Edit:

Glemte forresten å skrive at under Tyskland turen så stoppet jeg på bensinstasjon for å etterfylle kjølevæske. Da så jeg hvit tørket pulver som lå rundt kjøleveskebeholderen. Hvor kom dette fra? Lurte fælt på det :(

Helte litt vann over og alt forsvant.

 

Er det vanlig at det lille hullet under kjøleveskebeholderen er litt funktig og når jeg kjenner etter med finger så er det noen vanndråper der?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bruke vann går fint så lenge det ikke er under frysetemperatur ute:) går iallefall bra nå når den bruker vann. gjør det samme på mercedesen, har problemer med litt utett radiator.

kjølevæska beskytter mot korrosjon i systemet, så anbefaler å fylle på skikkelig kjølevæske som er anbefalt når du har fått fiksa problemet:)

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket bilen og med andre vedr problemet.

 

Fant INGEN tegn til lekkasje av vann i motorrommet, mens det likevel forsvant vann fra beholderen selv etter liten kjøretur.

 

Leste på passatworld.com at det kunne være lekkasje nederst ved radiator på passasjer side. Skrudde av dekslet under hjulbuen og sjekket, ingen tegn til lekk der heller.

 

Merket at diesel forbruket har steget til nesten litt under dobbelt.

En mekaniker mener(+ en person som vet en del om biler) at siden det ikke er noe synlig lekk og heller ikke vann via eksos, så må det være toppen som må repareres.

 

Det høres veldig riktig ut for meg etter all sjekking etc.

 

Her er min kjølesystem luftehistorie:

Leste om hvordan man lufter kjølesystemet og tenkte jeg skulle prøve det :)

Igår kveld tok jeg bilen og kjørte uten lokket på kjøleveskebeholderen. Kjørte forsiktig over fartsdump osv, men bare etter 500m, fikk advarsel lys for kjølevæske, stoppet jeg og sjekket, og så at vannet hadde sprutet ut.... fylte og dro hjem igjen.

 

Tenkte jeg skal prøve idag også. Dro med lokket av helt ned til byen, ca 10min, så

lyste varsellampen, åpnet panseret og så at vannet hadde sprutet ut til de tykke slagene som går til motoren....

 

Ikke mer lufting på bilen til problemet er fixa!!!!! Mislykka som faen :no:

 

Forresten: Jeg kjøpte bilen i juni, fra forhandler, har jeg fortsatt garanti ??

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket bilen og med andre vedr problemet.

 

Fant INGEN tegn til lekkasje av vann i motorrommet, mens det likevel forsvant vann fra beholderen selv etter liten kjøretur.

 

Leste på passatworld.com at det kunne være lekkasje nederst ved radiator på passasjer side. Skrudde av dekslet under hjulbuen og sjekket, ingen tegn til lekk der heller.

 

Merket at diesel forbruket har steget til nesten litt under dobbelt.

En mekaniker mener(+ en person som vet en del om biler) at siden det ikke er noe synlig lekk og heller ikke vann via eksos, så må det være toppen som må repareres.

 

Det høres veldig riktig ut for meg etter all sjekking etc.

 

Her er min kjølesystem luftehistorie:

Leste om hvordan man lufter kjølesystemet og tenkte jeg skulle prøve det :)

Igår kveld tok jeg bilen og kjørte uten lokket på kjøleveskebeholderen. Kjørte forsiktig over fartsdump osv, men bare etter 500m, fikk advarsel lys for kjølevæske, stoppet jeg og sjekket, og så at vannet hadde sprutet ut.... fylte og dro hjem igjen.

 

Tenkte jeg skal prøve idag også. Dro med lokket av helt ned til byen, ca 10min, så

lyste varsellampen, åpnet panseret og så at vannet hadde sprutet ut til de tykke slagene som går til motoren....

 

Ikke mer lufting på bilen til problemet er fixa!!!!! Mislykka som faen :no:

 

Forresten: Jeg kjøpte bilen i juni, fra forhandler, har jeg fortsatt garanti ??

 

Hvem/Hvor i all verden har du funnet ut at du skal lufte kjølesystemet med å kjøre uten lokk på ekspansjonstanken? Da damper alt ut ganske fort. Dette er det dummeste jeg har hørt. Kjølesystemet på disse bilene luftes ved at du løsner den ene kjølevannsslangen (er merket) som går inn til varmeapparated og drar av slangen til luftehullet i slangen er utforbi stussen. Så fyller du på kjølevæske mens motoren går inntil det kommer kjølevann ut luftehullet. Så er det bare å sette alt på plass. Jeg har aldri luftet kjølesystemet på min -99 passat når jeg har byttet kjølevæske og dette har ikke vært noe problem.

 

Som et siste lite tips:

Jeg hadde noenlunde samme problemet på min forige passat (-95) hvor vannet også forsvant fort uten spor av hvor det ble av. Problemet var da at pakningen innforbi lokket til ekspansjonstanken hadde hoppet ut av sporet sitt slik at alt vannet dampet ut derfra. Mulig det ikke er verre enn dette på din? Sjekk ekspansjonstanken for sprekker og pakningen i lokket. Bruk hånden og sjekk om du kan kjenne damp rundt lokket/tanken når motoren går på tomgang med driftsvarm motor :)

 

P.S.

Jeg fant tråden din på amotor.no. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt ny ekspansjonstank + lokk fra en nettsjappe (ikke så dyrt) før jeg hadde begynt å bruke tid og penger på å sjekke ut toppen. Eventuelt dra innom en hugger å røske med deg en slik tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, det kom hvit røyk da jeg sjekket motorommet for lekkasjer. Gasset på kraftig for å teste, og da tror jeg det kom hvit røyk.

 

Hvis alt er normalt, skal eksos være svart??

 

Hvit røyk tyder på vann ;)

Men når den bruker såpass mye vann så tror jeg det hadde blitt kraftig, hvit røyk hele tiden..

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår