Gå til innhold

Forhold mellom kompresjon, ladetrykk og effekt?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Det vil altså si at du ikke kan endre ladetrykket motoren har originalt. Da står du igjen med tenning, kaminstilling og kompresjonsforhold. Hva med endring av gasspjeldets maksimale åpning og hva med strupinger i innsuget?

 

Jeg regner med at hensikten din med denne tråden er å forsøke å komme under maksimalt tillatt effekt og dreiemoment for Volvo 240?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil altså si at du ikke kan endre ladetrykket motoren har originalt. Da står du igjen med tenning, kaminstilling og kompresjonsforhold. Hva med endring av gasspjeldets maksimale åpning og hva med strupinger i innsuget?

 

Jeg regner med at hensikten din med denne tråden er å forsøke å komme under maksimalt tillatt effekt og dreiemoment for Volvo 240?

ja, hele formålet mitt er jo å få godkjent motoren.

fikk svar fra volvo nå, han som svarte fant ingen info om ladetrykket til t6 xc90.. merkelige greier!!

 

han sa de hadde et instrument som de koblet til og så justerte til det instrumentet sa det var riktig. sikkert bare et "ok" lys elns.

 

Men jeg hørte med han om jeg kan komme opp med bilen, ferdig ombygget og ha turbotrykksmåler på, for så å kjøre det instrumentet og se når det har intercept med ladetrykket, for så å få notert ned en lapp fra volvo at org ladetrykk er x.

 

Ville tro det bør holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg hørte med han om jeg kan komme opp med bilen, ferdig ombygget og ha turbotrykksmåler på, for så å kjøre det instrumentet og se når det har intercept med ladetrykket, for så å få notert ned en lapp fra volvo at org ladetrykk er x.

 

Ville tro det bør holde?

Ville tro det er et must...ellers vet jo ikke BT hvilket trykk de skal sjekke på,heller. Hvis det er "X" så kan jo du si at "X" ladetrykk er 0.2Bar. Og det godtar de jo ikke. Volvo må jo bekrefte det,med en litt bedre verdi enn "X". :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro det er et must...ellers vet jo ikke BT hvilket trykk de skal sjekke på,heller. Hvis det er "X" så kan jo du si at "X" ladetrykk er 0.2Bar. Og det godtar de jo ikke. Volvo må jo bekrefte det,med en litt bedre verdi enn "X". :)

 

jaja, jeg mente jo at de skulle skrive et tall da.. hehe..

tenningen er konstant selvjusterende, samme med tomgang, etc..

 

Er ingen fordeler, 6 coil on plugs.

Skal visst gå å vri remhjulene litt, men det flytter vel bare mer moment ned på lave rpm? kan vel til og med knaskje være en fordel? hmm.. å få mye moment før turboene slår inn...

 

turboene begynner å lade på rundt 1000 rpm tror jeg.. hehe.. tomgangen skal være i området 750rpm +- litt.

 

Det er snakk om knøttsmå turboer her altså! så de får masse moment allerede fra 1500rpm og peaker vel på litt over 5000-5500 et sted tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visst gå å vri remhjulene litt, men det flytter vel bare mer moment ned på lave rpm? kan vel til og med knaskje være en fordel? hmm.. å få mye moment før turboene slår inn...

 

Hvis dreiemomenttoppen havner lenger ned i registeret så vil også toppeffekten reduseres. Effekt er jo et produkt av dreiemoment og turtall.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dreiemomenttoppen havner lenger ned i registeret så vil også toppeffekten reduseres. Effekt er jo et produkt av dreiemoment og turtall.

 

ja.. men det er jo ingen problem å dra ut mye effekt om man vil..

 

så det idèelle er vel å justere slik at man får moment før turboer slår inn/når fullt boost og så evnt justerer opp turboer, så man i tillegg får høy effekt ved høyere turtall?

 

Jeg tror det blir å:

1) montere sammen driten

2) få noe papir fra volvo, om at x er org ladetrykk

3) kjøre i benk

4) syte på bilforumet pga effekten er for høy

5) goto 3

 

så kan jeg innimellom der prøve div triks..

synd datasprut ikke blir godkjent av b.t., ellers hadde dette vært enkelt å kontrollere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. men det er jo ingen problem å dra ut mye effekt om man vil..

 

så det idèelle er vel å justere slik at man får moment før turboer slår inn/når fullt boost og så evnt justerer opp turboer, så man i tillegg får høy effekt ved høyere turtall?

 

Jeg tror nok det er vanskelig å få dreiemomenttopp før turboene slår inn. Det er jo nettopp turboene som gir deg det økte dreiemomentet. Dette kan dog Turboed1 mye mer om enn meg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er vanskelig å få dreiemomenttopp før turboene slår inn. Det er jo nettopp turboene som gir deg det økte dreiemomentet. Dette kan dog Turboed1 mye mer om enn meg...

HF-Racing har sitt NA-maksmomentspunkt før der det kommer med turboen (2600rpm)... men med snurre på plass,ligger det mye høyere,ja...

 

Men i dette tilfellet lades det jo fra såder 1000 rpm,så da hadde jeg laget en lekkasje jeg... Det er krav om at du skal lade "X" antall desi-Bar. Men ikke noe krav om at det skal holdes til maks rpm. Du trenger bare å tuppe innom det trykket ved maks moment (noe som bør komme tidlig med så små snurrer) og la wastegaten lekke massivt derfra og opp (lite hk).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett restriktor i insuget du dab, så kan du lade så mye du bare orker, og bt kan ikke si stort
Bortsett fra at de kanskje kommenterer at bilen hopper bortover gulvet pga surge.. :spin

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår