Gå til innhold

Bilstereo om vinter'n!

Ranger emnet

Spear

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med bilstereo om vinteren?

Tenker da med tanke på at bilen står jo ute om natten og det kan jo hende at det blir veldig kald. Hva skjer da om morgenen når jeg kjører til jobb? Kan det oppstå kondens i forsterkeren pga. temperaturskifte i kupèen? (Disse er montert i bagasjerommet på kassa) evt. hvordan vil dette evt påvirke de andre elementene i bilen? Bakhøytalere, frontsett & diskanter? Noen forhåndsregler jeg må ta før vinterkulden setter inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CyberAage

Skader ikke å ta en titt hver gang du starter opp bilen, bor i Finnmark og vi har allerede hatt noen skikkelig kalde netter.. (-5 grader natt til igår..)

trenger ikke så langt nord, 2 netter på rad nå under -5 her på østlandet, det ser ut som det blir det samme i natt også.. bare håper det ikke kommer snø før street meet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger nok også endel av luftfuktigheten der du bor. Er bilen utsatt for råskodde, og har mye rim, må det antas at sjansen for fuktdannelse er større og vice versa. Uansett så gjelder nok bedre føre var enn etter snar prinsippet her.

Rim på subelement er vel heller ikke å foretrekke siden vannet da må antas å ha trengt inn i mikroskopiske sprekker der elementet er limt og utvidet disse en smule. Mange bekker små osv kan jo da i verste fall føre til sprekk i liminga. Lite sannsynlig, men sjansen er jo der...

Hva med å bruke en fuktsluker ála det man har i båter.

Gamlingene har en sånn en i lugaren på lørja, og den er suger til seg overskuddsfukt som en svamp.

Disse funker sikkert best under turbulente luftforhold, noe jeg tviler på eksisterer i bagasjerom og kupe. Er nok kjedelig og laminært der er jeg redd...

Men hva med å dra inn erfaringer og koke sammen noe som kan lette nervøse trekninger ved start av kjerra en rå og kald morgen?

Luft hjernen folkens! Sjøl er jeg så heldig at jeg har en lun garasje, men ikke alle har det.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

tenker. om du har montert forsterken(e) liggende, vil jo fuktighet/vann legge seg på kretskortet... du setter på strøm... kan dette vere sundt.vann og elekronikk passer jo ikke så godt sammen

Reint vann skader ikke elektronikk. Dogg er reint vann. Det må være noe som kan lede strømmen, feks de ledige elektronene natriumklorid, for at vann skal kortslutte noe.

Om vannet kan ødelegge komponenter som sjalter og eller beveger seg blir seff noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er i utgangspunktet enig med quack, men alt av forurensninger i vann vil føre til et visst ledningspotensiale, og da er det bare dette potensialet sammen med spenningen og avstanden mellom de komponentene som er dekt av vannet som bestemmer om det smeller eller ikke.

Og selv om dogg pr. definisjon er rent vann, så vil andre stoff også være tilstede. Dogg kommer ikke av enkeltmolekyler men små vanndråper. Gassene i dette vannet er i likevekt med luften rundt seg, og vil inneholde de samme gassene er i som luften. Mengden bestemmes av partialtrykket. Utfra dette kan faktisk klorider og sulfater avleires over tid, og i ekstreme tilfeller forårsake kortslutning idet de løses i vann som kondenserer på f.eks PCB'en i forsterkeren.

Men nå er jo jeg teoretiker, og arbeider utfra det.

Det er som kjent stor forskjell på teori og praksis, som brura sa.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstereon i gamle kjerra vår gikk til *****. Dekselet hadde vi tatt med inn på hytta, mens bilen stod ute i 1 uke i ca. 15 - Når vi skulle dra hjem var spillleren død. Var en Clarion cd spiller husker ikke nr. kosta noe rundt 4000 i sin tid.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider