Gå til innhold

Min Volvo 740

Ranger emnet


-=VoLvO=-740=Tic=-

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Totalt omvendt effekt-kurve av det jeg fikk hvertfal :D

 

hos meg gikk nm rett til værs rett rundt 3000rpm (maks ladetrykk), før den gikk nedover og ble tatt igjen av effektenrundt 4000rpm. 220hk og 387nm @ 1Bar,A-kam, bare en eco-max chip, 16t, og no hjemmespikka 2,5" eksos m/kat og kon-filter.

 

Ser ut som du må fikse deg en snurre med kjappere spool-up, for det der ser ut som kunne tatt helt av med mer trøkk tidligere... kanskje du hadde tatt moment-talla mine ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er turboen som er problemet når det gjelder spoolup, men wastegateaktuator. Som jeg skrev lenger oppe skener disse turboene ofte på ladetrykk, da wg-hull ofte er for lite i forhold til turbo og effekt. Kombiner dette med en wg-aktuator som er for slapp (fjær til 0.5bar elns) får du gjerne dette fenomenet. Prøv å hekte på en hjelpefjær for å holde wg-klaffen stengt. Da vil du beholde vandringen på klaffen og få høyere ladetrykk tidligere.

 

Jeg spør igjen: Stiger ladetrykket oppover og oppover hele tiden?

 

Du burde nemlig ha 1.4 bar allerede rundt 3500 med det oppsettet der, kan ikke forstå noe annet.

 

Jeg har nemlig 1.3bar med en t3 trim 60 med eksos a/r.63 på min b23et m/portet 405, a-kam og electromotive allerede på 3000rpm

 

Og på b21et'en min med portet 531 med 38/44 ventiler, K-kam (litt avansert) og Turbonetics e46 (T3 a/r.63 steg2 eksos, T4 innsug av et slag, skal holde til 420hk) har jeg 1.6bar på 3300 om jeg flater fjøla på 2500rpm. Ellers kommer fullt ladd rundt 3700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er turboen som er problemet når det gjelder spoolup, men wastegateaktuator. Som jeg skrev lenger oppe skener disse turboene ofte på ladetrykk, da wg-hull ofte er for lite i forhold til turbo og effekt. Kombiner dette med en wg-aktuator som er for slapp (fjær til 0.5bar elns) får du gjerne dette fenomenet. Prøv å hekte på en hjelpefjær for å holde wg-klaffen stengt. Da vil du beholde vandringen på klaffen og få høyere ladetrykk tidligere.

 

Jeg spør igjen: Stiger ladetrykket oppover og oppover hele tiden?

 

nei.lader kansje 0,7-0,8 på rundt 3-3500 så kryper det _sakte_ oppåver mot 1.3 -1.4 når jeg har pastert 4500-5000rmp blir det liksom ketcup effekt :s

han som benket bilen sa han hadde vert borti samme problemet på en annen volvo med kina turbo..da byttet dem turboen og alt ble mye bedre..

Men skader ikke å prve å sette på ekstra fjer på wg :)

Takk for tipset

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ganske typisk ut for det fenomenet jeg nevner. Jeg hadde derimot problemer med at motoren ble for effektiv i forhold til wg-hullet på turboen, slik at jeg fikk 1.8bar ladetrykk med åpen klaffe. (!!!!!)

 

En fin måte å teste dette på er jo å hekte av stanga fra klaffen og dra på for å se hvor mye ladetrykk du får og når. Da finner du jo fort ut hva som er feil!

 

Portet opp hullet en god del og problemet løst. Det samme har jeg forøvrig gjort med den turboen som står på nå også.

 

Pass bare på at du ikke har høy fortenning på 3500rpm og 1.4bar nå da. Det kan ende med et sabla PANG :) Men tror nok det skal flytte seg greit plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Støtter den, men ville kanskje gått for en litt mindre snurre om du ikke faktisk skal ha 700hk... ellers ser det jo supert ut! Hva må du ut med for noe slikt på andre sia av genser'n da?

ja snurren er jo urbukeli på enn 2.3liter blokk.

Svenskene er alt for gla i å åverdriiiiiive turboen..

blir nokk enn Garret gt 35 elns :)

nja blir litt penger dær :)

Skal røpe det når salget er i box:)

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eter MYE att og framm!!!

Ble svensk bygd 16v på meg

Følgene matriell er brukt:

B23

Pianotråder i blokka

Betong fylt (epoxy)

Over dim til 97mm

Nye lager i hele bunndeln

Med Venolia smidde stempel

Med extreme engineering smidde H-profilråder

Marin veiv med 86mm slag

Som da blir 97x86x3.14(PI) = 2.5923ccm

Balansert bunndel med prospark triggerhjul på veiv axel

Ny høgkapasitet olje pumpe

Nytt ståldrev til oljepump aksel

Ny vannpumpe

Ny reim strammer/reimhjul og reim

 

Åver dette skal det brukes b234 16v topp

Freser av 0.6mm pga kompforhållene

Porting av inn/ut kanaler samt nye ventil styringer med nye ventiler :)

Kam valget er ikke tatt enda ? tips ønskes. shs performance har kam oppsett jeg vurderer. da di driver med 16v bygg selv.

Innsuget blir egen produsert av alu.

Grenrøret er splitt puls med 50mm Wg samt

Turboen blir Garret. Er i diskusjon med "turbokongen" hva vi skal bruke her. planer om arbeids trykk mellom 1.5 - 2.5bar.

 

Bak dette kommer det:

Sachs 763 med sinterlamell 4 punkts sinter lamell

Getrag 265

1031 med true track lamell siden:)

Bilder kommer snart :)

Noen som tipper på effekt tall ? :)

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår