Gå til innhold

Forhold mellom kompresjon, ladetrykk og effekt?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

 

En motor med 10.7:1 i komp har feks. 204hk/267nm.

Så monterer man nye stempler og får da feks. 9:1 i kompresjon.

 

Naturligvis vil jo denne motoren miste en del effekt, pga. lavere kompresjon!

 

Så kan man via sånne turbotrykk/kompresjon kalkulatorer se at en motor med 9:1 i kompresjon med 0.1 (bar) ladetrykk, vil få 10.9:1 i kompresjon.

 

Vil dette tilsi at denne motoren da, ombygget til 9:1 i kompresjon vil ha tilnærmet lik effekt som den hadde i sin N/A utgave?

 

Den vil jo ha 0.2 mer i kompresjon, men samtidig så er det jo varmetap pga. komprimeringen av luft?

 

Hvor mye kan man teoretisk da lade, før man når feks. 220hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope sorry.. Så den i gik katalogen engang

Så der var jeg mest til plage og lite til hjelp! :)

F,eks så får du ved bruk av turbosatsen til gik ca. 190hk. utav en b23e ved ca. 0,5bar og 10:1 i kompr. altså ca. 40% effektøkning.

Noe mer må sef. forventes ved 4-ventilsteknikk og mere volum som på din motor..

Så 0,1 bar er kanskje rundt 15-20 hk.

men fins helt sikkert noen som kan hjelpe deg og finberegne her inne på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da må jeg bare finne ut org. ladetrykk på xc90t6, 2002 modellen.. Har googlet som faen, men fant bare en i USA som hevdet den kjører 4.8psi, som isåfall tilsier 0.32 bar ladetrykk.

 

Det hadde jo vært UTMERKET om det var så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

En motor med 10.7:1 i komp har feks. 204hk/267nm.

Så monterer man nye stempler og får da feks. 9:1 i kompresjon.

 

Naturligvis vil jo denne motoren miste en del effekt, pga. lavere kompresjon!

Ikke sikkert... Forutsatt at du hadde max tenning du kunne ha med 10.7:1 og ikke kan endre dette,ja. Men,du kan evt vri innsugskammen et par tre grader for høyere dynamisk komp og øke tenning...da taper du kanskje knapt en ponni...

 

Så kan man via sånne turbotrykk/kompresjon kalkulatorer se at en motor med 9:1 i kompresjon med 0.1 (bar) ladetrykk, vil få 10.9:1 i kompresjon.

 

Vil dette tilsi at denne motoren da, ombygget til 9:1 i kompresjon vil ha tilnærmet lik effekt som den hadde i sin N/A utgave?

Nei. Fordi fyllingsgraden er en helt annen. Du smeller av mer ferdig blanding,hvilket gir mer effekt selv om det teoretiske kompforholdet er det samme.

 

Den vil jo ha 0.2 mer i kompresjon, men samtidig så er det jo varmetap pga. komprimeringen av luft?

 

Hvor mye kan man teoretisk da lade, før man når feks. 220hk?

Ganske mye,hvis man har tenninga litt på skakke og kammer som stenger sent... da får du 220 hk på et turtall du neppe når spesielt lenge før sperra vil ha med et ord i laget...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da må jeg bare finne ut org. ladetrykk på xc90t6, 2002 modellen.. Har googlet som faen, men fant bare en i USA som hevdet den kjører 4.8psi, som isåfall tilsier 0.32 bar ladetrykk.
Det trykket får man jo nesten med wastegaten satt pip åpen... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trykket får man jo nesten med wastegaten satt pip åpen... :)

Ja, eneste jeg stusser på er at xc90t6 har jo org effekt på 272hk... :P og den har litt lavere komp enn 9:1 tror jeg.. hmm.. men men.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at det geometriske kompresjonsfoholdet ikke endrer seg en dritt uansett ladetrykk. Har man et kompresjonsforhold på 9:1 så vil det også være 9:1 ved 0, 0,1 og 1,0 bars ladetrykk. Det er heller snakk om at man øker forbrenningstrykket (og dermed dreiemomentet) ved å øke ladetrykket siden fyllingsgraden øker. Du bør derfor ikke se deg blind på geometriske verdier og verdiløse kompresjonskalkulatorer, men heller ha fokus på å redusere forbrenningstrykket.

 

ECUen din har vel et ønske om å "gjeninnføre status quo" basert på forhåndsprogrammerte verdier, men hvordan vil den reagere på en pip åpen wastegate og justerbare kamdrev?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at det geometriske kompresjonsfoholdet ikke endrer seg en dritt uansett ladetrykk. Har man et kompresjonsforhold på 9:1 så vil det også være 9:1 ved 0, 0,1 og 1,0 bars ladetrykk. Det er heller snakk om at man øker forbrenningstrykket (og dermed dreiemomentet) ved å øke ladetrykket siden fyllingsgraden øker. Du bør derfor ikke se deg blind på geometriske verdier og verdiløse kompresjonskalkulatorer, men heller ha fokus på å redusere forbrenningstrykket.

 

ECUen din har vel et ønske om å "gjeninnføre status quo" basert på forhåndsprogrammerte verdier, men hvordan vil den reagere på en pip åpen wastegate og justerbare kamdrev?

 

en helt åpen wg vil jo gi sykt ladetrykk..

Det som er saken, er at b.t. krever jeg tar effektmåling på turboenes "maksimale arbeidstrykk".

 

Satsre på å få papirer/svar fra volvo på hva org ladetrykk på xc90t6 er, så må jeg ta effektmåling på dette ladetrykket.

 

Turboene mine er nye og ubrukte, så de har vel den settingen fra før, men det hjelper lite uten dokumentasjonen fra Volvo.

 

Men ja.. justreing av kamdrev vil vel slenge ECU ut i nødmodus, tipper jeg. Det vil vel forsåvidt senke effekten på motoren, hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår