Gå til innhold

Noen spørsmål om B234 blokka

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

Hei, d som e planen min er jo å få t ein 16V maskin om t turbo, men lurer på hvilke blokk eg ska bruke, hører at B234 blokka tåler så lite, (hvilke effekt er rundt smertegrensa på blokka?) pga legeringa, men med tanke på at d e ein smule vanskli å få olje trykke opp i toppen, på ein B230 blokk så er d vell noe lettere å bygge ei B234 blokk heller.

 

såe?

 

Med ein original B234? kan eg bygge denne om til turbo me dei løfterene i toppen? og beholde olje trykket?

 

eller bør eg gå den harde veien å bygge om B230 blokka?

 

Tenker på ein 400hk på bakhjulet, fornøyd med 300 o, ska tross alt leva litt lenger enn t neste sving.

 

Mvh Meg=)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det virker besynderlig at B234-blokka skal være noe svakere enn de øvrige blokkene, men en ulempe kan være balanseakslene. Disse stjeler effekt og jeg har hørt om flere som blinder de ved trimming. Siden du har 740 er jo ikke toppmontert fordeler noe problem, noe som ellers er en grunn til at mange 240-eiere setter 16V-toppen på ei vanlig 230-blokk. Blokkmontert fordeler passer jo ikke på ei 234-blokk.

 

Edit: Er jeg blind eller brukte jeg en time på å skrive innlegget...?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okai, så balanseakslingane er anbefalt å fjerne, men? sånn som dei hydr løfterene klarer dei presset?

 

Også hørte eg med stenparner igår om 2.7 kitte, h-profil og stempler til denne maskinen, han sko ha 20000kr for d, for meg hørte d kje så gale ut med tanke på at alt er nytt, men er d noen som har noen erfaringer med kjøp av smidd innmat utenom stenparner? Usa?

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snakt me ein fyr idag som kan ein del volvo, han meinte at eg konne bruka ei B230 blokk etter 93, for der var d nok oljetrykk til 16v toppen og hydr løftere, kan klare 450hk me originale løfterar, viss eg sko øve d så måtte eg bygga om, då snakt han om Alfa Romeo løftarane, men då begynte d å bli så seriøst bygg at d kom t å kosta skjortå:P

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snakt me ein fyr idag som kan ein del volvo, han meinte at eg konne bruka ei B230 blokk etter 93, for der var d nok oljetrykk til 16v toppen og hydr løftere, kan klare 450hk me originale løfterar, viss eg sko øve d så måtte eg bygga om, då snakt han om Alfa Romeo løftarane, men då begynte d å bli så seriøst bygg at d kom t å kosta skjortå:P

 

 

I 93 kom underspylinga og godt mulig en kraftigere oljepumpe.

 

underspyling+løftere funker sikkert,men med turbo i tillegg blir den i minste laget.

 

Hver gang jeg har mekka sammen 16v topp på 230 blokk har jeg valgt blokk uten underspyling..

og ikke vært noe særlig imponert over oljetrykket på lavt turtall.(med ny pumpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei, e oljepumpå eg ser på, at den klarer å levere nok, kjedeli å rasa maskin pga ei oljepumpa:P

 

men, den B234 blokkå va vist nåke dårlige, men vett kje heilt ka eg ska, om eg ska bruka B234 blokkå elle bygga B230 blokk som kom etter 93, for d e jo oljepumpå d står på, åsså er d jo balanse akslingane som må blendast i B234, og då blir d vell nesten bedre å bygga på ei B230 blokk? med tanke på at fleire ting som kan gå galt med B234 blokkå etter ombygging.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår