Gå til innhold

Kjøleveskenivå synker etter reg.reim bytte

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

OK. Jeg skal virkelig prøve det beinet1 skriver.

 

Jeg leste her eller på diskusjon.no, og på http://www.passatworld.com om hvordan man lufter kjølesystemet....

link : http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=223301&highlight=coolant+bleeding

 

der sto det:

1. Remove coolant cap and leave it in your car (so you don't lose it).

 

2. Drive around for about 10 minutes so the coolant gets heated up,

try to drive up and down some steep hills so as to dislodge any

air bubbles.

 

3. after 10 mins. or so, put the cap back on... this will help create

a vacuum and hopefully dislodge more air bubbles.

 

Try doing this over the course of two days as many times as possible.

If this doesn't work you probably have a stuck thermostat as others noted.

 

 

 

Men det er noe som ikke stemmer med beholderen også. Lokket er heller ikke så tight så skru inn lenger. Skal dra ut og sjekke med en gang nå jeg :)

Har ikke kjørt bilen heledagen. skal ikke før jeg finner ut av prob. Har egentlig tenkt å levere på mandag til en mekaniker, men tror jeg venter til jeg finner ut litt mer først.

 

 

EDIT: Var ute og sjekket lokket på eks.tanken. Den svarte pakningen som sitter rundt et svart rund sak var helt fin. Prøvde å dra den litt ut, og den var stram. Skrudde tilbake og lokket satt veldig tight og bra. Men når jeg åpnet lokket hørte jeg masse luft som kom ut, tross at bilen har stått stille siden igår!!! Tror lite på at det kan være noe med eks.tanken. Så det ser dyrt ut likevel da.

Noen som vet hvor man kan kjøpe eks.tank + lokk på nettet?

 

Beint1: Skjønte ikke helt beskrivelsen din vedr lufting. Kunne du skrevet litt nøye for meg? Så skal jeg prøve å lufte imorra: Teste dette før bilen leveres for 5-6000 kr service. jeg tror det er mye luft i systemet som lager mye av prob. Men det er jo bare noe jeg tror da...

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skomleste bare fort igjennom.

OM motoren bruker så mye kjølevæske, uten tegn til lekkasje utvendig, så må den væska gå en annen plass. Men da burde du ha problemer med varme eller kun kaldluft eller overoppheting om det var toppen/vannpumpa.

 

Dette kan ikke være noe problem å finne ut av.

Har du sjekket hele motoren for lekkasje? er det vanndam under bilen når den har stått lenge/gått på tomgang? avleiring noen plass?? rødt/hvitt pulver? som rundt eks.tanken, men dette er jo bare for at det har sprutet over.

Få heller trykktestet kjøleanlegget ditt.

Evnt. om du får tak i vaccum suger.. Suger all lufta ut av kjøleanlegget og fyller på med væske.

Få noen til å se på dette fort og ikke driv fyll på litersvis av væske uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg skal virkelig prøve det beinet1 skriver.

 

Jeg leste her eller på diskusjon.no, og på http://www.passatworld.com om hvordan man lufter kjølesystemet....

link : http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=223301&highlight=coolant+bleeding

 

der sto det:

1. Remove coolant cap and leave it in your car (so you don't lose it).

 

2. Drive around for about 10 minutes so the coolant gets heated up,

try to drive up and down some steep hills so as to dislodge any

air bubbles.

 

3. after 10 mins. or so, put the cap back on... this will help create

a vacuum and hopefully dislodge more air bubbles.

 

Try doing this over the course of two days as many times as possible.

If this doesn't work you probably have a stuck thermostat as others noted.

 

 

 

Men det er noe som ikke stemmer med beholderen også. Lokket er heller ikke så tight så skru inn lenger. Skal dra ut og sjekke med en gang nå jeg :)

Har ikke kjørt bilen heledagen. skal ikke før jeg finner ut av prob. Har egentlig tenkt å levere på mandag til en mekaniker, men tror jeg venter til jeg finner ut litt mer først.

 

 

EDIT: Var ute og sjekket lokket på eks.tanken. Den svarte pakningen som sitter rundt et svart rund sak var helt fin. Prøvde å dra den litt ut, og den var stram. Skrudde tilbake og lokket satt veldig tight og bra. Men når jeg åpnet lokket hørte jeg masse luft som kom ut, tross at bilen har stått stille siden igår!!! Tror lite på at det kan være noe med eks.tanken. Så det ser dyrt ut likevel da.

Noen som vet hvor man kan kjøpe eks.tank + lokk på nettet?

 

Beint1: Skjønte ikke helt beskrivelsen din vedr lufting. Kunne du skrevet litt nøye for meg? Så skal jeg prøve å lufte imorra: Teste dette før bilen leveres for 5-6000 kr service. jeg tror det er mye luft i systemet som lager mye av prob. Men det er jo bare noe jeg tror da...

 

Metoden jeg beskriver er den som er nevnt i haynesmanualen, kanskje litt vanskelig å beskrive her. Husk at det som er nevnt i dette forumet + forumet på passatworld er skrevet av "mannen i gata" slik at en ikke må ta alt som fast fisk. Å kjøre rundt uten lokk på ekspansjonstanken er ikke lurt da all kjølevæsken damper vekk.

 

Haynes sin fremgangsmåte:

 

- det går to slanger igjennom torpedoveggen til varmeapparatet. Den ene har et lite hull som er merket.

- Slangen med hullet løses slik at hullet er dratt forbi stussen.

- Fyll på vann, start motoren og fyll på vann til det renner ut hullet.

- Sett slangen tilbake på plass

- Fyll opp til max og sett på lokket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet1: Takk'a. Jeg skal prøve dette.

 

EDIT: Sjekket litt i motorrommet nå, det går 2 slanger til torpedoveggen, relativt tynne slanger. Den ene går fra motoren, og denne er festet til motoren med 3 stk tynne strømkabler ser det ut som.. Den andre kommer jo fra en forbindelse hvor det er koblet inn med 2 slanger, hvor den ene er koblet til rett over oljefilteret....denne kan ikke ha noe med kjølevann å gjøre?

 

Fant INGEN "hull" på hverken den eller eller andre.

 

Sjekket olja nå, etter at bilen har stått stille i 2 dager. Olja ser helt fin og svart ut. Har heller ikke steget i nivå.

Hvis det er prob med toppen, er det 100% at vannet går i oljen?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet1: Takk'a. Jeg skal prøve dette.

 

EDIT: Sjekket litt i motorrommet nå, det går 2 slanger til torpedoveggen, relativt tynne slanger. Den ene går fra motoren, og denne er festet til motoren med 3 stk tynne strømkabler ser det ut som.. Den andre kommer jo fra en forbindelse hvor det er koblet inn med 2 slanger, hvor den ene er koblet til rett over oljefilteret....denne kan ikke ha noe med kjølevann å gjøre?

 

Fant INGEN "hull" på hverken den eller eller andre.

 

Sjekket olja nå, etter at bilen har stått stille i 2 dager. Olja ser helt fin og svart ut. Har heller ikke steget i nivå.

Hvis det er prob med toppen, er det 100% at vannet går i oljen?

 

 

Hei igjen!

 

Må innrømme at husken ikke alltid er like god. Jeg glemte å nevne at disse to slangene er dekket av en plastikkbelg ved siden av batteriet. Dra denne av helt inne ved torpedoveggen så skal du komme til slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet1: Stemmer, de to slangene jeg så gikk nemlig inn i en plastikkbelg som lå ved batteriet. Skal prøve å ta ut denne plastkkbelgen og se om jeg kan se noen hull på en av de slangene.

Takker!!!

 

Starta bilen nå for å flytte litt bare, så etter 2 min sto diesel forbruket på 23L/100km på kjørecomputeren. Her er det noe alvorlig gærnt!! Så mye diesel som må til for å drive en kald motor på tomgang!! Vanligvis pleier det å være på rundt 10-15l når motoren er helt kald....

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet1: Stemmer, de to slangene jeg så gikk nemlig inn i en plastikkbelg som lå ved batteriet. Skal prøve å ta ut denne plastkkbelgen og se om jeg kan se noen hull på en av de slangene.

Takker!!!

 

Starta bilen nå for å flytte litt bare, så etter 2 min sto diesel forbruket på 23L/100km på kjørecomputeren. Her er det noe alvorlig gærnt!! Så mye diesel som må til for å drive en kald motor på tomgang!! Vanligvis pleier det å være på rundt 10-15l når motoren er helt kald....

 

Hei Igjen!

 

For å få slutt på den totale forvirring, så åpnet jeg haynesboka idag for å sjekke lufteprosedyren. Den er som følger:

 

- Løsne slangen slik at luftehullet er utforbi stussen( nevnt over)

- løsne ekspansjonstanken og løft denne opp slik at denne er høyeste punkt under påfylling, ca 10 cm opp.

Fyll på til det renner vann ut luftehullet, sett slangen på plass og sett ekspansjonstanken tilbake på plass. Motoren skal ikke være igang under lufteopperasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takker! Skal dra ut og sjekke dette snart

Men takk igjen for hjelpen din!

 

 

Hei Igjen!

 

For å få slutt på den totale forvirring, så åpnet jeg haynesboka idag for å sjekke lufteprosedyren. Den er som følger:

 

- Løsne slangen slik at luftehullet er utforbi stussen( nevnt over)

- løsne ekspansjonstanken og løft denne opp slik at denne er høyeste punkt under påfylling, ca 10 cm opp.

Fyll på til det renner vann ut luftehullet, sett slangen på plass og sett ekspansjonstanken tilbake på plass. Motoren skal ikke være igang under lufteopperasjonen :)

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg endelig det hullet for å lufte...

Men det var jævlig vanskelig å dra slangen litt ut for å komme til selve hullet, sto der og dro som faen, virker som det er ikke blitt rørt på LENGE så det sitter godt fast i røret som kommer ut av torpedoveggen.. Men jeg fikk dratt litt ut tror jeg, men ikke mye.

Så skrudde jeg ut kjølevæske tanken og løftet litt høyre og fylte fullt. Så prøvde jeg å dra litt mer i slangen , OG DA plutselig hørte jeg masse luft som kom ut...tenker vel all luft er ute nå!

 

Starta bilen og resatte kjørecomputeren og kjørte en tur i ca 45min. Dieselforbruket er tilbake til normal nivå nå, ligger på under 5.5. Etter 30 min sjekka jeg kjølevæska, den lå på rett under min. Jeg tror at den plassen lufta tok i systemet, må vel fylles med vann, så det kanskje vil synke litt?? Har jeg rett?

 

Forresten: det var "hvit pulver" rundt gummidekselet som dekket de to rørene som kommer ut av torpedoveggen og kobles til de to slangene fra motorrommet....var litt rundt luftehullet ogsp...hvor kommer dette fra? Prøvde å skrape litt, da forsvant de lett.

Må vel sjekke kjølevæske videre nå, men jeg har lite håp om at prob er borte.

 

INFO: Testet klimaanlegget, både kald og varm luft fungerte perfekt 5 etter at jeg hadde starta bilen.

 

MEN: kan jeg kjøre bilen rolig? Eller må jeg parkere?

 

Beinet1: Takk SÅ MYE!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå fant jeg endelig det hullet for å lufte...

Men det var jævlig vanskelig å dra slangen litt ut for å komme til selve hullet, sto der og dro som faen, virker som det er ikke blitt rørt på LENGE så det sitter godt fast i røret som kommer ut av torpedoveggen.. Men jeg fikk dratt litt ut tror jeg, men ikke mye.

Så skrudde jeg ut kjølevæske tanken og løftet litt høyre og fylte fullt. Så prøvde jeg å dra litt mer i slangen , OG DA plutselig hørte jeg masse luft som kom ut...tenker vel all luft er ute nå!

 

Starta bilen og resatte kjørecomputeren og kjørte en tur i ca 45min. Dieselforbruket er tilbake til normal nivå nå, ligger på under 5.5. Etter 30 min sjekka jeg kjølevæska, den lå på rett under min. Jeg tror at den plassen lufta tok i systemet, må vel fylles med vann, så det kanskje vil synke litt?? Har jeg rett?

 

Forresten: det var "hvit pulver" rundt gummidekselet som dekket de to rørene som kommer ut av torpedoveggen og kobles til de to slangene fra motorrommet....var litt rundt luftehullet ogsp...hvor kommer dette fra? Prøvde å skrape litt, da forsvant de lett.

Må vel sjekke kjølevæske videre nå, men jeg har lite håp om at prob er borte.

 

INFO: Testet klimaanlegget, både kald og varm luft fungerte perfekt 5 etter at jeg hadde starta bilen.

 

MEN: kan jeg kjøre bilen rolig? Eller må jeg parkere?

 

Beinet1: Takk SÅ MYE!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå fant jeg endelig det hullet for å lufte...

Men det var jævlig vanskelig å dra slangen litt ut for å komme til selve hullet, sto der og dro som faen, virker som det er ikke blitt rørt på LENGE så det sitter godt fast i røret som kommer ut av torpedoveggen.. Men jeg fikk dratt litt ut tror jeg, men ikke mye.

Så skrudde jeg ut kjølevæske tanken og løftet litt høyre og fylte fullt. Så prøvde jeg å dra litt mer i slangen , OG DA plutselig hørte jeg masse luft som kom ut...tenker vel all luft er ute nå!

 

Starta bilen og resatte kjørecomputeren og kjørte en tur i ca 45min. Dieselforbruket er tilbake til normal nivå nå, ligger på under 5.5. Etter 30 min sjekka jeg kjølevæska, den lå på rett under min. Jeg tror at den plassen lufta tok i systemet, må vel fylles med vann, så det kanskje vil synke litt?? Har jeg rett?

 

Forresten: det var "hvit pulver" rundt gummidekselet som dekket de to rørene som kommer ut av torpedoveggen og kobles til de to slangene fra motorrommet....var litt rundt luftehullet ogsp...hvor kommer dette fra? Prøvde å skrape litt, da forsvant de lett.

Må vel sjekke kjølevæske videre nå, men jeg har lite håp om at prob er borte.

 

INFO: Testet klimaanlegget, både kald og varm luft fungerte perfekt 5 etter at jeg hadde starta bilen.

 

MEN: kan jeg kjøre bilen rolig? Eller må jeg parkere?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare kjøre rolig med bilen og holde et øye med nivået og se om ting endrer seg. Er du heldig, så var det dette som skulle til for å få ting i orden.

 

En pleier å måtte fylle litt vann etter at bilen har vært varmkjørt etter et kjølevannsbytte siden det alltid er litt luft i systemet som kommer ut. Åpning av lokket og etterfylling gjøres kun når motoren er KALD! Ellers så kan du risikere at vannet fosser ut av tanken slik at du får luft i systemet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for svarene!

 

Håper selvsagt det ikke er verre enn det, men forventer det verste, nemlig toppen.

 

Kjørte rolig idag til et verksted på Ulven og deretter til Blindern, hvor bilen står parkert. Sjekker nivået før start og etter stopp av bilen.

 

Jeg tror jeg skal lufte igjen idag siden jeg har åpnet lokket ved varm motor.

 

 

Et spm til: Når man lufter systemet, må lokket til tanken være skrudd igjen eller åpen?

 

Jeg vil gjøre det 100% riktig idag!

 

Takk igjen!

 

Du får bare kjøre rolig med bilen og holde et øye med nivået og se om ting endrer seg. Er du heldig, så var det dette som skulle til for å få ting i orden.

 

En pleier å måtte fylle litt vann etter at bilen har vært varmkjørt etter et kjølevannsbytte siden det alltid er litt luft i systemet som kommer ut. Åpning av lokket og etterfylling gjøres kun når motoren er KALD! Ellers så kan du risikere at vannet fosser ut av tanken slik at du får luft i systemet igjen.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår