Gå til innhold

Bygge subbkasse til Emphaser 12SPL-X4

Ranger emnet


suicide666

Anbefalte innlegg

God kveld;)

 

Skal som sagt til å bygge meg en kasse til min ny innkjøpte subb.

 

Her har dere en link til Emphaser, dere må bladde dere fram til subben selv da det er Flash side. Products/Woofer/E12SPL-X4-12"

 

http://www.emphaser.com

 

evnt: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=933494%20&cart_id=

 

Har en del thiele small parametre som jeg fører opp:

 

Qts: 0,57

Vas: 23,8l

Qes:0,63

Qms: 5,6

Fs:35,8 Hz

Mms:304,5 g

Re: 2x1,85

Sd: 510 cm2

Vd: 1785cm3

Le: 2,36mH

Xmax: 17,5 mm

Følsomhet 84,2db

 

Kommer til å bruke 22mm spon, avstivning og dobbel frontbaffel tenker jeg. Hva tror dere om det?

 

I manualen til subben annbefaler de å bruke 1 bassrør på 4" 28cm langt, for å få Low Bass. Og kasse på 65liter. Altså tune lavt, men hvilken tuning blir dette?

 

Og En kasse på 60liter med 2x4" porter som er 25cm lange for å få høy SPL.

Og hvilken tuning blir så dette?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg hadde tenkt å bygge med slisse port, så da blir annbefalingene vanskelig å følge. :wonder:

 

Om jeg pakker parametrene mine inn i Caad 4.1 vil det resultatet fungere bra i en bil, da det programmet er beregnet for inne bruk?:well:

 

Forsterkeren jeg skal bruke er foreløbig en Helix Dark Blue 1000.2, som for tiden er sendt inn til reparasjon hos Ice Audio da bare en kanal fungerte. Kommer til å kjøre en kanal per spole, altså 2 ohm last per kanal.

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld;)

 

Skal som sagt til å bygge meg en kasse til min ny innkjøpte subb.

 

Her har dere en link til Emphaser, dere må bladde dere fram til subben selv da det er Flash side. Products/Woofer/E12SPL-X4-12"

 

http://www.emphaser.com

 

evnt: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=933494%20&cart_id=

 

Har en del thiele small parametre som jeg fører opp:

 

Qts: 0,57

Vas: 23,8l

Qes:0,63

Qms: 5,6

Fs:35,8 Hz

Mms:304,5 g

Re: 2x1,85

Sd: 510 cm2

Vd: 1785cm3

Le: 2,36mH

Xmax: 17,5 mm

Følsomhet 84,2db

 

Kommer til å bruke 22mm spon, avstivning og dobbel frontbaffel tenker jeg. Hva tror dere om det?

 

I manualen til subben annbefaler de å bruke 1 bassrør på 4" 28cm langt, for å få Low Bass. Og kasse på 65liter. Altså tune lavt, men hvilken tuning blir dette?

 

Og En kasse på 60liter med 2x4" porter som er 25cm lange for å få høy SPL.

Og hvilken tuning blir så dette?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg hadde tenkt å bygge med slisse port, så da blir annbefalingene vanskelig å følge. :wonder:

 

Om jeg pakker parametrene mine inn i Caad 4.1 vil det resultatet fungere bra i en bil, da det programmet er beregnet for inne bruk?:well:

 

Forsterkeren jeg skal bruke er foreløbig en Helix Dark Blue 1000.2, som for tiden er sendt inn til reparasjon hos Ice Audio da bare en kanal fungerte. Kommer til å kjøre en kanal per spole, altså 2 ohm last per kanal.

 

 

Det programet funker bra til bil, men du godtar bare en annen tuning.

 

Passe tuning er en god topp fra 50Hz, med - 3DB ved ca 35 - 40Hz da spiller det dypt i bil.

 

Slisse port tilsvarende 2 X 4" X 25 bli: Ved bruk av inv. kasse bredde 31,32cm så skal sliss åpningen bli 7,4cm og full bredde. Og selvsagt 25cm lang (inn i kassa)

 

Gad ikke å mate PM. så tuningen vet jeg ikke, blei seint for meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå prøvd å skrive inn de parametrene jeg har inn i Caad 4.1, mn får ikke ut noe fornuftig. Caad godtar ikke at subben har en Vd på 1785cm3, det virker som om den finner på noe selv ut fra de parametrene jeg har skrevet tidligere eller noe, så gidder ikke mer av Caad..

 

Så er det noen der ute som kan hjelpe meg med det? Kunne kanskje ha prøvd å skrevet inn dette i Caad eller lignende kasse programmer?

Evt. gi meg en link til andre programmer?

Skal prøve meg på Win ISD nå å se om det fungerer..

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caad godtar ikke at subben har en Vd på 1785cm3, det virker som om den finner på noe selv ut fra de parametrene jeg har skrevet tidligere eller noe, så gidder ikke mer av Caad..

 

 

det er jo ett regne stykke av membraareal, og X-max og Effekt mener jeg å huske.

 

Godtar ikke Caad dette, så er ikke slaglengden stor nok i forhold til membraareal til å klare å flytte så mye luft.

 

Er dette en 20" subb med 50mm slag lengde eller noe??

 

For en 12" må vel ha slaglende på 70mm for å komme over 1000cm3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en 12 tommer da, og den har en slaglengde på 35mm altså xmax på 17,5...Og om man tar det effektive arealet på subben og ganger med slaglengden får man:

 

510cm2 x 3,5cm = 1785cm3 så jeg forstår ikke hvorfor dette skal være feil?

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en 12 tommer da, og den har en slaglengde på 35mm altså xmax på 17,5...Og om man tar det effektive arealet på subben og ganger med slaglengden får man:

 

510cm2 x 3,5cm = 1785cm3 så jeg forstår ikke hvorfor dette skal være feil?

 

Vel, jeg har aldri vært borti andre suber en kan regne det ut slik.

 

Men jeg har ikke sett alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår